Ny racingserie 2013 - Nuke Challenge

TheViktor

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Staden på G
Hoj
Se be ärr sekshundra ärr ärr
Nuke Challenge 2013

Nuke Challenge är ett nytt racekoncept som bjuder in till intensivare racing med mer action.

Planerade race ligger på Slovakiaring, Knutstorp, Mantorp och Padborg Park.

Klasserna i Nuke Challenge är NC600 & NC1000 och körs var för sig. I NC600 tävlar de motorcyklar som normalt ingår i 600-kubiksklasser (4 cyl 600cc, 3 cyl 675cc, 2 cyl 750cc). Liknande för NC1000 (4 cyl 1000cc, 2 cyl 1200cc).
Vi kör med ett ganska öppet reglemente, det mesta är tillåtet förutom överladdning (turbo/kompressor).

Varje tävling i Nuke Challenge består av en kvalrunda, en mellanrunda och en finalrunda.
Innan kvalrundan delas förarna upp i seedningsgrupper efter deras sammanlagda position i serien. Startuppställningen blir således att förarna i snabbaste seedningsgruppen startar längst fram osv. Inom seedningsgrupperna vänds startordningen helt om.

Ex. Med 8 förare i varje seedningsgrupp blir startuppställningen som följer. (Siffran anger plats i serien)
8 7 6 5 4 3 2 1 16 15 14 13 12 11 10 9 24 23 22 21 20 19 18 17….

Kvalrundan startas med rullande start och är uppdelad i 2 eller 3 miniheats som avskiljs med ett varv bakom pacecar och startas om med rullande start.
Beräknad tid för kvalrunda är 30 min.

Mellanrundan startas med stillastående start, är också uppdelad i 2 eller 3 miniheats som avskiljs av ett pacecar-varv och omstartas med rullande start. Mellanrundan ger poäng samt startposition i finalrundan.
Beräknad tid för mellanrunda är 35 min.

Finalrundan startas med stillastående start, är uppdelad i 2 eller 3 miniheats miniheats med stillastående start. Resultatet i varje miniheat ger poäng.
Beräknad tid för finalrunda är 40 min.

Total körtid per dag blir ca 105 minuter, eller 1 timme och 45 minuter.

Tanken med Nuke Challenge är att skapa:

• Fler närkamper och fritt från varvningar pga. pacecar-varven
• Kamp om placeringar, varje gång man är på banan – inga fria varv
• Krasch eller tekniska problem har inte bara betydelse för det just det heatet, utan blir ett problem i resten av heaten, viktigt att hålla sig på hjulen och planera väl
• ”Handikapp” till de ledande förarna
• Kombination av fart, närkampstyrka och planering är avgörande för att ta flest poäng under dagen.


För att delta i Nuke Challenge krävs att man gått en särskild introduktionskurs, och därmed blivit "Licensed to Nuke". Eftersom racekonceptet är helt nytt kommer det att utvärderas efter hand och i samråd med förarna utvecklas och förändras.


Vad är dina tankar och idéer om detta? Vad skulle vara bättre? Vad är bra?
Vi vill veta vad du tycker!!
 
Detta verkar nästa lika rörigt som första förslaget till SO 2013.

Jag förstår inte grejen med korta heat och "konstgjorda" pauser. Pacecar hör hemma i F1/bilracing och i ERF vid bärgning. Vid sprintrace skall den stå i depån.

När jag rejsar vill jag göra det på traditionellt sätt över ett längre antal varv.
 
Är serien sanktionerad av Svemo? Eller är den försäkrad genom någon annan aktör?
 
Låter kul! Men som föregående frågeställare var inne på, gäller min försäkring genom svemos licens här?
 
Mitt första intryck är att det känns rörigt...

Och jag gillar inte alls den här typen av "sprintrace" utan vill ha vanliga race...
 
Istf pacecar så kan ni ha "uppsamlingsvarv" efter målflagg på kval och mellan stinterna, lägg en minimitid på varvet som motsvarar typ 60km/h och kör två varv och sen omstart på rull.

Problemet kommer att vara hur förarna lägger sig i kön och fuskar fram (medvetet eller omedvetet) bättre startposition pga missförstånd/upphetsning/tävlingsnerv etc.
 
Ett problem som jag själv upplevt under race, förutom att bilar på banan är livsfarligt ihop med hojar, är att förarna har olika syn på hur snabbt man ska köra ikapp bilen och vilka avstånd man ska ha mellan sig.
 
Hur är det täknkt med pacecaren, ska den vinkla in i depån eller ska den försöka köra ifrån hojarna? :va När är det tänkt att hojarna ska ska ge stumt igen, när dom passerar något ställe på banan, när dom ser att pacecaren börjar svänga eller..? Det känns som att det kommer att bli många obehagliga överraskningar i omstarterna, när folk gasar på vid olika tillfällen :död

Sen förstår jag inte tanken med att det skulle krävas mer planering och framförhållning med miniheat? Det krävs väl mer planering om både hoj och förare ska orka köra 4-6 mil i racetempo? Jag tror snarare att folk kommer att löda på ännu mer i do-or-die-stil om man har 3 chanser att "vinna", normalt sett är det ju bara ett race, där allt står på spel.

Men för all del, det är kul med folk som vågar ta fram nya koncept! :tummenupp
 
Tanken med Pacecar, som förmodligen blir en Pacebike ist, är född ur att jag själv med flera andra ofta upplever längre race som väldigt mycket egen åkning. Man fightas i starten och de första 5-6 varven, sen kör man för sig själv i 15 varv innan man tar målflagg.

Att sätta en minimitid för förare att hålla tror jag blir svårt. Men att skicka ut en väl synlig förare längst fram i fältet som håller ca 70-80% tempo. Alla vet att denna förare finns på banan efter målflagg och det blir därför ingen överraskning för någon. (Det blir inte en pacecar som dyker upp utan förvarning i 50km/h där man normalt sätt håller 200km/h)
Ett varv kör denna pacebike främst i fältet för att sedan vika in i depån i sista kurvan och släppa fältet. Då gäller som vid vanlig pacecar att man håller sin position tills start/mållinjen är passerad.

Att fuska sig fram i fältet blir svårt då det finns gott om funktionärer vid start/mål som kollar ordningen på förarna samt att man väldigt enkelt ser på transpondertidtagningen i vilken ordning förarna passerat start/mållinjen.

Försäkring är på gång genom DMU.

Startavgiften är tänkt att bli 1600kr per tävling. Alla förare får en egen "profil" på hemsidan med bild, snabb info och plats för sponsorer att synas.

För er som inte gillar konceptet, se det som en bandag där ni får varenda minut på banan med lika snabba förare hela tiden utan något folk som är ivägen, får göra flera startträningar under dagen och får dessutom in vanan vid safetycar om det skulle uppstå vid senare race.
 
Sen förstår jag inte tanken med att det skulle krävas mer planering och framförhållning med miniheat? Det krävs väl mer planering om både hoj och förare ska orka köra 4-6 mil i racetempo? Jag tror snarare att folk kommer att löda på ännu mer i do-or-die-stil om man har 3 chanser att "vinna", normalt sett är det ju bara ett race, där allt står på spel.

Lyckas du "planera" och hålla dig i toppen av både mellanrundan och finalrundan så har du chans att ta totalt 100 poäng (om du lyckas vinna alla 4 race). Blir du ivrig och vill för mycket så minskar chanserna drastiskt.

Du får aldrig 3 nya chanser att vinna, kraschar du i mellanrundan så startar du sist i finalrundan = "kört".
Kraschar du i finalrundan så är resten av finalrundan körd = 75 poäng förlorade (om man annars räknar med att vinna)
 
Försäkringsfrågan ser jag inte som nåt problem, då försäkringen genom licensen/SVEMO är i stort sett värdelös och man ändå måste ha en bra hemförsäkring som täcker skador uppkomna på tävlingsbanan...
 
Låter kul! Men som föregående frågeställare var inne på, gäller min försäkring genom svemos licens här?

Om du endast förlitar dig på din försäkring genom SVEMO licensen så bör du nog se över dig privata olyksfallsförsäkring.... Bara ett tips...
 
En ny tanke är att blanda 1000cc och 600cc i de två första heaten, och sedan köra finalerna uppdelat. Detta för att få jämnare race och uppdelningar baserade på varvtid istället för kubik.

Alltså fortfarande i 2 klasser, men de 15 snabbaste 1000cc kör med de 15 snabbaste 600cc. De 15 långsammare 1000cc kör med de 15 långsammare 600cc, för att sedan köra 30st 600cc för sig och 30st 1000cc för sig i finalerna
 
Detta upplägg är hel kass att blanda 600/1000 körde ett sådant race
På Anderstorp med bike promotion gillade d inte alls att köra om alla 1000 för att sen bli stekt på rakan varv efter varv :mad:
En ny tanke är att blanda 1000cc och 600cc i de två första heaten, och sedan köra finalerna uppdelat. Detta för att få jämnare race och uppdelningar baserade på varvtid istället för kubik.

Alltså fortfarande i 2 klasser, men de 15 snabbaste 1000cc kör med de 15 snabbaste 600cc. De 15 långsammare 1000cc kör med de 15 långsammare 600cc, för att sedan köra 30st 600cc för sig och 30st 1000cc för sig i finalerna
 
Deltävling 3 & 4 på Ring Knutstorp är nu bara 2 veckor bort.

Kom och kör det roligaste racet du varit med om.

Nuke Challenge söndag 16/6
30 + 35 min kval
20 + 20 min race
1650:-

Träning tors-lör, Nuke på söndag.
Totalt pris för 3 dagars träning (ink 2 sprintrace) + Nuke Challenge på söndagen (ink 2 kval & 2 race)
4400:- !!

Träning lördag, Nuke på söndag.
En dags träning i 4 grupper (ink 1 sprintrace) + Nuke Challenge på söndagen (ink 2 kval & 2 race)
2900:-

Vi ses!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top