Ny stator

30v ac låter för lite - iaf uppe på lite varv.
Du mäter väl med generatorn frikopplad från regulatorn - mellan alla dom tre gula trådarna skall du hitta uppemt 80 volt - frikopplat från regulatorn.

Man kan även ohmäta mellan kablarna och då skall du ligga under en ohm , kanske lite över - mellan valfri gul-gul kombination

Tänk på att statorn kan eldas upp av regulatorn - inte pga av kortslutning för det är så regulatorn jobbar.

Däremot kan regulatorn kortslutas på ett annat sätt som gör att batteriet hamnar i förbindelse med spolarna i generatorn och eldar upp dom som stubintråd - ja alltså hela batteriet tankas ut i generator spolarna...o det är många amp som lämnar ett kortslutet batteri.

Du kan kolla regulatorn någorlunda med en multimeter.
Koppla in den in den på batteriet.
Ställ multimetern på vdc och mätt alla möjliga kombinationer på dom tre gula (växelspänningsidan) - ja generatorkopplingen - du skall inte i hitta nån likspänning.

Yepp, jag mäter med regulatorn frånkopplad såklart, alltså mellan faserna direkt från statorn.. fick max 45v under rejäl varvning. Vad säger du om att jag har spänning mellan fas och jord? är det normalt eller inte??

Ska kolla ohm mellan faserna! Förstår dock inte riktigt det där med att mäta regulatorn i DC... Ska alltså regulatorn vara kopplad till statorn och jag ska mäta mellan faserna?? Typ skala kablarna lite för att komma åt å mäta??

Jag fick ett liknande fall far nagon vecka sedan. En skoter gav ingen gnista eller bara ibland. jag matte upp statorn och den gav 15 v vid dragstart helt enligt boken. MEN den jordade lite i chassi ocks[!! Sa jag lindade om och problemet lost:tummenupp

Inte sakert detta fel i ditt fall!! Men om du ohmmater mellan en av lindningstradarna och jord ska det inte vara kontakt. DVS lindningen ska bara ha kontakt ohmvarde med sig sjalvt . Endast nagra ohm typ 1 till 4 tokgissat!

US konverterad dator:D

Fick du 45v är det fullt godkänt.

Mäta dc läckage till statorn gör du genom att ha regualtorn kopplad till batteriet men inte inkopplad till generatorn - dom tre gula.

Sitter dom i samma kontakt så får du pilla till det lite me kabelskor så du inte kopplar in statorn.
Du skall inte hitta nån dc i dom gula trådarna från regulatorn - då är det fel på den.

Du skall inte ha nån kontakt mellan nån av faserna på generatorn och chassiet på mcen - då är det nån liten kortis nånstans - mät med genratorn frånkopplad från regulatorn - annars kan du få skontakt mot chassiet via den.

Hittar du fel på statorn och inte vill köpa en ny kan du fixa det själv - finns några guider i forumet på www.soe.se.

Det är lite mickel me det och måste göras rätt - men gillar man det blir det billigt.

Tjena! Ähh. panik vet ja inte, men du vet ju hur jag slitit med skumma problem så iår har jag lovat mig själv att ordna så att hojen är 100% inför sommaren.. Har inte mekat med den på över ett år så nu är man laddad att köra ett ryck igen!

Har du kvar originalet??:D Minns att du hade problem med gasarna.. Kanske är dax att tillverka eller köpa nytt insug och trycka dit en TM40 eller 42:a??

skulle va minst 42 men de vore fan coolare med en liggande dellorto el likn.. satan! nu fick jag ideer igen :huvet

Jag fick ett liknande fall far nagon vecka sedan. En skoter gav ingen gnista eller bara ibland. jag matte upp statorn och den gav 15 v vid dragstart helt enligt boken. MEN den jordade lite i chassi ocks[!! Sa jag lindade om och problemet lost:tummenupp

Inte sakert detta fel i ditt fall!! Men om du ohmmater mellan en av lindningstradarna och jord ska det inte vara kontakt. DVS lindningen ska bara ha kontakt ohmvarde med sig sjalvt . Endast nagra ohm typ 1 till 4 tokgissat!

US konverterad dator:D

Har gjort några nya mätningar... inte possitivt direkt...

Här är resultatet:

Fas 1 och Fas 2 = 3000 Ohm
Fas 1 och Fas 3 = 5000 Ohm
Fas 2 och Fas 3 = 1 Ohm

Fas 1 och Jord = Kontakt
Fas 2 och Jord = Kontakt
Fas 3 och Jord = Ej kontakt

skulle va minst 42 men de vore fan coolare med en liggande dellorto el likn.. satan! nu fick jag ideer igen :huvet

Haha... Det brukar vara dyrt med ideér... Vad har du för hoj nuförtiden? Kvar gröningen?

Tryck dit en Tm42 med accpump... Min går fint som fan med nya gasarn!!

Last edited:
Har gjort några nya mätningar... inte possitivt direkt...

Här är resultatet:

Fas 1 och Fas 2 = 3000 Ohm
Fas 1 och Fas 3 = 5000 Ohm
Fas 2 och Fas 3 = 1 Ohm

Fas 1 och Jord = Kontakt
Fas 2 och Jord = Kontakt
Fas 3 och Jord = Ej kontakt

Haha... Det brukar vara dyrt med ideér... Vad har du för hoj nuförtiden? Kvar gröningen?

Tryck dit en Tm42 med accpump... Min går fint som fan med nya gasarn!!

köpte en dr650 som brukis. jag e inte gjord för sporthojar :gnissla

köpte en dr650 som brukis. jag e inte gjord för sporthojar :gnissla

Fint!

Nu till ett nytt problem....

Köpte en ny stator på Suzuki.. G43 heter den och den ser lite olik ut originalet. En universalstator som ska passa bla min hoj.. Nu till problemet.. Efter inkoppling går hojen igång rätt segt på kicken.. Den tänder fel och sparkar tillbaka med full kraft, alla 650cc känns kan ja lova.. :D

När den väl går igång så är den ganska okänslig på tomgångsinställningen, man kan skruva lite upp och ner utan respons.. En otroligt låg och jämn tomgång, det är som en paus mellan varje kolvslag, jag har aldrig hört en hoj gå på så lågt varv och faktiskt gå rent...

Problem: Vid minsta lilla gaspådrag varvar hojen upp i högre varvtal och behåller det trots att gasen slås av och efter en stund dör hojen helt..

Vadfan beror det på???

hmmm.. ska kollas, gjorde ju en liten justering av luftfiltret, kan ju ha rubbat förgasaren lite ur läge... Varför en till dr?? du hade ju yamaha sist o gillade det bättre om jag inte minns fel....

honda xr hade jag då.. denna har elstart och har lite mindre service o så.. ah jag är inte märkesfixerad :D

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna