Ny tjänst för MC-Värdering

vad ska man med sån app till. jag har många fordon.
men jag vet ju på ett ungefär vad dom är värda, så ser absolut ingen nytta med detta.
är folk så korkade idag att dom inte vet vad deras mc är värd.
inte konstigt det ser ut på jorden som det gör
Jag har ingen aning om vad mina fordon är värda. Jag vet bara vad jag värderade dem till när jag köpte dem.
Vad jag ska ha en värderingstjänst till vet jag ändå inte. Jag sätter ut en annons på nätet. Har jag inte sålt inom några timmar var priset för högt.

Byt från kW till hk.

Även om någon bestämt att effekt ska uppges i kW så är det få som orkar göra den matten och de allra flesta vet hur många hk hojen har.

Försökte värdera min NSR men fick bara felmeddelande.

Min tiger fanns tydligen inte i ert register men bajskorvar måste det finnas gott om...

Hej allesammans! Tack vare era kommentarer så har vi nu förbättrat värderingstjänsten och gjort småfix med hemsidan, som att se till att www. addressen funkar.

Hej.

Vi har utvecklat en tjänst som uppskattar priser för motorcyklar. Våra tester hittills har gett goda resultat, delvis tack vare feedbacken vi fick härifrån i höstas. Dock är det svårt att testa en sånhär modell och vi tror att ni har bättre kunskap än vi. Därför skulle vi uppskatta om ni kunde testa tjänsten genom att värdera några motorcyklar på hojkollen.se, och ge oss feedback. Svaren kan skrivas både i kommentarerna och till bernard@hojkollen.se.

Mvh Bernard
Hojkollen UF
För det första finner det inte modell alls i en del fall , och dom det finner så hamnar marknadsvärdet på under hälften av det dom säljs för - felmeddelande kommer också upp så i min värld =skräp till ingen nytta - vad är vitsen med felaktiga värderingar och felmeddelanden ? Det är ju nära sämre än blocket är nu 😂

Jag förstår verkligen inte nyttan med detta. Ska jag sälja min hoj så skummar jag igenom annonser som finns så har jag ett bra hum om i vilken prisnåva jag ska lägga mig. Får jag inget napp så har jag värderat den för högt och sänker då priset.
Sen beror det sig på flera faktorer såsom säsong och geografiskt. (i alla fall för mig).

Jag förstår verkligen inte nyttan med detta. Ska jag sälja min hoj så skummar jag igenom annonser som finns så har jag ett bra hum om i vilken prisnåva jag ska lägga mig. Får jag inget napp så har jag värderat den för högt och sänker då priset.
Sen beror det sig på flera faktorer såsom säsong och geografiskt. (i alla fall för mig).
Nej det är lite så det känns och är uppskattade priserna hälften av priset dom säljs för vet jag inte vart dom hämtar underlaget för värderingen heller 🧐- är nog gammal och butter men en hittepåsida med helt fel prisbild är bara vilseledande , gör som du när jag säljer kollar prisbild/kontra skick och lägger mig där nånstans och justerar priset om intresset är lågt men ofta säljer jag inom en vecka

Jag provade men min hoj verkar inte finnas med i er tjänst. Är det en slags databasbaserad tjänst som ni uppdaterar, eller är det 'ai' som använder en sökmotor i realtid som kollar upp nåt genomsnitt på internet?

Lite bakgrund om processen vore användbart, kanske jag kan bidra med nåt kreativt åt er.

Model ej funnen.jpg

Samt behöver grafiken justeras, "Beräkna pris" är vit mot en ljusgrå bakgrund. Ni behöver utforma en lämpligare GUI först och främst. En 'knapp' med vacker infattning vore toppen.

Samt vill man se fler parametrar, som t ex skicket på fälgar, däcken, mm eftersom det väl handlar om begagnade hojar? Att endast ha modell, år, miltal samt privat ellet handlare är vagt och inte alls användbart om prisinfon är målet här.

.. läser att ni hållit på sedan i höstas, och inte kommit längre? Är detta ett hobbyprojekt? Ser att man kan skapa ett konto, jag hoppas verkligen att det inte handlar om att fiska efter mailadresser att sälja vidare.

Jag skulle vilja be om lite mer information om er och er verksamhet. Ser att detta kan vara ett slags >>skolprojekt<< . Lycka till och hoppas det blir nåt av programmeringen sen.

"Affärsidé
Vårt företag skrapar motorcykelannonser från säljsiter och samlar dem på vår hemsida. För att nå fler entusiaster planerar vi att sprida tjänsten aktivt via sociala medier, där vi kan dela tips, nyheter och exklusiva fynd direkt med våra användare. På längre sikt planerar vi att expandera till fler annonssajter och även bredda vårt utbud till andra fordon och färdsätt, från bilar och scootrar till båtar och elfordon.

Produkt

Vår sök-bot är en smart, automatiserad tjänst som skannar Blocket efter motorcyklar och levererar de mest relevanta annonserna direkt till dig. Med avancerade filter kan boten skräddarsy sökresultaten efter pris, modell, märke och andra önskemål, vilket sparar tid och gör jakten på drömhjul både enkel och effektiv. Boten uppdateras kontinuerligt för att säkerställa att den fungerar smidigt och i enlighet med Blockets riktlinjer."

Har ni kollat med Blocket vad dom tycker om att er bot skannar igenom deras servrar för att samla data?

Last edited:
Hojkollen ger märkliga värderingar där äldre modell ger högre värdering och ändrar man miltal uppåt med samma årsmodell så ökar värdet och lägre miltal så sjunker värdet. Spannen man får på årsmodell ger hyfsad fingervisning men ändrar man miltal eller årsmodell så går den bananas. Den måste nog även lära sig bättre hur man skriver modellnamn för kunna söka.

Testade på privatpriser och än är det kanske vinterpriser.

Sporthoj:
Ducati Panigale V2 2024 gav hyfsat spann 149K till 195K om man jämför mot blocket oavsett årsmodell.
Suzuki gsxr 600 2001- ingen träff.

Motard:
KTM 690 smc r 2019 gav hyfsat spann 63K till 86K men ändrar man miltal så ger högre miltal högre värdering låter märkligt.

PowerCruiser:
Ducati Diavel v4 2025 ger spannet 171K till 232K. Nedre delen låter lågt och övre delen Ok om det sitter ett fullsystem från Akra på. Ägarna får bereda sig på långsiktigt ägande om detta inte är vinterpriser.

Gubbhoj:
Triumph Rocket 3 2024 gav spannet 83K till 106K. Många gubbar med begynnande flint kommer sätta kaffet i halsen om detta stämmer. 280K ny.

Gubbarnas gubbhoj nummer två efter BMW Gs-modellerna. Sjukt stolta och nöjda ägare:
KTM 1290 SaS 2022 ger spannet 85K till 105K och ökar man till nyare hoj sjunker värdet och värderingspann. Om detta stämmer kommer nog många gråta vid inbytet i vår till nya 1390 SaS.

Det verkar vara yngre pojkar bakom detta. Framgår inte då dom inte riktigt presenterat sig. Jag gissar på att man får nåt slags bidrag för att starta upp ett litet företag via >>ungforetagsamhet.se<<, som verkar fokusera på just företagsamhet. Dock behövs en del teknisk bildning också innan man drar igång en tjänst av denna typ.

Jag hejar alltid på unga programmerare, hoppas allt går bra. Det finns mycket material online för att lära sig grundläggande databehandling och strukturering av flödesscheman och funktioner. Det är inte helt olikt från att göra tv-spel :)

Jag blev lite orolig ett tag där, trodde det var mörkare klurerier än så.

Ni bör kolla över er error hantering och fält validering då det fortfarande är trasigt.

Cannot read properties of undefined (reading 'toString') <- printas ut på skärmen som felmeddelande.

Ni bör kolla över er error hantering och fält validering då det fortfarande är trasigt.

Cannot read properties of undefined (reading 'toString') <- printas ut på skärmen som felmeddelande.
Dom har väl glömt att sätta debugMode=off :hihi

Kul grej, i 5 minuter, när man har ledsnat på att kolla vad en Fulhoj som har 90234hk och har gått 309481309mil är värd. INGEN kommer vilja betala för en prenumeration :fakta Ni hade tjänat mer på att ha lite reklambanners och fått några ören för dom minuter det tar innan man ledsnar.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back