Verkar som om en del polismyndigheter överväger en ny helikopter....
http://schpaa.com/humor/files/speed_enforcement.jpg
Edit: Stavning....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ZX-9R skrev:Verkar som om en del polismyndigheter överväger en ny helikopter....
ZX-9R skrev:Verkar som om en del polismyndigheter överväger en ny helikopter....
Tobbe_N skrev:Är inte det en apache helikopter?
om det är det så testades den i sverige för 1,5 år sedan i norra delen av sverige för att se hur den klarade vinter förhållanden. tror svenska försvaret var lite intresserade av att köpa ett par stycken.
Chris Ash skrev:Stämmer, 20 st attackhelikoptrar kommer att införskaffas till 2010 för att sätta upp en svensk variant av luftburet kavalleri tillsammans med Jägarbataljonen från K3. AH-64 var en av de som testades tillsammans med bla Eurocopter. Ingen verkade dock klara Norrland så bra, hydraulolja som stelnade och mållåsningar som slogs ut av kylan. Helikoptern som bestäls kommer att modifieras av svenskarna för att klara av våra förhållanden.
Coola Ola skrev:Åh fan. Ballt. Har du nån länk till det?
Annars kan man ju diskutera hur nödvändigt det är att Sverige skaffar attackhelikoptrar förutom för en penismätartävling internationella generaler emellan. (men eftersom jag är tekniknörd så tycker jag det är lite skoj ändå)

#Olsson# skrev:Usch vilket äckligt slöser. Generalnissarnas lekstuga med pengar. Tog det 50 år att byta ut hjälmarna till någonting som inte åker ned i ansiktet när man lär sig den ädla konsten att krypa på knäna på fuktig äng? Nu skall de köpa värstinggrejer och som vanligt - ingen vet till vad men "argumenten" har de listat ned - i beredskapssyfte. Felstegen syns ju inte förens om 10-20 år o under tiden ser de inblandade ut som hjältar. Super Cobra är iofs cool(men värdelös). Har suttit o torrflugit en sån![]()
Chris Ash skrev:Var ligger det värdelösa i attackhelikoptrar? Cobran är i grunden en 60-talskonstruktion så den är inte aktuell direkt....
#Olsson# skrev:Nä det var inte attackhelikoptrar i allmänhet utan just Super Cobra o liknande. (inte aktuell som sagt)
ft skrev:Försvarsbeslutet nu gäller väl bl a i princip om vi skall ha något invasionsförsvar eller inte.
Skall vi det så är attackhelikoptrar nog värt att ta en noggrann funderare över. Stridsvagnarna som någon pansargeneral lyckades få som personligt r..kobjekt var däremot ett större snedköp. Inte fan kommer det att bli några pansarslag om vi blir invaderade... de kommer möjligen att stå någonstans och göra en liten fläck i landet till en ö som en eventuell invasionsstyrka går runt. Effektivt? Nepp.
Ett gäng attackhelikoptrar kunde däremot göra det riktigt surt för dem. Tänk när de tagit Arlanda (Minuten M + 22) och håller på att lasta ur materiel där och så kommer ett gäng Hellfire eller motsvarande nerdimpande, avfyrade av en ilsken palm (jaja, heliflopper) som står bakom en dunge nagerst? Skulle nog svida... och frågan är om vi är värda den svedan. Lite sjömålsrobotar och ajajaj, vad jobbiga de kunde bli där också.
Vad gäller insatsstyrkor så är även där attackhelikoptrar betydligt mer användbara än pansar.
Rätt attackhelikopter kunde dessutom användas för att göra en hel del nytta även i fredstid. Maritim spaning, eftersök efter borttappade älgar, skolbarn och Kumlafångar, kanske samarbete med ordningsmakten om vi lyckas få bort de vattentäta skotten mellan civil ordningsmakt och militär*...
*) Även om de är motiverade så kanske de inte behöver vara SÅ vattentäta... lite resursslöseri är det allt.
Mvh,
/Fredrik
Quaya skrev:Pansar tror jag inte att det kommer bli oanvändbart för det är det jag tror ni menar?
Om man tänker logiskt så skulle "marksoldaterna" också försvinna eftersom dem också är värdelösa om man skulle tänka som Er för hunden tar katten och katten tar fåglen.. så hade det ju blivit inom militära också, Flygvapnet tar pansar och pansar tar oftast soldaterna.
Och jovisst så kan soldaterna ta pansar också, men pansar kan ta flygvapen också ifall dem upptäcker dem i rätt tid.
Hoppas detta inte blev för kladdigt![]()
Har jag fel eller, rätta mig då?

84superbee skrev:personligen så tycker jag att insatsförsvar är det enda rätta för sverige, dessutom tror jag att dagarna då man ägnade sig åt stora fältslag är över, modern krigsföring = terrorism.
Pansar är nog inte helt värdelöst ska du se, ett stridsfordon 9040 är beväpnat med en 40mm akan,rökgranatkastare, ir "sikte", "nightvision", en stycken ksp 39, 2 stycken ksp58 skyttar samt vid skarp situation 1 p-skott till varje soldat(7 stycken soldater) även det något föråldrade grg m/48 84mm finns med så inte ska man fnysa åt pansar inte.
och ja alla enheter behövs ju som sagt!
utan spaning ingen aning
Utan pansar råttorna dansar (på bordet)
osv osv osv
![]()
Chris Ash skrev:Olika vapenslag/enheter samverkar i strid. Alla behövs.
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |
|
|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |