Ny pc, vilket os och partitioner ??

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Rullar ner till komplett i gbg nu och hämtar min nya (försenade) pc.

Jag vill köra XP, har blitt rekommenderad Linux.
Varför XP? av gammal vana och gamla program, och är väldigt användargränssnitt känslig.
Men motivera gärna sakligt för linux.

Frågor:
Går det inte att installera XP (32) på satadisk? måste man köra disken i native/ide för det?
och om så är fallet, loosar jag på det och/eller hur löser man det?

Hur stor partiton bör jag ha till XP/OS?

NTFS på samtliga partitioner även om en bara är på 20 - 40 GB?

Har en havererad (mosad) laptop med värdefullt på hårddisken,
går den disken att hänga på en IDE kabel i en stationär?
Den har ju ingen strömkabelingång, men jag tror det är IDE kontakt.
Hur göra annars?

tackar proffsen.. :)

Dator spec nedan:

* 1 Komplett Home a10
* 1 In-Win C603 Midi Tower ATX Svart Chassi, 2xUSB 2.0, 460W Nätagg
* 1 MSI K9A2GM-FIH, AMD 780G+SB700, DDR2, Socket-AM2+, HDMI, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16
* 1 AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz Socket AM2,1MB, BOXED m/fläkt
* 1 USB2 multikortläsare 3.5" svart för CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk)
* 1 Samsung DVD-brännare SH-S223Q/BEBN SATA, 22X, OEM
* 1 Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB
* 1 Samsung SpinPoint F1 500GB SATA2, 16MB 7200RPM
* 1 PC Utan OS, White Box PC Skall endast användas i PC Produktion

Last edited:
Det är inte vanlig IDE kontakt på 2,5" hårddiskar (som det sitter i bärbara...)

Det enklaste är att köpa en USB -> 2,5" IDE hårddisk så kan du koppla in den via USB

MVH

J

Självklart går det att installera XP32 på SATA-disk! Det finns två sätt. Det ena är att sätta disken i IDE-läge i BIOS, installera XP och installera sedan SATA-drivrutinen. Starta om och ställ om disken till SATA i BIOS - klart.

Det andra är att göra en anpassad XP-CD, något jag gjort för mina burkar och som gör att en ominstallation går automatiskt, utan att man måste hålla datorn i handen. Du behöver en burk med fungerande XP, en brännare och gratisprogrammet nLite. I nLite kan du ställa in alla värden för installationen och lägga till drivrutiner till installations-CDn. D.v.s. du fipplar in installationsnyckel, språk på tangentbord, vilka komponenter som ska installeras osv. och sen bränner en CD som är bootbar och funkar med alla de prylar du redan har. Har du fler datorer kan du skapa en DVD med alla drivare för allt du har och kasta alla gamla sur-CDs med originaldrivare.

Laptopdisken återanvänder du som extern disk. Allt du behöver är ett kabinett. Är det en SATA-disk köper du en sån här. Är det en IDE köper du en sån här.

Angående partitioner så kör jag på 50GB för operativ och resten för användarfiler. På det viset minskar jag risken för dataförlust vid ev ominstallation. Kör NTFS, FAT32 kan inte hantera filer över 2GB (som t.ex. DVD-images :rolleyes: ). Dessutom har NTFS journalhantering vilket minskar risken för dataförlust vid t ex strömavbrott.

Last edited:
XP är ju helt klart ett säkert kort och troligtvis det alternativ som kommer att ge dig minst problem. Det är dock rätt smidigt att testa hur Linux funkar på din maskin också, eftersom många Linux-distributioner går att starta direkt från CD, dvs. du behöver inte installera något för att prova. Kolla t.ex. www.ubuntu.com.

Sedan finns det faktiskt inget som hindrar att du har både Linux och XP på datorn, och väljer vad du vill köra i en startmeny.

Det är inga problem att installera XP på en SATA disk. Jag har två datorer med SATA diskar och XP och det är bara att stoppa i en installationsskiva med windows och köra. Jag har inte gjort några inställningar. Det som kan vara struligt är om man vill köra med RAID för då kan det behövas lite pillande med drivisar och grejor men i normalfallet så är det bara att stoppa i grejorna och köra. Åtminstone om man har en skiva med XP-SP2.

Din gamla laptopdisk gör att koppla in. Antingen köper du ett kabinett och återanvänder den som USB-hårddisk eller så finns det adaptrar som gör att den kan anslutas till en vanlig IDE kontakt.

Det är inga problem att installera XP på en SATA disk. Jag har två datorer med SATA diskar och XP och det är bara att stoppa i en installationsskiva med windows och köra. Jag har inte gjort några inställningar. Det som kan vara struligt är om man vill köra med RAID för då kan det behövas lite pillande med drivisar och grejor men i normalfallet så är det bara att stoppa i grejorna och köra. Åtminstone om man har en skiva med XP-SP2.

Din gamla laptopdisk gör att koppla in. Antingen köper du ett kabinett och återanvänder den som USB-hårddisk eller så finns det adaptrar som gör att den kan anslutas till en vanlig IDE kontakt.

Samma här, har också XP på SATA. Nemas problemas. Istället för att pula med partioner hit och dit skulle jag rekommendera TS att köpa en snabb (10k rpm), liten HDD att köra operativet ifrån och sen använda den nämnda HDDn till masslagring av data.

Jag tycker det blev en stor skillnad att köra XP från en liten rapp disk istället för på en vanlig 7k rpm disk.

Samma här, har också XP på SATA. Nemas problemas. Istället för att pula med partioner hit och dit skulle jag rekommendera TS att köpa en snabb (10k rpm), liten HDD att köra operativet ifrån och sen använda den nämnda HDDn till masslagring av data.

Jag tycker det blev en stor skillnad att köra XP från en liten rapp disk istället för på en vanlig 7k rpm disk.

Fast den nämnda disken var ju en 2,5 tums disk från en laptop så den är nog inte så stor. Då duger den ju inte till masslagring.

Vad gäller snabbare hårddiskar så har jag valt att inte köra med Raptor eller liknande i mina datorer eftersom jag anser att dom för för mycket oväsen.

Partitionerar man av en mindre del till operativ som man inte håller på och lagrar en massa skit på så blir det inte någon större skillnad i prestanda faktiskt. Laddningstider av program och liknande skiljer sig väl lite men det är för lite för att det ska vara värt det om man inte är ute efter allra högsta prestanda.
Jag kör med en 40GB partition med operativ och program på mina datorer och sen kör jag diskrensning och defrag med ganska ofta. Det håller dom i hyfsat bra trim faktiskt.

Aha, då har de lagt till SATA-drivare i SP2 i så fall, för kör du en XP-CD utan några SP slipstreamade går det inte att installera på en disk som är i SATA-läge.

Körde raptordisk på min förra stationära, och det är också ett bra tips.

Fast den nämnda disken var ju en 2,5 tums disk från en laptop så den är nog inte så stor. Då duger den ju inte till masslagring.

Vad gäller snabbare hårddiskar så har jag valt att inte köra med Raptor eller liknande i mina datorer eftersom jag anser att dom för för mycket oväsen.

Partitionerar man av en mindre del till operativ som man inte håller på och lagrar en massa skit på så blir det inte någon större skillnad i prestanda faktiskt. Laddningstider av program och liknande skiljer sig väl lite men det är för lite för att det ska vara värt det om man inte är ute efter allra högsta prestanda.
Jag kör med en 40GB partition med operativ och program på mina datorer och sen kör jag diskrensning och defrag med ganska ofta. Det håller dom i hyfsat bra trim faktiskt.

Nu menar vi nog olika saker, jag syftade till 500GB disken han hade i sin nya burk alltså. Eller satt den i laptopen :confused:

Mjaa, såvida man inte är mycket noga med att ha en tyst burk så tycker inte jag min för något oväsen alls faktiskt.
Dock valde jag en liten snabb disk av andra anledningar, men är helnöjd med hur den utför arbetet i övrigt ändå. Nåväl, en smaksak antar jag.

Nu menar vi nog olika saker, jag syftade till 500GB disken han hade i sin nya burk alltså. Eller satt den i laptopen :confused:

Mjaa, såvida man inte är mycket noga med att ha en tyst burk så tycker inte jag min för något oväsen alls faktiskt.
Dock valde jag en liten snabb disk av andra anledningar, men är helnöjd med hur den utför arbetet i övrigt ändå. Nåväl, en smaksak antar jag.

Ok. Jag gjorde antagandet att du menade den disken som han hade i sin krashade laptop och undrade om den gick att koppla till en vanlig dator för att kopiera datat på den. Tänkte inte på att du kanske menade 500 gigaren.

Nej. Dom kanske inte för så mycket oväsen men jag värderar tystnad ganska högt. dom 500GB samsungdiskar som jag använder hörs nästan inte alls till skillnad från en del diskar som låter som någon kastat grus i disken när den läser.
Sen är det en fråga om pengar och utrymme. Raptordiskarna och liknande är ju enormt mycket dyrare per GB. Dessutom finns dom ju inte i vettiga storlekar enligt mig. Jag räknar hårddiskutrymmet i TB och då är inte diskar på under 500 GB att räkna med alls om man inte har en fruktansvärt stor låda. Men det är ju iofs för att jag har lagt en stor del av alla mina filmer och musik på datorn för att slippa hålla på med skivorna.

tack för svaren

jag har en xp sp2 cd så det ska ju gå då, kanoners..

och laptop disken, utmärkt, tack för de tipsen åxå.

håll tummarna för att komplett plockat ihop den rätt, så loggar jag in från nya om ett tag.

zank juu welli mucsh

Aha, då har de lagt till SATA-drivare i SP2 i så fall, för kör du en XP-CD utan några SP slipstreamade går det inte att installera på en disk som är i SATA-läge.

Körde raptordisk på min förra stationära, och det är också ett bra tips.

Det gick alldeles utmärkt att installera WIN XP på min SATA disk och där var ingen SP2 med i den versionen.

sådär
inget ljud ännu men det tar sig:)

Det gick alldeles utmärkt att installera WIN XP på min SATA disk och där var ingen SP2 med i den versionen.
Beror på vilket moderkort det är med har jag för mig. Själv var jag tvungen att trycka i en diskett med rätt drivrutiner under installationen.

validering va det ja.... :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...