Nyteknik
Bannad
Hur snabb är hojen? Vad fick han för resultat?oFFkeFF skrev:Jepp, Johannessen körde några race här hemma.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur snabb är hojen? Vad fick han för resultat?oFFkeFF skrev:Jepp, Johannessen körde några race här hemma.
Nyteknik skrev:Hur snabb är hojen? Vad fick han för resultat?
Nyteknik skrev:Vem gnäller? Jag är helt nöjd med att min RS är i originalskick. Jag kommer att hälsa på i din depåbox och titta på skurna kolvar nästa år.![]()
oscar skrev:Om du ska hitta skurna kolvar så får du isf leta i r-ven på Pålle som då ligger på sjukan!![]()
oscar skrev:Om du ska hitta skurna kolvar så får du isf leta i r-ven på Pålle som då ligger på sjukan!![]()

Stackars Pålle. För att du ska ha någon glädje av dina svindyra JHA-delar duger det inte att bestycka småfett. Kit-kolvar, kit-cylindrar, elak tändning, högt komp, lynnigt väder, ovana att betsycka...PANG!!!oscar skrev:Om du ska hitta skurna kolvar så får du isf leta i r-ven på Pålle som då ligger på sjukan!![]()

Nyteknik skrev:Stackars Pålle. För att du ska ha någon glädje av dina svindyra JHA-delar duger det inte att bestycka småfett. Kit-kolvar, kit-cylindrar, elak tändning, högt komp, lynnigt väder, ovana att betsycka...PANG!!!![]()
Låter som att både äta kakan och ha den kvar.oscar skrev:...krama ur det där lilla extra ur hojen utan att ta dumma risker...
Nyteknik skrev:Låter som att både äta kakan och ha den kvar.
Härligt. Kul och ovanligt med en fyrtaktsförare som är intresserad av Den Andra Sidan. Hur kom du fram till vad "en storlek för stort" var på Ullis hoj?Pålle skrev:Lagom är bäst![]()
Känns som om bestyckningen detta året lyckades jäkligt bra på Ullis hoj. Den gick som ett troll, och kördes för det mesta med en storlek för stort munstycke. Just in case, eftersom hon inte hade extra cylinder... Mycket diskussioner med Nordgren och Brink dock, men till slut fick jag nog kläm på det.. Hoppas 250'n inte blir en jävla häck att hitta en bra grundbestyckning på... Oscar vet vad betalar för- nogrannhet och hängivenhet. Allt kan gå sönder, men fan inte pga. slarv eller slöhet! Okunskap löses genom att fråga andra, till nästa gång har man lärt sig...
/Joakim
Nyteknik skrev:Härligt. Kul och ovanligt med en fyrtaktsförare som är intresserad av Den Andra Sidan. Hur kom du fram till vad "en storlek för stort" var på Ullis hoj?
oscar skrev:Han hade av topp, cylinder och kolv i stort sett efter varje gång hojen hade startats. Gör man det tillräckligt ofta med nyfikenhet, viljan att lära samt med hjälp från erfarna mekar (ex Nordgren o Stiggys gamla mek) så lär man sig även själv till slut!
Du glömde denna:oscar skrev:Pålle, säg nu inte för mycket så att Nypanik blir avis på att jag har en mek också...![]()
Han hade av topp, cylinder och kolv i stort sett efter varje gång hojen hade startats. Gör man det tillräckligt ofta med nyfikenhet, viljan att lära samt med hjälp från erfarna mekar (ex Nordgren o Stiggys gamla mek) så lär man sig även själv till slut!
Nyteknik skrev:Du glömde denna:![]()
Allvarligt talat låter det förstås ambitiöst och seriöst. Men om man som jag kör 40 mil tur och retur för att få träna tre timmar en kväll vill man inte stå i depån med nedplockad motor. Man vill och behöver vara på banan. "Det tar ju bara 10 minuter att lyfta på toppen", skulle oFFkeFF svara. "Och det är helt nödvändigt". Visst, men jag är för långsam/klantig/ovan för att göra det tillräckligt snabbt och utan tidskonsumerande misstag. Som tur är har jag lite av Stellans (förre ägaren) noteringar att snegla på.

Allvarligt talat låter det förstås ambitiöst och seriöst. Men om man som jag kör 40 mil tur och retur för att få träna tre timmar en kväll vill man inte stå i depån med nedplockad motor. Man vill och behöver vara på banan. "Det tar ju bara 10 minuter att lyfta på toppen", skulle oFFkeFF svara. "Och det är helt nödvändigt". Visst, men jag är för långsam/klantig/ovan för att göra det tillräckligt snabbt och utan tidskonsumerande misstag. Som tur är har jag lite av Stellans (förre ägaren) noteringar att snegla på.
Ja, jag är genuint ointresserad av hur den fungerar. Det är för vad en racer är (metaforiskt) och för vad den kan göra som jag vill äga en och som jag älskar att köra den. Jag är jämförbart likgiltig inför varför och hur den fungerar som varför ett finfördelat och lätt sommarregn faller. Det är härligt, det räcker för att uppskatta det. Varför är inte viktigt. Med en racer är ett visst mått av kunskap om "varför" ett nödvändigt ont som jag motvilligt försöker få in i kunskapsbanken. Jag är alltså djupt avundsjuk på Oscar som har en hängiven och tillräckligt kunnig mekaniker som vet "varför".Goodstuff skrev:Är du helt ointresserad av att veta hur din hoj fungerar och uppför sig vid olika situationer?
Nyteknik skrev:Ja, jag är genuint ointresserad av hur den fungerar. Det är för vad en racer är (metaforiskt) och för vad den kan göra som jag vill äga en och som jag älskar att köra den. Jag är jämförbart likgiltig inför varför och hur den fungerar som varför ett finfördelat och lätt sommarregn faller. Det är härligt, det räcker för att uppskatta det. Varför är inte viktigt. Med en racer är ett visst mått av kunskap om "varför" ett nödvändigt ont som jag motvilligt försöker få in i kunskapsbanken. Jag är alltså djupt avundsjuk på Oscar som har en hängiven och tillräckligt kunnig mekaniker som vet "varför".
Vad ska du med en Pålle till? Hästar hör hemma i stallet. Allt du behöver är:Nyteknik skrev:...Jag är alltså djupt avundsjuk på Oscar som har en hängiven och tillräckligt kunnig mekaniker som vet "varför".
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |