Ny stator

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har konstaterat att statorn på hojen ( Suzuki Dr 650 -90 ) har brunnit. 4 av lindningarna är svarta. Hojen startar och går fint men orkar driva belysningen dåligt och laddar inte batteriet.

Varför brinner lindningen i en stator av? Är det av ålder eller av elfel?

Finns det risk att den nya statorn kommer brinna direkt om det finns nått fel i elsystemet?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Min första tanke är kortis eller översalg mellan kablarna innan regulatorn. Annars brukar ju regulatorn gå åt h-vete först om det t.e.x kortar i batteriet.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Statorlindningen brinner pga termisk överbelastning. Elsystem på motorcyklar är inget under av överdimensionering så om man kör på dåligt batteri en längre tid så kan det hända att statorn viker hädan. Suzuki hade erkänt dålig elsystem under 80-talet på en massa modeller.
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Jag mätte upp de 3 faserna till ca 40v mellan dem så då är det väl inte kortis eller??

Fler förslag till anledning eller oroan för att nya statorn ryker?
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Statorlindningen brinner pga termisk överbelastning. Elsystem på motorcyklar är inget under av överdimensionering så om man kör på dåligt batteri en längre tid så kan det hända att statorn viker hädan. Suzuki hade erkänt dålig elsystem under 80-talet på en massa modeller.

Vad är termisk överbelastning??
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Jag mätte upp de 3 faserna till ca 40v mellan dem så då är det väl inte kortis eller??

Fler förslag till anledning eller oroan för att nya statorn ryker?
Har du 40V AC mellan faserna vid ett visst varvtal på motorn så är det inte statorn du har problem med.
Laddar den inte så ligger felet mer troligt i likriktare/laddningsregulator.

01marlun skrev:
Vad är termisk överbelastning??
Överbelastning (högre ström än objektet är dimensionerat för) som resulterar i hög värmeutveckling vilket i sin tur resulterar i att lindningarnas isolering smälter ihop eller att lindningarna brinner av.
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har du 40V AC mellan faserna vid ett visst varvtal på motorn så är det inte statorn du har problem med.
Laddar den inte så ligger felet mer troligt i likriktare/laddningsregulator.



Överbelastning (högre ström än objektet är dimensionerat för) som resulterar i hög värmeutveckling vilket i sin tur resulterar i att lindningarnas isolering smälter ihop eller att lindningarna brinner av.

Den ger som sagt 40V AC mellan faserna och dessutom ca 30V AC mellan fas och jord. Så ska det inte vara eller??
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Mät efter regulatorn åxå. Verkar inte som statorn är kass.
 

Whheliemange

Tävling!
Gick med
1 Sep 2003
Ort
V-ås
Hoj
636stunt
Det ska inte vara kontakt mellan faserna och jord vid ohmmätning! Du får ut växelspänning mellan faserna ändå.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Eftersom en hyfsad spänningsmätare har mycket hög ingångsimpedans (ofta differential JFET) så kan man mäta i stort sätt vilken spänning som helst mellan två ledare som inte är förbundna med varandra. För att verkligen kolla hur det egentligen är måste man ha en last tex ett motstånd eller en lampa. Om ledarna inte skall vara förbundna med varandra skall man då inte kunna mäta någon spänning = lampan skall inte lysa
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett tips istället för att handla ny stator skickar man den befintliga på omlindning och får då en stator som är bättre anpassad för cykeln än original. Väldigt populärt inom enduro där man i många fall kan få ut bortåt 50% mer effekt än originalet.

http://www.stormlyktan.com/
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Det ska inte vara kontakt mellan faserna och jord vid ohmmätning! Du får ut växelspänning mellan faserna ändå.

Hur är det med spänningsmätning då? Mätte som sagt med hojen igång och fick då ca 30V AC mellan jord och fas..

Ett tips istället för att handla ny stator skickar man den befintliga på omlindning och får då en stator som är bättre anpassad för cykeln än original. Väldigt populärt inom enduro där man i många fall kan få ut bortåt 50% mer effekt än originalet.

http://www.stormlyktan.com/

Fick det tipset tidigare och jag har pratat med killen på stormlyktan. Om han ska göra jobbet vill han linda om alla lindningar för att de ska fungera ihop och lacka om statorn innan lindning osv. så det blir i slutet samma peng som för en ny.. Kort sagt, hans råd: köp en ny á 2170kr:mad:
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tjena mannen, börjar du få panik inför sommarn? :brinnerup
själv har jag inte löst mitt soppaproblem ännu. hackar som faen när man varvar ur.
funka när jag körde med en petflaska utan tanken, antingen för lite flöde el slitna nålar tror jag.. ah får se.

lycka till med ditt tokskumma problem iaf. :)
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
tjena mannen, börjar du få panik inför sommarn? :brinnerup
själv har jag inte löst mitt soppaproblem ännu. hackar som faen när man varvar ur.
funka när jag körde med en petflaska utan tanken, antingen för lite flöde el slitna nålar tror jag.. ah får se.

lycka till med ditt tokskumma problem iaf. :)

Tjena! Ähh. panik vet ja inte, men du vet ju hur jag slitit med skumma problem så iår har jag lovat mig själv att ordna så att hojen är 100% inför sommaren.. Har inte mekat med den på över ett år så nu är man laddad att köra ett ryck igen!

Har du kvar originalet??:D Minns att du hade problem med gasarna.. Kanske är dax att tillverka eller köpa nytt insug och trycka dit en TM40 eller 42:a??
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
30v ac låter för lite - iaf uppe på lite varv.
Du mäter väl med generatorn frikopplad från regulatorn - mellan alla dom tre gula trådarna skall du hitta uppemt 80 volt - frikopplat från regulatorn.

Man kan även ohmäta mellan kablarna och då skall du ligga under en ohm , kanske lite över - mellan valfri gul-gul kombination

Tänk på att statorn kan eldas upp av regulatorn - inte pga av kortslutning för det är så regulatorn jobbar.

Däremot kan regulatorn kortslutas på ett annat sätt som gör att batteriet hamnar i förbindelse med spolarna i generatorn och eldar upp dom som stubintråd - ja alltså hela batteriet tankas ut i generator spolarna...o det är många amp som lämnar ett kortslutet batteri.

Du kan kolla regulatorn någorlunda med en multimeter.
Koppla in den in den på batteriet.
Ställ multimetern på vdc och mätt alla möjliga kombinationer på dom tre gula (växelspänningsidan) - ja generatorkopplingen - du skall inte i hitta nån likspänning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för tipset! Ska kolla med dem.. dock verkar det på deras sida som att de endast säljer crossdelar.. Jag får kolla med dem!

Han säljer electrex delar fast med svenska priser så du kan lika gärna beställa från producenten direkt....
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top