Ny polishelikopter...

ft skrev:
Jorå, nog är den rätt lysande. Den kan en massa som andra plattformar är långt från kapabla till, även när man räknar bort underhållsmässighet o s v. Det är ett mycket skojigare litet flygplan än man kan få intryck av om man bara läser det som skrivs om det.

Dessutom blir det degraderat... åh, förlåt, NATO-anpassat. Det är det modernaste i aktiv tjänst. Sedan kan jänkarna säga vad de vill om sina F-16 Block 7562. Det är mycket snack och lite verkstad från det hållet.

Norska och svenska flygvapnen hade en samövning i nordnorge tidigt i våras och iaf enligt svenska flygvapenkällor så vann Gripen de flesta "dogfighterna" mot norska F-16. Deras F-16 är visserligen första generationen men har fått omfattande uppgraderingar under senare delen av 90-talet. Nackdelen med gripen är väl att man inte kan hänga lika mycket A2G-vapen - speciellt i förhållande till räckvidd - på den jämfört med F-16. Dock knappast en nödvändig egenskap i svenska försvaret.

ft skrev:
Jorå, nog är den rätt lysande. Den kan en massa som andra plattformar är långt från kapabla till, även när man räknar bort underhållsmässighet o s v. Det är ett mycket skojigare litet flygplan än man kan få intryck av om man bara läser det som skrivs om det.

Dessutom blir det degraderat... åh, förlåt, NATO-anpassat. Det är det modernaste i aktiv tjänst. Sedan kan jänkarna säga vad de vill om sina F-16 Block 7562. Det är mycket snack och lite verkstad från det hållet.

Nä, detta tenderar att spåra ur. Såna här "min pappa är starkare än din" diskussioner ang militärt materiel tenderar att bli jämförelser av äpplen med päronen med bananer (F-16 med JAS39?) och breddfyllt med skitsnack. Jag nöjer mig med att konstatera att JAS39 är mycket kompetent, liksom de flesta andra plan ur samma generation.

Chris Ash skrev:
Nä, detta tenderar att spåra ur. Såna här "min pappa är starkare än din" diskussioner ang militärt materiel tenderar att bli jämförelser av äpplen med päronen med bananer (F-16 med JAS39?) och breddfyllt med skitsnack. Jag nöjer mig med att konstatera att JAS39 är mycket kompetent, liksom de flesta andra plan ur samma generation.

tack.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back