Ny packning - torr eller inoljad?

Om du inte drar åt för hårt (dra lite mindre än tillverkarens föreskrivna moment, typ 7 Nm (0.7 kg) för M6) kan det gå med inoljad packning. Klister använder du om du vill irritera den som köper/meckar din hoj eller om packningen har gått av (och enbart vid den platsen) och du inte vill köpa ny packing. Borttappad skruv går att ersätta enklare än trasiga gängor.
 
Undvik packningsklister så länge det går...

Då ska jag sätta tillbaka kopplingkåpan med ny packning. Torr eller inoljad?
Har även sett att det finns Permatex packningsklister/packningscement.

Vet ej vad som behövs men ser gärna att jag kan lossa på kåpan någon enstaka gång utan att papperspackningen går sönder.

Återmontera aldrig en papperpackning om du inte absolut måste. Snälla...:)
Förresten så, återmontera helst aldrig med återanvända tätningar. Det är att be om problem och läckage. :fakta

Fetta in/mätta packningen med t.ex kullagerfett innan montering. Montera inte en papperspackning torr. Och blanda inte papperspackning och packningsklister om det går att undvika.

Vissa ytor t.ex vevhusdelningen på de flesta hojmotorer är packningsfria. Där används i stället vanligen ett tätningsmedel som t.ex Hylomar, applicerat väldigt tunt.
 
Jag tror Kina spionerar på mig via 5G
 

Bifogat

  • 10043204_920_FR_15.jpg
    10043204_920_FR_15.jpg
    6.5 KB · Visningar: 28
Last edited:
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.
 
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.

Samma här :tummenupp sedan första kåpan plockades av för mer än 30 år sedan med halva packningen på vevhuset. :huvet

Och när det sedan, efter att kåpan varit lös ett otal gånger, blir dags för byte är det härligt att packningen sitter kvar på kåpan. :tummenupp
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top