Ny radar i polisbilar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja. Vi har fri bevisprövning i Sverige vilket innebär att man kan använda vissa bevis även om dom exempelvis tagits fram på ett sätt som bryter mot lagen. Exempelvis om du har en kamera som filmar allmän mark och man använder den filmen för att fälla en brottsling.
Men när det är frågan om polisen så får dom inte göra hur som helst. Dom får till exempel inte använda brottsprovokation.
Vad gäller just mätningar av hastigheten så finns det fastställda riktlinjer för hur mätning av hastighet skall gå till. Detta då mätinstrumenten är certifierade för användning under vissa förhållanden. Exempelvis får man inte mäta med laser genom vindrutan på en stillastående bil. Detta eftersom vindrutans laminering teoretiskt sett kan störa mätningen och ge upphov till mätfel och därmed är bevisvärdet mycket lågt.
Eftersom riktlinjerna säger att mätning med radar och laser måste ske stationärt för att säkerställa korrekt mätvärde så blir följden att mätning från rörligt fordon innebär att det inte kan uteslutas mätfel och därmed är bevisvärdet i stort sett obefintligt.
Det finns ganska gott om exempel på där polisen mätt på ett sätt som frångått riktlinjerna och därmed har fortköraren friats eftersom man därmed inte kan säkerställa att mätvärdet är tillförlitligt.
Det räcker i stort sett med att man missat fylla i en rad i platsprotokollet när man mäter med laser för att alla mätningar skall kunna avvisas som ogiltiga. Eller om mätningen skett av en polis som inte är certifierad för mätning med laser. Det spelar ingen roll om det stått 10 poliser på platsen som alla säger att "han körde jättefort". Mätningen är ändå ogiltig vilket konstaterats i ett flertal rättsfall.

Det där med brottsprovokation verkar inte gälla trafikpolisen. Dom kan ju ligga i arslet och köra jäkligt länge på ett sätt så att verkligen bara vill gasa upp en ordentlig lucka.
Jag är ju för gammal att falla på det greppet men jag blir fortfarande irriterad. Egentligen borde man break checka dom istället. Men då sätter dom väl dit en för någon annan skit.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Så man vet var man själv kan vända :crash
Ja exakt ha koll på escape metoder ?

Angående prestanda på bilar , beror på föraren men det är inte helt lätt att smita om föraren av polisebilen kan köra.

Är inte som förr med slöa 165 hästars volvokombis mot literklubbor - spelplanen är förändrad med bilar som har kvar axet hyfsat i högre fart.

Numera syns blåljusena desutom vädligt distinkt med skarpa diodljus , förr var dom osynliga i dagsljus så ingen flyttade på sig o mcen hade än mer fördel ?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med brottsprovokation verkar inte gälla trafikpolisen. Dom kan ju ligga i arslet och köra jäkligt länge på ett sätt så att verkligen bara vill gasa upp en ordentlig lucka.
Jag är ju för gammal att falla på det greppet men jag blir fortfarande irriterad. Egentligen borde man break checka dom istället. Men då sätter dom väl dit en för någon annan skit.
Ja. Det där händer väl säkert ibland men jag tror inte det är speciellt vanligt.
Men att ligga för nära räknas nog inte riktigt som brottsprovokation heller. Däremot om dom skulle dra upp jämsides och vinka och uppmana till race så är det nog att klassa som brottsprovokation. Men det skulle säkert vara svårt att bevisa att det var det om dom sedan sätter dit en.

Att göra en brakecheck kan man ju bli sugen på men jag är ganska säker på att man skulle åka dit då.
Att bromsa hårt på landsväg utan anledning är ju i sig inte tillåtet.
Visserligen kan man hävda att man såg ett rådjur eller något i diket men om inte polisen sett något så är risken att dom skulle klämma dit en för att ha nitat utan anledning.

Och på motorcykel aktar jag mig djävligt noga för att brakechecka eftersom det ju kan göra rejält ont om bilen bakom faktiskt ligger så nära att dom inte hinner bromsa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns inte gamla rövhål till trafikpoliser kvar på de sättet längre.

Råkade ut för tvärtom förra året.

Kom i kapp bakom en civil mätbil , båda körde typ 120 på nattomma 70-80 leder.

Jag visste ju om att det var assrapers.


En turk i en bimmer kör upp bredvid mig o visar fingret - han tror det är nattrace ?

Sen glider han fram till bilen framför och hissar fingret oxå...

Det var ju smart , bara det skulle blitt dyrt men pizzabagaren trycker desutom gasen i botten o drar iväg

Han klarade faktiskt kortet för dom stoppade han fort sen och tvingade han gå med på 30 över exakt trots att han vatt över 160 nått
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha. Fick mig att minnas radhusområdet jag växte upp i. Där fanns vita betongsuggor på några ställen som inte mc-polisens bmw-boxer kom igenom. Räddade många moppehuliganer som fått "snutjag"

De där skrönorna, ivrigt spridda av finniga ynglingar med spruckna målbrottsröster gick nog precis överallt på 1970-/1980-talet.

Men med den vuxnes insikt så kan man nog krasst bara slå fast att den genomsnittlige MC-polisen på en R80 hade tagit sig genom en betydligt smalare passage än den genomsnittlige mopedisten på sin trimmade Casal.

MC-poliser rent generellt kan faktiskt KÖRA hoj, till skillnad från de flesta andra grupper på fordon med två hjul.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns inte gamla rövhål till trafikpoliser kvar på de sättet längre.

Råkade ut för tvärtom förra året.

Kom i kapp bakom en civil mätbil , båda körde typ 120 på nattomma 70-80 leder.

Jag visste ju om att det var assrapers.


En turk i en bimmer kör upp bredvid mig o visar fingret - han tror det är nattrace ?

Sen glider han fram till bilen framför och hissar fingret oxå...

Det var ju smart , bara det skulle blitt dyrt men pizzabagaren trycker desutom gasen i botten o drar iväg

Han klarade faktiskt kortet för dom stoppade han fort sen och tvingade han gå med på 30 över exakt trots att han vatt över 160 nått


Du har så nära umgänge med bimmerturkar att du får detaljerad feedback från dem?

Eller, är det assrapers du umgås med, och som lösmynt berättar om sina tjänstefel?


Just curifiken...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du har så nära umgänge med bimmerturkar att du får detaljerad feedback från dem?

Eller, är det assrapers du umgås med, och som lösmynt berättar om sina tjänstefel?


Just curifiken...
Han berättade detta senare på ett fik , han hade sett humorn i detta med med fingret och kunde tracka han för det.

Skulle killen bara kört förbi i 160 så skulle han fått cykla länge men just att han visa fingret kunde göra att han kunde roa sig med han ett tag ?

Han lär inte köra för fort sen.

Var typ en stolt arier(blond) också

Detta är inget annorlunda som vi sporthojare kan råka ut för
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top