Ny på forumet och aldrig kört motorcykel, hjälp!

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Stålarna kommer rinna iväg så det bara skriker om det. Du pratar om en glädjekalkyl på 2*6000 kr för två skithojar med beg korvätarhjälmar. 12000 får du faktiskt en hel del för på en körskola. Kan din farsa köra hoj eller får han köra hoj? Det är också ganska avgörande. Ett A-kort som han fick "på köpet" när han tog B hjälper ju ingen av er direkt. Äh, köp en R1 från 1998 på lån för 24000 och bara kör! Snuten har inte någon 330 så de kommer ändå inte ifatt. :D
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tack för svaren! Lutar ju mer åt en Suzuki CB400 nu än Yamah XS400. Ska ringa och prata med säljaren till CB400:n nu.

Helt ärligt bryr jag mig inte ett skit om utseendet just nu. Bara den stämmer in på kraven för A2, är skattebefriad, billig och i bruksskick. CB400 har mer än 395cc, väger mer än 163kg och har 33kw. Därför kan jag både övningsköra och köra upp med den.

Men jaja, jag har ändå inte hittat någon handledare i Göteborg än som kan tänkas köra med mig, så man ska inte köpa något förhastat :)
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Han berättade att den verkade misstända på ca 2000-3000 varv när man håller jämn gas. Han hade bytt tändstift men problemet återstod. Annars märkte man inte av det när man gasade på. Kan det vara något allvarligt fel som man ska ta seriöst?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Haha haha den var kul!! -skrattade nörden...

Han berättade att den verkade misstända på ca 2000-3000 varv när man håller jämn gas. Han hade bytt tändstift men problemet återstod. Annars märkte man inte av det när man gasade på. Kan det vara något allvarligt fel som man ska ta seriöst?
Vet ej, men där har du ju ditt lagningsprojekt! Bara att sätta igång och göra hela servicerundan samt felsökningsrundan, och ha skoj i garaget!:tummenupp
Låter dock ej som något allvarligt fel, men det går ju inte att veta bara sådär.
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tjo allesammans. Tänkte att det kanske vore roligt med en uppdatering, nu så här nästan 2 månader senare.

Igår köpte jag min första motorcykel. En Suzuki GSX400 -83 med 6.000 mil. Begärde 9.000 i annonsen, men fick den för 6.000.

suzuki_gsx_400_e_1988_2.jpg


Har skaffat skinnställ och boots, ska köpa hjälm, handskar och ryggskydd imorgon.
Har även hittat en trevlig handledare att köra med. Ni ska bara veta hur frustrerande det är att se hojen stå där i garaget, utan att man får köra den :rolleyes:
Dock kommer handledaren inte ha så mycket tid att köra, så om det finns någon annan som vill ställa upp i Göteborgsområdet skulle jag vara evigt tacksam!
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Grymt! Härligt att se folk som faktiskt gör inte inte bara snackar. Kör hårt!
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Grymt! Härligt att se folk som faktiskt gör inte inte bara snackar. Kör hårt!

Tack! Ja det var väl lite så jag tänkte. Antingen nu eller aldrig. :)

Längtar efter bättre väder! Vet inte om övriga landet, men här i Göteborg har det regnat i typ 2 veckor. :(
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Ni ska bara veta hur frustrerande det är att se hojen stå där i garaget, utan att man får köra den!

Tro mig, vi vet... Och många tog tag i saken och gjorde något åt det... Det började med att putsa och gnida och göra henne fin.... Sen provsatt man henne... Sen provsatt man henne med hjälmen på för att få in den där "riktiga" känslan.. Sen innan du vet ordet av det så tar du vänster i korsningen.......alldeles själv........
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Tro mig, vi vet... Och många tog tag i saken och gjorde något åt det... Det började med att putsa och gnida och göra henne fin.... Sen provsatt man henne... Sen provsatt man henne med hjälmen på för att få in den där "riktiga" känslan.. Sen innan du vet ordet av det så tar du vänster i korsningen.......alldeles själv........

Kan tänka mig det. Nä, lite självdisciplin får jag allt ha. Den som väntar på något gott...
 

Gerraent

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Ort
uppsala
Hoj
Suzuki Gsr 750
Kan tänka mig det. Nä, lite självdisciplin får jag allt ha. Den som väntar på något gott...

känner igen det där.. cykeln står där ute o blänker o är jätte fin.. o inte fan får jag köra den bara pga ett litet kort i plånboken :(
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
känner igen det där.. cykeln står där ute o blänker o är jätte fin.. o inte fan får jag köra den bara pga ett litet kort i plånboken :(

Egentligen är det inte plastkortet i sig, utan den kunskap och förståelse som kommer med det!
Va smarta mot er själva, mot polisen så slipper dom kasta ut ännu mer skattepengar till soppa vid onödiga snutjag men framförallt mot oss andra dödliga! En motorcykel som väger 180-190 kg utan förare kan vid hastigheter från 70-80km/h, med lätthet penetrera och t.o.m. Klyva en normalstor bil i två..

Men jag vet va du menar.. Ut och gnid och putsa och dröm er bort.. Snart är det en verklighet! ;)
 

Naikon

Medlem
Gick med
3 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJR1300
Update! Idag var preimärturen, första gången jag körde hoj.

Fyfan vilken känsla. Vet inte riktigt vad jag ska säga, är ganska tagen. Jävligt kul var det, men ändå en utmaning. Reagerade i början på hur annorlunda man uppfattar hastigheten på en motorcykel.
Efter två timmars körning i villakvarter och några 50-vägar så var jag redigt utmattad.
Det är en massa saker som jag måste läsa om och träna på, men framför allt svängar. Kändes som att jag hade en liten fobi mot att luta mig i svängarna, utan jag satt hellre rakt upp och tog det lugnt.

Kopplingen och växlingen var ju inga problem! Trodde det skulle vara klurigt och krångligt med kopplingen i vänsterhanden och en konstigt stegad växellåda i foten, men det satte ju sig på en gång.
Detta är nog de främsta intrycken jag kan komma på just nu, men jag är positivt överraskad. Otroligt skön frihetskänsla att köra hoj. Längtar efter att ha kortet en dag och bara ge sig ut och glida.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Update! Idag var preimärturen, första gången jag körde hoj.

Fyfan vilken känsla. Vet inte riktigt vad jag ska säga, är ganska tagen. Jävligt kul var det, men ändå en utmaning. Reagerade i början på hur annorlunda man uppfattar hastigheten på en motorcykel.
Efter två timmars körning i villakvarter och några 50-vägar så var jag redigt utmattad.
Det är en massa saker som jag måste läsa om och träna på, men framför allt svängar. Kändes som att jag hade en liten fobi mot att luta mig i svängarna, utan jag satt hellre rakt upp och tog det lugnt.

Kopplingen och växlingen var ju inga problem! Trodde det skulle vara klurigt och krångligt med kopplingen i vänsterhanden och en konstigt stegad växellåda i foten, men det satte ju sig på en gång.
Detta är nog de främsta intrycken jag kan komma på just nu, men jag är positivt överraskad. Otroligt skön frihetskänsla att köra hoj. Längtar efter att ha kortet en dag och bara ge sig ut och glida.

Grattis, du har en rolig tid framför dig, inlärningskurvan på hoj är lite annorlunda mot bil, finns så mycket mer att lära sig med körningen. =)

Gammla hojar med gammla konstigt slitna däck kan bete sig minst sagt konstigt när man ska svänga, så det kan bero till viss del på det, min första hoj var en gammal sukka 500a som absolut inte vill svänga om man inte brottade ner den, så här i efterhand berodde det säkert till stor del på dom uråldriga däcken som satt på...

Sen tar det naturligt emot att lita på greppet i däcken i början, det kommer lossna när du kört ett tag...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Update! Idag var preimärturen, första gången jag körde hoj...

Fan va nice! :tummenupp
Rätt att ta det lugnt i början, lutningen kommer med sadeltid och fart.

Hur många ggr missade du att slå av blinkers? ;)

Tror inte du slår mig på mina första turer iaf! :hihi
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
hur har det gått med detta? jag tycker det låter som ett kul projekt men jag skulle nog hellre vänta ett tag som någon sade tidigare i ett inlägg, kan gå mycket fel om man inte är supergrym på att meka om man köper en gammal härk som förstahoj... tror nog du hade tjänat på att lägga lite fler tusenlappar på en lättkörd hoj och riktig utrustning :) sen kommer du garanterat vilja ta A-behörighet efter A2 och det kommer ju kosta på det med.. hur många svenska somrar kommer passera innan dess?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top