Ny R1:a

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Tjena,jag har köpt en helt ny R1 -03,vilken är också min första nya hoj.Så var vi ute i kväll o jag provade min kompis R1 -02 vilken har rullat över 1000mil och den kändes mycket bättre än min som har rullat 40 mil,den lät jämnare ingen vinande ljud från motor/växellådan,o den är snabbare än min,så min fråga är till er som har köpt era rettor nya,är den sån från början eller det är nåt fel på min.Behöver lite hjälp här,är riktig orolig.Tacksam för svar :gnissla

jag är noga vid inkörningen,kör inte över 6000varv som det står i boken,men den har varit konstig från början,jag vet inte hur det ska va,jag har aldrig ägt ny fordon innan

Motorn kommer nog låta lite annorlunda när den e inkörd. Växellådan kommer definitivt att kännas lite annorlunda.. Min gör det ialla fall. Känns bättre och inte lika "klonkig".
Att din cyckel skulle vara segare än din polares verkar tveksamt..Dessutom har du väl inte haft chans att testa det när du nu inte får köra över 6000varv.
Har din polare annat avgassytem på? Sånt kan också spela roll.

koncentrera dig på att köra i egen takt först o skit hur din polare kör ,så småningom kommer du att hänga med :tummenupp

Ravetrancer skrev:
den skall köras in hårt istället:)
Åt det hållt typ. Viktigaste vid ikörning är inte att man håller sig inom ett visst varvtal. Viktigaste vid inkörning är att inte seg dra motor dvs växla ofta så motor går "lätt". Sedan kan man mycket väl varva över 6000rpm. Du skall se att du får en helt ny motorkaraktär efter ca 1000mil. Och du, byt olja snart !

Hur ska en hoj köras in egentligen? Jag har hört både att den ska köras in hårt och att den ska köras in försiktigt (hojen alltså, för er med livlig fantasi :D :tungan)

TheDude skrev:
Hur ska en hoj köras in egentligen? Jag har hört både att den ska köras in hårt och att den ska köras in försiktigt (hojen alltså, för er med livlig fantasi :D :tungan)

Jag tror att en hoj som körs in lugnt och fint håller längre, men får då nån pålle mindre eller så än den som piskat sin från början. Eftersom den som piskats in får lite större spel i motorn, lägre friktion och med det så är det samma som att köra Xantal mil. Man skyndar bara på processen lite.

Jag skulle garanterat köra in lugnt för att få en motor som jag kan lita på, men alla har ju sina ideer och tankar kring detta, kör på det du tror är bäst.

MostWanted_NKPG skrev:
´men sen har du jue vatten i motorn också ;) neevars håller nog med dig...

Menade du mej? För Boldóren är oljekyld :tungan Och min vattenkylda gixxer är trasig :(

NOMAD skrev:
Tjena,jag har köpt en helt ny R1 -03,vilken är också min första nya hoj.Så var vi ute i kväll o jag provade min kompis R1 -02 vilken har rullat över 1000mil och den kändes mycket bättre än min som har rullat 40 mil,den lät jämnare ingen vinande ljud från motor/växellådan,o den är snabbare än min,så min fråga är till er som har köpt era rettor nya,är den sån från början eller det är nåt fel på min.Behöver lite hjälp här,är riktig orolig.Tacksam för svar :gnissla

absolut viktigast är att inte låta motorn jobba tungt...inga segdrag.. utan växla hellre ner ett par hack..det sa Per till mej på lelles när jag köpte en ny -03a.... :tummenupp

Qwerty skrev:
Jag tror att en hoj som körs in lugnt och fint håller längre, men får då nån pålle mindre eller så än den som piskat sin från början. Eftersom den som piskats in får lite större spel i motorn, lägre friktion och med det så är det samma som att köra Xantal mil. Man skyndar bara på processen lite.

Jag skulle garanterat köra in lugnt för att få en motor som jag kan lita på, men alla har ju sina ideer och tankar kring detta, kör på det du tror är bäst.
vi kan inte sitta här o tro massa, han behöver veta. Har du belägg för att motor som körts hårt vi inkörning håller mindre

Ravetrancer skrev:
vi kan inte sitta här o tro massa, han behöver veta. Har du belägg för att motor som körts hårt vi inkörning håller mindre

Nej.

Fast i kyrkan tror man på sporthoj vet man :tungan

Ravetrancer skrev:

Som vanligt säkert inte mer belägg än du har för att den fungerar bättre vid hård inkörning.

Det var förstås viktigare förr i tiden med inkörning när de inte kunde bygga grejorna med så fina tolleranser som idag, men hur han än nu kör in den kommer den "lossna" när den gått några hundra mil.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025