Ny polishelikopter...

Anthrax skrev:
Värst vad tekniskt kunnande personer vi har här då. Man blir alltid lika jäkla förvånad.

Min fråga är om den nya RAH-66 Comanche är ett bättre val för oss än Apachen tydligen är? Specifikationerna är i allafall intressanta.

Så här är det: (känns alltid lika skönt att säga)

AH64 är för gammal och omodern för oss att köpa.
RAH 66 kostar 800 miljoner styck (mer än 5 nya JAS)

johanrehn80 skrev:
Så här är det: (känns alltid lika skönt att säga)

AH64 är för gammal och omodern för oss att köpa.
RAH 66 kostar 800 miljoner styck (mer än 5 nya JAS)

Apachen är också väldigt dyr(betydligt dyrare än en JAS39) om man räknar styckepriset. Om du räknar vad hela Vapensystemet Gripen har kostat mot vad Apache eller Comanche kostat så får du en rättvisare bild.

Vem säger att AH64 är för omodern? Vad är det den inte klarar av?

Chris Ash skrev:
Apachen är också väldigt dyr(betydligt dyrare än en JAS39) om man räknar styckepriset. Om du räknar vad hela Vapensystemet Gripen har kostat mot vad Apache eller Comanche kostat så får du en rättvisare bild.

Vem säger att AH64 är för omodern? Vad är det den inte klarar av?

Vet du hur ett militärt helikopterköp går till?

Total tid från att man börjar fundera vilken modell man ska köpa, tills vi kan använda dem operativt tar upp till 20 år.

johanrehn80 skrev:
Vet du hur ett militärt helikopterköp går till?

Total tid från att man börjar fundera vilken modell man ska köpa, tills vi kan använda dem operativt tar upp till 20 år.

Japp, om jag inte är fel på det har detta projekt varit aktuellt i större eller mindre skala sen mitten på 70-talet. AH-64 började utvärderas och testas när AH-64D Longbowen kom, dvs runt 97-98. Den är tänkt att tas i bruk runt 2010 som sagt....

AH64D Longbow har ju dessutom kommit i en II-version som började levereras 2003 till jänkarna. Vapensystem och tillhörande plattformar har idag betydligt längre livslängd än för 20-30 år sen och Apache kommer säkert inte att få en ersättare än på ett bra tag.

Betänk att Comanche är en ersättare till Cobra och den är idag över 30 år gammal...

Den J35 Draken som flög på 50-talet är inte samma som ännu är i tjänst i Österrikiska flygvapnet.

Chris Ash skrev:
Japp, om jag inte är fel på det har detta projekt varit aktuellt i större eller mindre skala sen mitten på 70-talet. AH-64 började utvärderas och testas när AH-64D Longbowen kom, dvs runt 97-98. Den är tänkt att tas i bruk runt 2010 som sagt....

AH64D Longbow har ju dessutom kommit i en II-version som började levereras 2003 till jänkarna. Vapensystem och tillhörande plattformar har idag betydligt längre livslängd än för 20-30 år sen och Apache kommer säkert inte att få en ersättare än på ett bra tag.

Betänk att Comanche är en ersättare till Cobra och den är idag över 30 år gammal...

Den J35 Draken som flög på 50-talet är inte samma som ännu är i tjänst i Österrikiska flygvapnet.

Jag har lite koll på hur det funkar. Jag jobbar med helikoptrar som är byggda på 60talet

Tjena Johan, kunde inte hålla dig ute ur diskussionen längre? Expertisen har anlänt! :)

Ang. Comanchen så... ptja, en länk säger mer än tusen ord ibland. Nerlagd för ett tag sedan, frånsprungen av tiden innan den ens hann i drift.

Mvh,
/Fredrik

Kändes intressant att bara lyssna vad som skulle hända på mitt jobb :)

Förresten så blir det inget med projekt hkp16 (stridshelikopter)

Vid internationell insats med luftburen bataljon kommer det troligvis bli så att vi står för transporten av soldater med våra nya NH90. Däremot kommer nog få flankskydd, av Cobra el liknande hkp i Europa, till jakt och attackskydd.

Last edited:
ft skrev:
Tjena Johan, kunde inte hålla dig ute ur diskussionen längre? Expertisen har anlänt! :)

Ang. Comanchen så... ptja, en länk säger mer än tusen ord ibland. Nerlagd för ett tag sedan, frånsprungen av tiden innan den ens hann i drift.

Mvh,
/Fredrik

Där ser man,det visste jag inte. Men den var ju i alla fall modern.... :rolleyes:

ft skrev:

Mvh,
/Fredrik

Känns lite synd faktiskt. Tanken på en helikopter med stealth-stuk är väldigt tilltalande. Hoppas dom kommer att återanvända delar av projektet i andra projekt.

Så här stryktålig är förresten en AH-64:a. En direktträff av en handburen SAM, men ändå kunde den flyga hem.. :näsblod

Obs: bladen är förstås avmonterade i efterhand.

Bifogat

• 15333.jpg
    15333.jpg
    71.5 KB · Visningar: 60
Anthrax skrev:
Jag är faktiskt en pacifist, så nej. Men samtidigt är jag tekniskt intresserad, så stridsfordon tilltalar mig på ett tekniskt sätt.

kollade du länkarna? DET är teknik. Fly by wire, kompositskrov mm. mumma för oss helikoptertekniker

johanrehn80 skrev:
kollade du länkarna? DET är teknik. Fly by wire, kompositskrov mm. mumma för oss helikoptertekniker

Verkar vara späckfulla med teknologiskt godis. Synd bara att allt finns inuti något som mer liknar en buss... :D

Den nya Tigern är ju också proppfull med sånt, i ett mindre, dock småfult chassi.

Bifogat

• tigr_o01.jpg
    tigr_o01.jpg
    65.1 KB · Visningar: 49
Anthrax skrev:
Verkar vara späckfulla med teknologiskt godis. Synd bara att allt finns inuti något som mer liknar en buss... :D

Den nya Tigern är ju också proppfull med sånt, i ett mindre, dock småfult chassi.

Om man ska transportera trupp med Tigern så fårn man spänna fast dem utanpå.

Tyvärr blir formen á la buss om man ska få in 18 personer

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back