Ny packning - torr eller inoljad?

Om du inte drar åt för hårt (dra lite mindre än tillverkarens föreskrivna moment, typ 7 Nm (0.7 kg) för M6) kan det gå med inoljad packning. Klister använder du om du vill irritera den som köper/meckar din hoj eller om packningen har gått av (och enbart vid den platsen) och du inte vill köpa ny packing. Borttappad skruv går att ersätta enklare än trasiga gängor.
 
Undvik packningsklister så länge det går...

Då ska jag sätta tillbaka kopplingkåpan med ny packning. Torr eller inoljad?
Har även sett att det finns Permatex packningsklister/packningscement.

Vet ej vad som behövs men ser gärna att jag kan lossa på kåpan någon enstaka gång utan att papperspackningen går sönder.

Återmontera aldrig en papperpackning om du inte absolut måste. Snälla...:)
Förresten så, återmontera helst aldrig med återanvända tätningar. Det är att be om problem och läckage. :fakta

Fetta in/mätta packningen med t.ex kullagerfett innan montering. Montera inte en papperspackning torr. Och blanda inte papperspackning och packningsklister om det går att undvika.

Vissa ytor t.ex vevhusdelningen på de flesta hojmotorer är packningsfria. Där används i stället vanligen ett tätningsmedel som t.ex Hylomar, applicerat väldigt tunt.
 
Jag tror Kina spionerar på mig via 5G
 

Bifogat

  • 10043204_920_FR_15.jpg
    10043204_920_FR_15.jpg
    6.5 KB · Visningar: 28
Last edited:
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.
 
Jag brukar spraya på Loctite packningsklister på ena ytan typ kåpdelen för då sitter den kvar på kåpan och lossnar på blocket. Jag brukar även stryka på motorolja på den yta som ska lossna. Har man tur håller packningen för flera löstagningar. Jag har aldrig fått läckage så länge packningen varit hel oavsett hur många ggr kåpan varit lös.

Samma här :tummenupp sedan första kåpan plockades av för mer än 30 år sedan med halva packningen på vevhuset. :huvet

Och när det sedan, efter att kåpan varit lös ett otal gånger, blir dags för byte är det härligt att packningen sitter kvar på kåpan. :tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top