30v ac låter för lite - iaf uppe på lite varv.
Du mäter väl med generatorn frikopplad från regulatorn - mellan alla dom tre gula trådarna skall du hitta uppemt 80 volt - frikopplat från regulatorn.
Man kan även ohmäta mellan kablarna och då skall du ligga under en ohm , kanske lite över - mellan valfri gul-gul kombination
Tänk på att statorn kan eldas upp av regulatorn - inte pga av kortslutning för det är så regulatorn jobbar.
Däremot kan regulatorn kortslutas på ett annat sätt som gör att batteriet hamnar i förbindelse med spolarna i generatorn och eldar upp dom som stubintråd - ja alltså hela batteriet tankas ut i generator spolarna...o det är många amp som lämnar ett kortslutet batteri.
Du kan kolla regulatorn någorlunda med en multimeter.
Koppla in den in den på batteriet.
Ställ multimetern på vdc och mätt alla möjliga kombinationer på dom tre gula (växelspänningsidan) - ja generatorkopplingen - du skall inte i hitta nån likspänning.
Yepp, jag mäter med regulatorn frånkopplad såklart, alltså mellan faserna direkt från statorn.. fick max 45v under rejäl varvning. Vad säger du om att jag har spänning mellan fas och jord? är det normalt eller inte??
Ska kolla ohm mellan faserna! Förstår dock inte riktigt det där med att mäta regulatorn i DC... Ska alltså regulatorn vara kopplad till statorn och jag ska mäta mellan faserna?? Typ skala kablarna lite för att komma åt å mäta??