Ny skåpbil

  • Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date
Kollade en Crafter igår som ligger ganska bra i pris. Dock är det en buckla på skjutdörr, men den går nog att trycka ut utan problem. Men i framkant av bakskärm har det blivit en skarpare buckla där lacken gått sönder och det har blivit ytrost. Är en buckla på 2x5cm. Säljaren orkar inte fixa den utan slår hellre av på pris. Hur mycket ska man pruta? Eller kommer man bara få problem med det och helt enkelt skita i att köpa? Vet att vissa lackerade inte ens vill ta i såna jobb.
 
Kollade en Crafter igår som ligger ganska bra i pris. Dock är det en buckla på skjutdörr, men den går nog att trycka ut utan problem. Men i framkant av bakskärm har det blivit en skarpare buckla där lacken gått sönder och det har blivit ytrost. Är en buckla på 2x5cm. Säljaren orkar inte fixa den utan slår hellre av på pris. Hur mycket ska man pruta? Eller kommer man bara få problem med det och helt enkelt skita i att köpa? Vet att vissa lackerade inte ens vill ta i såna jobb.

Fixa själv, är det inte en hantverkarbil du ska ha?

Knacka ut grovt själv om du kommer åt, slipa, spackla upp, slipa lacka med sprayburk.

Hantverkarbilar blir småbuckliga med tiden, lägger du 5000:- på att fixa den bucklan gråter du bara mer när du gör nästa buckla själv.

Däremot ska du ju självklart åtgärda bucklan hyfsat, för man åker inte omkring med en risig bil med firmareklam på.
 
Nej precis, man vill att det ska se bra ut. Är ju reklam för mig. Jag skulle aldrig anlita någon som kommer i risig bil med trasiga kläder och med dåliga verktyg.
 
Så liten dom möjligt men som ändå rymmer en hoj,
då hittar jag följande att välja på..
Transit connect 220
Vito
Jumpy/Expert/Scudo.

missat nån?
nån med erfarenhet av dessa?
 
Jag har en 07/08:ans Jumpy, kommer aldrig ihåg vilket år det är men sista året med gamla karossen.
2.0HDI-motorn går för jävla bra och man saknar inte kraft till skillnad mot lilla motorn med mer problem dessutom.
Men jag är tveksam till att den är bra att köra hoj i, det lär bli trångt. Bara några centimeter kortare än Traffic och höjden är densamma om jag inte minns fel.
 
sorry, glömde budgett, 20-30k.
och en hoj behöver inte mer än gå in, det kommer sällan bli en vanlig hoj i lasten,
men en minigp hoj varje vecka.
 
Last edited:
En kompis har några Renault trafic som firmabilar.
Jag tycker att de är bekväma även om man kör långt.
Har gått billigt och problemfritt.
De han har är korta modellen och jag anser att de lastar bra (lastutrymmet är fanimej lika stort invändigt som yttermåttet, inklusive lasttröskel) och är förvånansvärt smidiga när det är trångt.
Jämfört med transiterna han hade innan, så är det rena himmelriket ur alla aspekter.
 
En kompis har några Renault trafic som firmabilar.
Jag tycker att de är bekväma även om man kör långt.
Har gått billigt och problemfritt.
De han har är korta modellen och jag anser att de lastar bra (lastutrymmet är fanimej lika stort invändigt som yttermåttet, inklusive lasttröskel) och är förvånansvärt smidiga när det är trångt.
Jämfört med transiterna han hade innan, så är det rena himmelriket ur alla aspekter.
Trafic var totalskräp om man inte ser till de nyare årsmodellerna (2011-2012). Allt rasade på den där häcken som min kompis hade. Två kopplingar, en växellåda, insprut etc.
Smaken är väl som baken egentligen man jag tyckte att traficen var hemsk i kupén.

Jag har en transit från 2012 (att lägga 120k till för att få en transporter med samma utrustning var inte på tal) och den har fungerat utmärkt. Var lite strul i början i och med att 2012an fick en ny/uppdaterad motor med det löstes.
Min leasing går ut i december så vi får se vad det blir då. Tror på nya forden då transporter är på tok för dyr.
 
Trafic var totalskräp om man inte ser till de nyare årsmodellerna (2011-2012). Allt rasade på den där häcken som min kompis hade. Två kopplingar, en växellåda, insprut etc.
Smaken är väl som baken egentligen man jag tyckte att traficen var hemsk i kupén.

Jag har en transit från 2012 (att lägga 120k till för att få en transporter med samma utrustning var inte på tal) och den har fungerat utmärkt. Var lite strul i början i och med att 2012an fick en ny/uppdaterad motor med det löstes.
Min leasing går ut i december så vi får se vad det blir då. Tror på nya forden då transporter är på tok för dyr.

Mina erfarenheter är precis tvärt om.
En annan bekant hade budfirma tidigare med (gamla) trafic och master, samt två transiter.
Den ena transiten var "extrabil" och den andra gick på en vanlig budrunda.
Den budbilen krånglade mer än de andra 12-15 bilarna ihop.
Vet inte om kvatitén pendlat under åren.
Jag har fått både medhåll och mothugg, så något är det.

BTW: Gamla trafic var inte trevliga att köra.
Master gillade jag dock.
 
Om man nu vill ha det minimalistiskt så...

SetRatioSize800600-Toyota-Yaris-Verso-2000-1600x1200-wallpaper-1d.jpg


* Baksätena går att fälla ner i golvet

* Lastutrymmet enligt ovan 1780mm på längden 1230mm på höjden

* Maxlast 340kg

* En sporthoj är i regel strax över 2000mm i totallängd men hjulbasen kan med lite tur och bra väder få plats inom lastutrymmet

* De extra ca 300mm som behövs går förhoppningsvis att justera med passagerarstolen alt. demontera denna

* En bred ramp skulle kunna förvaras fastsatt på bagageluckan

* Yaris Verso finns som lb-reg men de växer inte på träd och skulle innebära ett modifierat lastförskjutningsskydd då original sitter ganska långt bak.

Lite koolt vore det i.a.f. =) Frågan är hur svårt av/pålastning blir dock.
 
Ingen dum idé, men vi har redan en bil som det skulle kunna gå i, en Skoda Roomster,
men jag provade med fiddymotarden i och det gick förutom på höjden.
och jag vill ha en egen bil som jag kan svina med som jag vill utan att höra om smuts eller skräp :-)


Om man nu vill ha det minimalistiskt så...

SetRatioSize800600-Toyota-Yaris-Verso-2000-1600x1200-wallpaper-1d.jpg


* Baksätena går att fälla ner i golvet

* Lastutrymmet enligt ovan 1780mm på längden 1230mm på höjden

* Maxlast 340kg

* En sporthoj är i regel strax över 2000mm i totallängd men hjulbasen kan med lite tur och bra väder få plats inom lastutrymmet

* De extra ca 300mm som behövs går förhoppningsvis att justera med passagerarstolen alt. demontera denna

* En bred ramp skulle kunna förvaras fastsatt på bagageluckan

* Yaris Verso finns som lb-reg men de växer inte på träd och skulle innebära ett modifierat lastförskjutningsskydd då original sitter ganska långt bak.

Lite koolt vore det i.a.f. =) Frågan är hur svårt av/pålastning blir dock.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top