Ny radar i polisbilar

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Polisen har en ny radar i nya bilar och den eftermonteras i en del bilar.

Nu kan ett möte på uppåt en 150-200m göra att ni får köpa cykel.

Dom stannar kanske 100m innan dig o drar efter så tanken att att gasa skiten om dom vänder inte funkar riktigt lika bra om man inte har massa ystra pållar o nerver.

Dom kan också stå stilla o ruva på ett offer.

Leskigt
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
I år har jag inte sett enda polisbil på de vägar jag frekventerar. Den enda stillastående polisbil jag sett var den civilare som tog sig ut till Hedesunda för att vaccinera sig. Däremot har jag fått EN flört från en fartkamera. Bilar som kommer upp snabbt i backspegeln trots inspirerat tempo släpps alltid förbi - det lärde jag mig när UNT utsåg mig till Snabbast i Uppsala Län 1981.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja det är inte ofta (läs aldrig) som jag ser en polisbil på de roliga vägarna. De syns i stan eller på motorvägarna och 2+1-vägarna.
 

bloom

Guest
Blåljus ger alltid lite nervpåslag! Men kan man inte åka ifrån en Volvo på 2 ton med en mc utan att köra över sina kunskaper så kanske man ska cykla från början? ”skämta” ta det lugnt. Jag tycker oxo dom syns alltför sällan, jag uppvisar gärna körkort och gör nykterhetskontroll.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Köra ifrån polisen är helt onödigt och korkat. Varför riskera sin egen och andras hälsa när det ändå inte händer något eller man kanske får några tusen i böter. Jag blev stoppade efter att ha kört 2km med en civil-mc-polis bakom mig i 150 på 90 väg. Det enda som hände var att polisen undrade om jag inte var för gammal för att köra så. Jag kunde bara hålla med.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Köra ifrån polisen är helt onödigt och korkat. Varför riskera sin egen och andras hälsa när det ändå inte händer något eller man kanske får några tusen i böter. Jag blev stoppade efter att ha kört 2km med en civil-mc-polis bakom mig i 150 på 90 väg. Det enda som hände var att polisen undrade om jag inte var för gammal för att köra så. Jag kunde bara hålla med.

Fast då har du haft flyt, är det en bil med mätutrustning hade kortet rykt direkt...

Nu tycker jag ändå inte man ska köra ifrån polisen och riskera livet för några månader utan kort, men att det inte händer nått är inte riktigt sant
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Jag fattar inte riktigt det här resonemanget om att bilar med radar skulle vara så mycket farligare än gamla hederliga trafipaxbilar när det gäller hastighetsöverträdelse. Dom kan lik förbannat inte bötfälla någon dom mött i för hög hastighet, dom måste vända och mäta dig under minst 500 meter och sedan få stopp på föraren/fordonet.

Media och en del andra får det att låta som att man möter en polisbil med radar och sen ligger boten i brevlådan när man kommer hem?

Att sen radarn är bra till mycket annat som att scanna av och identifiera fordon med körförbud och ägare utan körkort ärinte dumt, men även i dessa fall måste man såklart få stopp på ekipaget.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Dottern åkte dit nyligt pga en av dessa nya bilar, 99km blev 19 för fort på 80 väg.....lite kul faktiskt för det var nämligen en 70 sträcka :D
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Dottern åkte dit nyligt pga en av dessa nya bilar, 99km blev 19 för fort på 80 väg.....lite kul faktiskt för det var nämligen en 70 sträcka :D
Jag fattar det som att polisen mätte upp hennes hastighet, 99km/h, när de kom som mötande trafik, stämmer det bonde456?
 

Zeromannen

Guest
Är det inte det som är syftet med dom nya bilarna? Dom är ju som en plåtpolis på hjul som mäter och fotar bilar/förare dom möter i fart. Samma med omkörande bilar som också kan mätas och fotas. Men annars är det väl som vanligt för oss som har hjälm och skylt bak, att dom måste göra ett efterföljande och bli tagen på bar gärning.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
En annan intressant grej i debatten är att INGA befintliga fordon får denna utrustning eftermonterad, den kommer endast i de nya bilar som levereras, i första hand tydligen XC60. Med andra ord, det dignar inte av dessa bilar på vägarna än.

Jag hade förmånen att få besök av två av polisens instruktörer för just dessa enheter för några veckor sedan, den bild man fick från dom var ganska annorlunda än medias braskande rubriker. Det är ganska häftiga och bra grejer, men den lyder fortfarande under svensk lagstiftning, om den dagen kommer då vi har ägaransvar för våra fordon blir det en helt annan sak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En annan intressant grej i debatten är att INGA befintliga fordon får denna utrustning eftermonterad, den kommer endast i de nya bilar som levereras, i första hand tydligen XC60. Med andra ord, det dignar inte av dessa bilar på vägarna än.

Jag hade förmånen att få besök av två av polisens instruktörer för just dessa enheter för några veckor sedan, den bild man fick från dom var ganska annorlunda än medias braskande rubriker. Det är ganska häftiga och bra grejer, men den lyder fortfarande under svensk lagstiftning, om den dagen kommer då vi har ägaransvar för våra fordon blir det en helt annan sak.
Då får väl vi gammelsvenskar gå kurs hos våra nysvenskar hur man sköter det här med ägaransvar smidigt. #

# Såg i någon tidning / webben att polisen inte visste om vissa av "bilmålvakterna" överhuvudtaget fanns kvar i Sverige. "Ingen känd adress". Och i fall målvakten hade adress fanns han inte där.
Anm: Sydsvenskan har tagit bort artikeln. Pga av hot ? Nåja hos nymedia finns listan kvar
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då får väl vi gammelsvenskar gå kurs hos våra nysvenskar hur man sköter det här med ägaransvar smidigt. #

# Såg i någon tidning / webben att polisen inte visste om vissa av "bilmålvakterna" överhuvudtaget fanns kvar i Sverige. "Ingen känd adress". Och i fall målvakten hade adress fanns han inte där.
Anm: Sydsvenskan har tagit bort artikeln. Pga av hot ? Nåja hos nymedia finns listan kvar
Japps så är det, jag ser alltid upp extra mycket kring 20 år gamla japsbilar, det är i princip alltid en målvaktsbil. Det är oftast full gas (som tur var är det inte så mycket kräm i gamla japsbilar) och vingligt. Spekulerar bara, men kan tänka mig att nykterhet och körkort är mindre vanligt i de bilarna utefter hur jag ser de framföras.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Japps så är det, jag ser alltid upp extra mycket kring 20 år gamla japsbilar, det är i princip alltid en målvaktsbil. Det är oftast full gas (som tur var är det inte så mycket kräm i gamla japsbilar) och vingligt. Spekulerar bara, men kan tänka mig att nykterhet och körkort är mindre vanligt i de bilarna utefter hur jag ser de framföras.
Ingendera behövs.
Såg för länge sedan om en man som tagits 50 gånger för rattfylleri. Och hade fått semester 1 månad till.
Förhoppningsvis (jag kan ju alltid hoppas, men javisst bor ju i Sverige) utan körkort i varje fall 49 gånger.
 
Last edited:

Anderscbr929

Medlem
Gick med
29 Sep 2019
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki z1000
Så den hastigheten dom mäter när dom möter mig får dom alltså inte använda sig av? Hur säkra är ni på den punkten?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ingendera behövs.
Såg för länge sedan om en man som tagits 50 gånger för rattfylleri. Och hade fått semester 1 månad till.
Förhoppningsvis (jag kan ju alltid hoppas, men javisst bor ju i Sverige) utan körkort i varje fall 49 gånger.
Det är som med allt annat: lagarna är till för oss laglydiga, de andra gör som de vill. Buset har man gett upp om, de kommer man ändå inte åt. Om rättsstaten kan hålla koll på de laglydiga 99%-en så kommer samhället ändå fungera rätt bra. Knarkare och körkortslösa bryr sig inte om fartkameror, hastighetsgränser eller promille, såna regler är till för att hålla "Svensson" i schack.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Det är som med allt annat: lagarna är till för oss laglydiga, de andra gör som de vill. Buset har man gett upp om, de kommer man ändå inte åt. Om rättsstaten kan hålla koll på de laglydiga 99%-en så kommer samhället ändå fungera rätt bra. Knarkare och körkortslösa bryr sig inte om fartkameror, hastighetsgränser eller promille, såna regler är till för att hålla "Svensson" i schack.

Det finns ingen lönsamhet i att stoppa laglösa skräpmänniskor utan inkomst. Det leder bara till onödigt skrivbordsarbete. De "kunder" man vill nå ut till är skattebetalande och hårt arbetande människor som man kan mjölka på böter.
Samma anledning till varför man inte tar bort biltullarna trots att de inte har minskat trängseln (som var dess ENDA syfte) och inte heller bidrar till minskad smittspridning under Corona. Pengar in är en säkrad framtid inom yrket som statsanställd. Dvs bra arbetsvillkor och fallskärmar mm till sopor utan andra talanger än att se till sitt eget bästa.

Man kan lite på att Svensson betalar och håller käft utan gnäll.

"Ställd Olle står"
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fascinerande att så få ser snewten när ni är ute, runt Alinge-Texas är det laserkontroller typ varenda dag och typ 7-8 pers som får sätta Lappen i karantän.
Detta startade mer eller mindre samtidigt som pandemin så jag har bara antagit att ”vanligt” polisarbete blivit överflödigt och att alla hamnade i brottsbekämpningens viktigaste funktion
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top