Ny stator

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Har konstaterat att statorn på hojen ( Suzuki Dr 650 -90 ) har brunnit. 4 av lindningarna är svarta. Hojen startar och går fint men orkar driva belysningen dåligt och laddar inte batteriet.

Varför brinner lindningen i en stator av? Är det av ålder eller av elfel?

Finns det risk att den nya statorn kommer brinna direkt om det finns nått fel i elsystemet?
 
Min första tanke är kortis eller översalg mellan kablarna innan regulatorn. Annars brukar ju regulatorn gå åt h-vete först om det t.e.x kortar i batteriet.
 
Statorlindningen brinner pga termisk överbelastning. Elsystem på motorcyklar är inget under av överdimensionering så om man kör på dåligt batteri en längre tid så kan det hända att statorn viker hädan. Suzuki hade erkänt dålig elsystem under 80-talet på en massa modeller.
 
Jag mätte upp de 3 faserna till ca 40v mellan dem så då är det väl inte kortis eller??

Fler förslag till anledning eller oroan för att nya statorn ryker?
 
Statorlindningen brinner pga termisk överbelastning. Elsystem på motorcyklar är inget under av överdimensionering så om man kör på dåligt batteri en längre tid så kan det hända att statorn viker hädan. Suzuki hade erkänt dålig elsystem under 80-talet på en massa modeller.

Vad är termisk överbelastning??
 
Jag mätte upp de 3 faserna till ca 40v mellan dem så då är det väl inte kortis eller??

Fler förslag till anledning eller oroan för att nya statorn ryker?
Har du 40V AC mellan faserna vid ett visst varvtal på motorn så är det inte statorn du har problem med.
Laddar den inte så ligger felet mer troligt i likriktare/laddningsregulator.

01marlun skrev:
Vad är termisk överbelastning??
Överbelastning (högre ström än objektet är dimensionerat för) som resulterar i hög värmeutveckling vilket i sin tur resulterar i att lindningarnas isolering smälter ihop eller att lindningarna brinner av.
 
Har du 40V AC mellan faserna vid ett visst varvtal på motorn så är det inte statorn du har problem med.
Laddar den inte så ligger felet mer troligt i likriktare/laddningsregulator.



Överbelastning (högre ström än objektet är dimensionerat för) som resulterar i hög värmeutveckling vilket i sin tur resulterar i att lindningarnas isolering smälter ihop eller att lindningarna brinner av.

Den ger som sagt 40V AC mellan faserna och dessutom ca 30V AC mellan fas och jord. Så ska det inte vara eller??
 
Mät efter regulatorn åxå. Verkar inte som statorn är kass.
 
Det ska inte vara kontakt mellan faserna och jord vid ohmmätning! Du får ut växelspänning mellan faserna ändå.
 
Eftersom en hyfsad spänningsmätare har mycket hög ingångsimpedans (ofta differential JFET) så kan man mäta i stort sätt vilken spänning som helst mellan två ledare som inte är förbundna med varandra. För att verkligen kolla hur det egentligen är måste man ha en last tex ett motstånd eller en lampa. Om ledarna inte skall vara förbundna med varandra skall man då inte kunna mäta någon spänning = lampan skall inte lysa
 
Ett tips istället för att handla ny stator skickar man den befintliga på omlindning och får då en stator som är bättre anpassad för cykeln än original. Väldigt populärt inom enduro där man i många fall kan få ut bortåt 50% mer effekt än originalet.

http://www.stormlyktan.com/
 
Det ska inte vara kontakt mellan faserna och jord vid ohmmätning! Du får ut växelspänning mellan faserna ändå.

Hur är det med spänningsmätning då? Mätte som sagt med hojen igång och fick då ca 30V AC mellan jord och fas..

Ett tips istället för att handla ny stator skickar man den befintliga på omlindning och får då en stator som är bättre anpassad för cykeln än original. Väldigt populärt inom enduro där man i många fall kan få ut bortåt 50% mer effekt än originalet.

http://www.stormlyktan.com/

Fick det tipset tidigare och jag har pratat med killen på stormlyktan. Om han ska göra jobbet vill han linda om alla lindningar för att de ska fungera ihop och lacka om statorn innan lindning osv. så det blir i slutet samma peng som för en ny.. Kort sagt, hans råd: köp en ny á 2170kr:mad:
 
Last edited:
tjena mannen, börjar du få panik inför sommarn? :brinnerup
själv har jag inte löst mitt soppaproblem ännu. hackar som faen när man varvar ur.
funka när jag körde med en petflaska utan tanken, antingen för lite flöde el slitna nålar tror jag.. ah får se.

lycka till med ditt tokskumma problem iaf. :)
 
tjena mannen, börjar du få panik inför sommarn? :brinnerup
själv har jag inte löst mitt soppaproblem ännu. hackar som faen när man varvar ur.
funka när jag körde med en petflaska utan tanken, antingen för lite flöde el slitna nålar tror jag.. ah får se.

lycka till med ditt tokskumma problem iaf. :)

Tjena! Ähh. panik vet ja inte, men du vet ju hur jag slitit med skumma problem så iår har jag lovat mig själv att ordna så att hojen är 100% inför sommaren.. Har inte mekat med den på över ett år så nu är man laddad att köra ett ryck igen!

Har du kvar originalet??:D Minns att du hade problem med gasarna.. Kanske är dax att tillverka eller köpa nytt insug och trycka dit en TM40 eller 42:a??
 
30v ac låter för lite - iaf uppe på lite varv.
Du mäter väl med generatorn frikopplad från regulatorn - mellan alla dom tre gula trådarna skall du hitta uppemt 80 volt - frikopplat från regulatorn.

Man kan även ohmäta mellan kablarna och då skall du ligga under en ohm , kanske lite över - mellan valfri gul-gul kombination

Tänk på att statorn kan eldas upp av regulatorn - inte pga av kortslutning för det är så regulatorn jobbar.

Däremot kan regulatorn kortslutas på ett annat sätt som gör att batteriet hamnar i förbindelse med spolarna i generatorn och eldar upp dom som stubintråd - ja alltså hela batteriet tankas ut i generator spolarna...o det är många amp som lämnar ett kortslutet batteri.

Du kan kolla regulatorn någorlunda med en multimeter.
Koppla in den in den på batteriet.
Ställ multimetern på vdc och mätt alla möjliga kombinationer på dom tre gula (växelspänningsidan) - ja generatorkopplingen - du skall inte i hitta nån likspänning.
 
Tack för tipset! Ska kolla med dem.. dock verkar det på deras sida som att de endast säljer crossdelar.. Jag får kolla med dem!

Han säljer electrex delar fast med svenska priser så du kan lika gärna beställa från producenten direkt....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top