Starstriker
Som man googlar får man svar
Hepp. Har precis inhandlat min första NAS. Kanske har den en lite brantare inlärningskurva än önskat
. Där finns gazillions med inställningar, men jag antar att det mesta är överkurs.
Om jag från min laptop (trådlöst uppkopplad till router mellan desktop och NAS) flyttar filer från min desktop till NASen så får jag bara en hastighet på ca 3MB/s. Innebär detta att alla filerna kopieras VIA laptopen!?
Hur tar jag reda på om jag har ett gigabitnätverk? Alla routrar och shit jag har har gigabitportar, men hur vet jag vad för kablar som ligger i väggarna?
Kan jag pinga nån av mina mackapärer och på så vis se vad jag får för hastighet?
NASens share dyker upp på min Desktop, men jag kommer inte åt den därifrån, bara från min Laptop
Ideer?
. Där finns gazillions med inställningar, men jag antar att det mesta är överkurs.Om jag från min laptop (trådlöst uppkopplad till router mellan desktop och NAS) flyttar filer från min desktop till NASen så får jag bara en hastighet på ca 3MB/s. Innebär detta att alla filerna kopieras VIA laptopen!?
Hur tar jag reda på om jag har ett gigabitnätverk? Alla routrar och shit jag har har gigabitportar, men hur vet jag vad för kablar som ligger i väggarna?
Kan jag pinga nån av mina mackapärer och på så vis se vad jag får för hastighet?
NASens share dyker upp på min Desktop, men jag kommer inte åt den därifrån, bara från min Laptop
Ideer?
Last edited: