Ny svensk innovation ska rädda livet på mc-förare

inte för att vara negativ, men tror aldrig att detta kommer fungera.. för det första vem fan ska betala löner till dem som står där och lyssnar? om det nu är så det ska fungera 2. hur ska en mobil känna igen crashen? 3. Dagens mobiler tex iphone är gjorda av glas med andra ord tål inte ett skit tappar du den på asfalt så är det 90% att skärmen spricker bla och ja smäller du i högre hastigheter och har mobilen i fickan som han i videon så tror jag att chansen är väldigt liten att mobilen klarar sig och sist men inte minst hur bra täckning har man egentligen innanför stället mitt ute i skogen? oftast där man behöver hjälp pga att det är så lite trafik och folk..

1: Den som använder tjänsten betalar
2: Telefonen har accelerometer eller vad det kan heta på svenska.

Det jag är mest tveksam till är att det sitter en 11-årig tjej i headset och tar emot larmet..

Hur ska telefonen i.s.f. kunna känna av en krasch?

Accelerometrar i telefonen känner av att telefonen tumlar runt samtidigt som GPS registrerar en hastighetsminskning från 90 km/h ner till noll. Och sedan inge ny acceleration därefter. dvs antingen har föraren krashat eller också tappat telefonen ur fickan i 90 km/h. Accelerometrarna borde dessutom rimligtvis kunna skilja mellan hårda stötar som om telefonen trillat ur fickan i farten. Att jämföra med mjukare "stötar" om telefonen ligger i fickan på en burkslav som trillat av hojen.

Borde funka men det finns säkert fler lösningar.

Skulle aldrig falla mig in att skaffa en sådan då de kommer ge farbror blå och andra storebror lirare mer info vad jag gör och liknande. Det börjar med denna skit och sedan blir det standard i alla fordom när vi minst anar det.

Sedan dör vissa, och är man rädd för att dö kan man ligga hemma o vänta på döden.

Vi har så mycket mediciner och skickliga kirurger + alla jävla säkerhets grejer i dagens läge så man undrar vilka jävla trygghetsnarkomaner det finns........jorden är för fan överbefolkad så allt håller på att kollapsa inkl världs ekonomin. Folk måste dö så är det bara.....det är det enda vi alla människor har gemensamt att vi alla vandrar denna väg.

Staten och de stora bolagen suger ut pengar ur oss för de vet hur de ska påverka och tvinga oss till det de vill.

Nollvisionen SUG EN FET för eran ide är så flummig så man tror ni petat syra.

FTW! och lev livet....

iPhone har ju varken bra nät eller GPS mottagning och telefonen känslig mot slag. Jag hade nog inte velat sätta livet på den här tekniken, men om den visar sig fungera och vara pålitligt är det ju lovvärt.

Personligen hade jag nog hellre köpt en separat robust enhet som har samma funktion. Smartphones är alldeles för bräckliga även om det går att implementera väldigt många smarta tillämpningar.

Det ÄR en separat enhet.

Förstod jag det rätt bygger tekniken på ett gyro som känner av lutning, retardationskrafter osv.. En kraftig inbromsning kan som någon sa ha högre retardationsmoment än en kraschad glidande hoj. Men den ligger inte ned samtidigt. En hoj som rullar utan förare kommer sannolikt bromsas väldigt mkt snabbare när det väl tar stopp osv.

Det var om jag fattade det rätt tom så smart att man vid anslutning måste ange hojtyp, då det som är normalt för en enduro = krasch för en sporthoj osv..

Dessutom ska grå zoner skapas för banor och liknande så att en krasch på bandag/kurs inte utlöser larm. Där finns ju alltid nån annan iaf.

Bevakningen sker på utlöst larm och kan då se all fakta om hur hojen rört sig den sista biten för att avgöra om någon gjorde en stoppie eller körde in i ett rådjur.

Känns som en MYCKET bra säkerhetslina tycker jag. Och du sätter inte livet på tekniken, det gör du på din körning. Failar tekniken är det som att du var utan, funkar den är det kanon.. Hur kan det va bättre att va utan då? Ligga i diket och VETA att ingen kommer bättre än att hoppas :D?

Den här "uppfinningen" känns lite som bilbältet. Från början var alla j*vligt negativa.
Efter en tid så blev det en självklarhet.

Det kommer säkert att vara falsklarm, barnsjukdomar och inkörningsproblem i början. Men om finansiering finns och finslipningen fortsätter så kan det här, eller liknande system, säkert fungera utmärkt i framtiden.

Edit: aah det fanns ju en artikel. Det va som fan.

Last edited:
Skulle aldrig falla mig in att skaffa en sådan då de kommer ge farbror blå och andra storebror lirare mer info vad jag gör och liknande. Det börjar med denna skit och sedan blir det standard i alla fordom när vi minst anar det.

Just det här företaget är nog rätt riskfritt gällande integritetsfrågan.

Jag skulle nog säga tvärtom, se till att privata aktörer löser det här så slipper vi ett statligt projekt "för vår säkerhets skull" där de "när de ändå är igång" lägger in den övervakning vi inte vill ha.

Just det här företaget är nog rätt riskfritt gällande integritetsfrågan.

Jag skulle nog säga tvärtom, se till att privata aktörer löser det här så slipper vi ett statligt projekt "för vår säkerhets skull" där de "när de ändå är igång" lägger in den övervakning vi inte vill ha.

Allt har ett pris....när "det privata" företaget sitter på all data och så dyker cashen upp är det inte många som tackar nej.

Det ÄR en separat enhet.

Förstod jag det rätt bygger tekniken på ett gyro som känner av lutning, retardationskrafter osv.. En kraftig inbromsning kan som någon sa ha högre retardationsmoment än en kraschad glidande hoj. Men den ligger inte ned samtidigt. En hoj som rullar utan förare kommer sannolikt bromsas väldigt mkt snabbare när det väl tar stopp osv.

Det var om jag fattade det rätt tom så smart att man vid anslutning måste ange hojtyp, då det som är normalt för en enduro = krasch för en sporthoj osv..

Dessutom ska grå zoner skapas för banor och liknande så att en krasch på bandag/kurs inte utlöser larm. Där finns ju alltid nån annan iaf.

Bevakningen sker på utlöst larm och kan då se all fakta om hur hojen rört sig den sista biten för att avgöra om någon gjorde en stoppie eller körde in i ett rådjur.

Känns som en MYCKET bra säkerhetslina tycker jag. Och du sätter inte livet på tekniken, det gör du på din körning. Failar tekniken är det som att du var utan, funkar den är det kanon.. Hur kan det va bättre att va utan då? Ligga i diket och VETA att ingen kommer bättre än att hoppas :D?

Menade så klart inte att jag hellre ligger i diket och veta att sannolikheten att någon hittar mig är obefintlig. Men om man ska skaffa den här typen av teknik så gäller det att den är så bra den bara kan bli. Därav menar jag att det är viktigt att hårdvaran håller vid en krasch. Där kanske inte en smartphone är lämpligaste valet. Utan att känna till några direkta detaljer så är ju batteritiden inte heller något att hurra för på en smartphone. Kanske har man en smart lösning även på det.

Nu har jag bara sett YouTube videon och läst texten på SMCs hemsida. Jag tolkar det som att det är ett program som laddas ner i en smartphone, men jag kan ha fel. "Säkerhetssystem kopplat till en smartphone" kan ju tolkas som någon form av utrustning också. Men var ska den i så fall sitta om smartphonen är i förarens innerficka?

"CQrify MC är ett säkerhetssystem kopplat till förarens smartphone. Om olyckan är framme skickas larm till Security Assistance Larmcentral. Larmoperatören kan då ta fram och analysera relevant information om vad som hänt sekunderna innan olyckan samt höra ljudupptagning direkt från olycksplatsen. Detta gör att operatören snabbt kan bedöma vilken insats som behövs och kan informera ambulanspersonal och räddningstjänst redan då de dirigeras till olycksplatsen."

ag tycker att det är en lysande sak. Själv kör jag rätt ofta solo om jag kör landsväg och ofta hamnar jag på vägar där jag inte tror att folk skulle leta. Jag menade givetvis inte att sätta livet i tekniken på det sättet du tolkat det. Jag tror du förstod vad jag menade egentligen. Om man skaffar sådan typ av livlina så vill man ju att den ska fungera som det är tänkt.

Last edited:
Allt har ett pris....när "det privata" företaget sitter på all data och så dyker cashen upp är det inte många som tackar nej.

Då river du ur din dosa och slutar betala för tjänsten.

Poängen är att lagen aldrig kommer gå igenom utan stöd från "säkerhetsaspekten". Ren övervakning, aldrig.

Bolaget, kunderna och lagstiftarna kommer då gå i cirklar men aldrig kunna komma i hamn.

Menade så klart inte att jag hellre ligger i diket och veta att sannolikheten att någon hittar mig är obefintlig. Men om man ska skaffa den här typen av teknik så gäller det att den är så bra den bara kan bli. Därav menar jag att det är viktigt att hårdvaran håller vid en krasch. Där kanske inte en smartphone är lämpligaste valet. Utan att känna till några direkta detaljer så är ju batteritiden inte heller något att hurra för på en smartphone. Kanske har man en smart lösning även på det.

Nu har jag bara sett YouTube videon och läst texten på SMCs hemsida. Jag tolkar det som att det är ett program som laddas ner i en smartphone, men jag kan ha fel. "Säkerhetssystem kopplat till en smartphone" kan ju tolkas som någon form av utrustning också. Men var ska den i så fall sitta om smartphonen är i förarens innerficka?

"CQrify MC är ett säkerhetssystem kopplat till förarens smartphone. Om olyckan är framme skickas larm till Security Assistance Larmcentral. Larmoperatören kan då ta fram och analysera relevant information om vad som hänt sekunderna innan olyckan samt höra ljudupptagning direkt från olycksplatsen. Detta gör att operatören snabbt kan bedöma vilken insats som behövs och kan informera ambulanspersonal och räddningstjänst redan då de dirigeras till olycksplatsen."

Jag tycker att det är en lysande sak. Själv kör jag rätt ofta solo om jag kör landsväg och ofta hamnar jag på vägar där jag inte tror att folk skulle leta. Jag menade givetvis inte att sätta livet i tekniken på det sättet du tolkat det. Jag tror du förstod vad jag menade egentligen. Om man skaffar sådan typ av livlina så vill man ju att den ska fungera som det är tänkt.

Jag har förhört mig lite via VDn, därför jag tyknar lite ;)

Nej, det är en separat enhet ansluten till 12V, så telefonen kommer in först vid ljudupptagningen och ev. GPSfunktionen, det vet jag inte.

Hela lösningen bygger egentligen på att kunna identifiera krafter och vinklar som jag förstått det. Sen är telefonen en länk för att förmedla datat. Fattade jag rätt skulle det finnas nytta och lösningar även för enduroåkare i skogen.

Men ta allt jag skriver om det här för vad det är, tredjehandsinformation. Jag jobbar inte där, fikar inte med utvecklarna och förstår inte tekniken. Men jag blev också nyfiken och frågade vidare lite.

Jag har förhört mig lite via VDn, därför jag tyknar lite ;)

Nej, det är en separat enhet ansluten till 12V, så telefonen kommer in först vid ljudupptagningen och ev. GPSfunktionen, det vet jag inte.

Hela lösningen bygger egentligen på att kunna identifiera krafter och vinklar som jag förstått det. Sen är telefonen en länk för att förmedla datat. Fattade jag rätt skulle det finnas nytta och lösningar även för enduroåkare i skogen.

Men ta allt jag skriver om det här för vad det är, tredjehandsinformation. Jag jobbar inte där, fikar inte med utvecklarna och förstår inte tekniken. Men jag blev också nyfiken och frågade vidare lite.

Så den separata enheten sitter på hojen kopplad mot mc-batteriet är trådlöst synkroniserad med smartphonen? Själva enheten samlar ihop data som den sedan skickar vidare till telefonen som i sin tur skickar det vidare till larmoperatören? Vet inte om jag blev klokare. Själva smartphonen kan ju också samla in data själv men om den använder den inbyggda GPS funktionen kommer ju batteriet fort att dräneras. Tanken är väl att telefonen ska ringa upp larmoperatören och aktivera mikrofonen i telefonen som tar upp ljud från olycksplatsen. Kanske också skicka ut GPS koordinater.

Lite som jag inte fatta och ser som brister. Som jag förstår det sitter en del på hojen sedan komminucerar den med smartphone vars gps är på och skickar singaler om min position. Om jag nu tar en lång tur på 3-4 timmar och inte har helt full laddat batteri så kommer luren inte klara att ha gps:n på hela tid. Vad händer då? Måste jag slå av den varje gång jag stannar? Blir ju rätt bökigt att ta av sig handskar och knäppa upp stället för att komma åt telefon. Hellre en dyrare sak som installeras på hojen och är aktiv hela tiden och själv kan sända gps signalen.

Lite som jag inte fatta och ser som brister. Som jag förstår det sitter en del på hojen sedan komminucerar den med smartphone vars gps är på och skickar singaler om min position. Om jag nu tar en lång tur på 3-4 timmar och inte har helt full laddat batteri så kommer luren inte klara att ha gps:n på hela tid. Vad händer då? Måste jag slå av den varje gång jag stannar? Blir ju rätt bökigt att ta av sig handskar och knäppa upp stället för att komma åt telefon. Hellre en dyrare sak som installeras på hojen och är aktiv hela tiden och själv kan sända gps signalen.

Nu tror jag inte att GPS:en som enhet som drar så mycket ström på telefonen, utan det är det eventuella kartprogram som GPS-punkterna loggas på.

Med andra ord om den bara spara kordinaterna och skickar dessa till en operatör som som kan sätta ut de på en karta bör GPS:en i telefonen inte dra så mycket batteri.

Anledningen till min teori är två saker;
1. Jag har en GPS-klocka som jag använder när jag är ute och springer, det ända den gör är att spara kordinater i sitt minne när den "pratar" med sateliterna. När jag seda kopplar den till dator överförs alla punkter till ett kartporgram. Därför kan jag använda min klocka flera gånger innan jag behöver ladda den.

2. Jag upptäkte häromdagen när jag lekte med min iPhone, att om man går in under platstjänster och systemthänster kan man se att telefonen använder GPS:en konstant om man har "ställer in tidszon" förbockat samt under datum och tid har valt att ställa in klockan automatiskt.

Med andra ord använder sig telefonen konstant av GPS:en utan att dra nämnvärt mycket ström. Jag tror däremot att datatrafiken som i ett nödfall behöver skickas kommer att dra mer batteri än självaste GPS:en som folk är rädda för.

Hade inte Fonus en liknande pryl på gång? En sond som gav anrop vid utebliven andning?

Ser ytterligare ett problem med koppling till smartphone....
Tror att det är många som mig som kör med musik som spelas på smartphonen.... och DET har en tendens att dra batteri. Så oftast räcker bara mobilens laddning till 1.5-2 timmar.
Så alla turer som är längre än så slutar systemet att fungera.
Alltsom oftast så blir mina turer betydligt längre än 2 timmar.
drar bogan till vaxholm o fikar o sen tillbaka igen. 2-3 timmar.
drar bulten via västerhaninge till rosenhill och tillbaka igen 4-5 timmar.

Nä tror mer på en enhet som har alla detaljer GPS, accelerometer, sim kort etc som behövs som sen sätts fast på hojen. Smartphones har aldeles för liten batteritid för att det ska vara ett bra alternativ.
Visst som "fattigmans" alternativ kan det ju fortfarande vara en ide, men då ska det upplysas om VERKLIG förväntad batteritid för smartphonen.

Sen är Sverige värdbäst på ändamålsglidning.
Det börjar med detta ... sen ändras lite grann ... sen lite till och då får polisen o brandkåren automatisk tillgång till datat för att snabbare kunna komma till olyckor ... sen ändras det lite till och lite till och
vipps så har vi lag på att nu måste ALLA ha detta vid framföranade av motordrivna fordon för automasisk hastihets övervakning. Välkommen 1984

Skulle floppa stenhårt på Irland.
Kommer du utanför en stad med fler än 20 000 innevånare och inte motorväg, så försvinner gps-täckningen.

Och jag tipsade mina Irländska hoj-kompisar...

gr8 yoke for the guards to be out waiting with a roadblock fer ya
I often wake up in the morning and think, "Wouldn't it be grand if there was some sort of simple, inexpensive way the missus could track me all day on a laptop.".

I'll take ten. And burn them.

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back