Ny skatt på trafikförsäkringen?

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Hört rykten om att den skall höjas vid årskiftet. Undrar bara snabbt om någon vet säkert och isf hur mycket den kommer höjas med?

Dock är inte hojen det stora bekymmret utan bilen. Funderar på om man skall skaffa tjänstebil och binda sig till en avgift nu så man slipper fundera på höjd försäkring.

Tacksam för svar! MVH Niclas

Den skatten infördes ju 1 juli, 32%, några ytterliggare skatter är väl inte aviserade just nu i alla fall.

Men om du har rätt så kommer tjänstebilsutlämaren höja priset när den träder i kraft.
Avtalet innefattar inte den typen av pålägg, tex om räntan går upp så höjs priset= ditt löneavdrag.

Den skatten infördes ju 1 juli, 32%, några ytterliggare skatter är väl inte aviserade just nu i alla fall.

Men om du har rätt så kommer tjänstebilsutlämaren höja priset när den träder i kraft.
Avtalet innefattar inte den typen av pålägg, tex om räntan går upp så höjs priset= ditt löneavdrag.

Feck! Jag har inte läst igenom allt så noga än då jag bara har små funderingar på tjänstebil. Tackar för svaret... Då verkar det inte bli någon mer höjning?

Jag pratade med försäkringsbolaget senast idag om detta och dom hade ingen info om detta, jag har folksam... Jag är lite osäker om det blir en ny hoj nästa år pga just detta då gixxern jag har nu blir en ren banhoj i vinter :)

Fan snart för dyrt att köra hoj, allt som är roligt kostar pengar, det är iofs värt det men fan inte hur mkt som helst... Fattas bara regskylt fram

Jag pratade med försäkringsbolaget senast idag om detta och dom hade ingen info om detta, jag har folksam... Jag är lite osäker om det blir en ny hoj nästa år pga just detta då gixxern jag har nu blir en ren banhoj i vinter :)

Okej. Det låter ju relativt lovande ändå! :tummenupp

Fattas bara regskylt fram

Klart man ska ha regskylt fram, ägaransvar, alkolås, hastighetsspärr styrd via gps (70 på 70-väg o s v), max 15 KW (är för farligt annars), maxiblinkers, extraljus, bälte, airbag, parkeringssensor, mjuka deformeringszoner för att skydda fotgängare, pipsignal när man backar, ljuddämpare direkt från GW och ca 3200% skatt på trafikförsäkringen. Sen så jävlar ska du se att hojar inte stör allmänheten och inte heller är med i några olyckor! Nollvisionen är uppnådd! (för ingen kommer vilja köra...) :bow

Klart man ska ha regskylt fram, ägaransvar, alkolås, hastighetsspärr styrd via gps (70 på 70-väg o s v), max 15 KW (är för farligt annars), maxiblinkers, extraljus, bälte, airbag, parkeringssensor, mjuka deformeringszoner för att skydda fotgängare, pipsignal när man backar, ljuddämpare direkt från GW och ca 3200% skatt på trafikförsäkringen. Sen så jävlar ska du se att hojar inte stör allmänheten och inte heller är med i några olyckor! Nollvisionen är uppnådd! (för ingen kommer vilja köra...) :bow

Lysande inlägg!!!
Vad heter partiet så jag kan rösta rätt i nästa val?

Skäms! Du glömde stödhjul! :gnissla

År 2009 har jag för mig att den andra höjningen ska genomföras :gnissla

Känns som vi leker följa hjon med USA och deras fantastiska försäkringssystem.

Last edited:
Skäms! Du glömde stödhjul! :gnissla

Jag får skylla på att jag har jobbat förmiddag och gått upp kl halv fem denna veckan :tungan

Hur fungerar deras försäkringssystem? :va

Hoppas verkligen att nästa höjning inte blir av, då blir det inte roligt för oss fordonsägare :(
Jag säger då som en krönikör i Expressen en gång skrev: Skatt är stöld :mad:

Är det inte snarare Finland vi följer?

rätt , det är finlands system man vill köra efter, men grejen är att Finland haft detta sen 1965 .. d.v.s är ett väl in arbetat system ..

kul för en småbarnsfamilj som måste ha 2 bilar i större stad ... där ryker den 1000 lappen fort som fan ..

Det är en förhoppning från regeringen att systemet skall vara ändrat 2009, enl försäkringsbolagen, mchandlarna mfl som skulle förlora stort på förslaget så är det inte så enkelt som makthavarna tror.

Statens kostnader för trafikskador överförs till trafikförsäkringen. Ett första steg genomfört: Skatt på trafikförsäkringspremien infördes 1 juli 2007, utredning om nästa steg pågår, redovisas april 2008.

Källa: Riksdag och Departement lr www.rod.nu

När jag ringde folksam för att kolla fösäkring på en hoj jag tänkte köpa så pratade han nåt om en höjning nu till våren. Det skulle visst va lika mkt som förra gången...
Det va typ 2 veckor sden jag ringde.

rätt , det är finlands system man vill köra efter, men grejen är att Finland haft detta sen 1965 .. d.v.s är ett väl in arbetat system ..

kul för en småbarnsfamilj som måste ha 2 bilar i större stad ... där ryker den 1000 lappen fort som fan ..

Nej, det är inte kul men alternativet är ju värre.

ren o skär idioti, denna regeringen har inte bringat mig något positivt alls....

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back