Ny NAS

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp. Har precis inhandlat min första NAS. Kanske har den en lite brantare inlärningskurva än önskat:näsblod. Där finns gazillions med inställningar, men jag antar att det mesta är överkurs.

Om jag från min laptop (trådlöst uppkopplad till router mellan desktop och NAS) flyttar filer från min desktop till NASen så får jag bara en hastighet på ca 3MB/s. Innebär detta att alla filerna kopieras VIA laptopen!?

Hur tar jag reda på om jag har ett gigabitnätverk? Alla routrar och shit jag har har gigabitportar, men hur vet jag vad för kablar som ligger i väggarna?

Kan jag pinga nån av mina mackapärer och på så vis se vad jag får för hastighet?

NASens share dyker upp på min Desktop, men jag kommer inte åt den därifrån, bara från min Laptop :död Ideer?

Last edited:
1. Beror på hur du flyttar filerna från din desktop till din nas. Går du in via vnc eller liknande på desktopen eller flyttar du filerna i laptopen och via de utdelade resurserna i nätverket?

2. kablarna har ingen överföringshastighet, det är prylarna som styr.

Vad får du för felmeddelande när du försöker komma åt nasen från din desktop?

1. Drar över filerna från desktopens share till nasen via explorer.

2. Trodde det fanns nån sorts snabbare kablar av nyare standard (CAT6) jämfört med den gamla standarden (CAT5) ????

Desktopen säger att jag inte kan accessa sharen. Däremot komemr ja gåt nasens alla funktioner via dess webinterface från desktopen. Finns tom en meny där jag kan mappa upp nasen som network drive, men när jag klickar där blir det fel (såklart).

NASen dyker upp om man kollar network etc, men inte de delade mapparna.

1. Beror på hur du flyttar filerna från din desktop till din nas. Går du in via vnc eller liknande på desktopen eller flyttar du filerna i laptopen och via de utdelade resurserna i nätverket?

2. kablarna har ingen överföringshastighet, det är prylarna som styr.

Vad får du för felmeddelande när du försöker komma åt nasen från din desktop?

2. Trodde det fanns nån sorts snabbare kablar av nyare standard (CAT6) jämfört med den gamla standarden (CAT5) ????

Desktopen säger att jag inte kan accessa sharen. Däremot komemr ja gåt nasens alla funktioner via dess webinterface från desktopen. Finns tom en meny där jag kan mappa upp nasen som network drive, men när jag klickar där blir det fel (såklart).

Drar du filerna som du säger så går de via laptopen.

Jo det hade du rätt i, men båda klara gigabit fart så begränsningarna kommer ligga i prylarna.

Nu vet jag inte vilken nas du har, men kan det va så att du inte gett din desktop rätt permissions?

CAT5 är specad för 100 megabit men klarar mer.
CAT5E som du troligtvis har och pratar om klarar av en gigabit.
CAT6 Klarar av 10Gbit/s.

Tror inte det är kablarna som är problemet.

CAT5 är specad för 100 megabit men klarar mer.
CAT5E som du troligtvis har och pratar om klarar av en gigabit.
CAT6 Klarar av 10Gbit/s.

Tror inte det är kablarna som är problemet.

Tror inte heller det. Känns som om filöverföringen gick via laptopen trådlöst på något vis.

Om du överför som du skrev så går filerna över laptopen

Ok. Helt fel att föra över filer alltså. Iofs kommer filerna från en USB2-disk, så förmodligen är det USBn som begränsade hastigheten.

Nästa fråga då: Varför kommer jag inte åt nasen från min desktop?
Kan bara se den, men inte komma åt de delade foldrarna? Trodde det berodde på att de hade olika Workgroups, så jag ändrade nasens (Som hette NAS), men det gjorde ingen skillnad.

Kanske måste starta om båda maskinerna?

Ok. Helt fel att föra över filer alltså. Iofs kommer filerna från en USB2-disk, så förmodligen är det USBn som begränsade hastigheten.

Nästa fråga då: Varför kommer jag inte åt nasen från min desktop?
Kan bara se den, men inte komma åt de delade foldrarna? Trodde det berodde på att de hade olika Workgroups, så jag ändrade nasens (Som hette NAS), men det gjorde ingen skillnad.

Kanske måste starta om båda maskinerna?

Nej, problemet med farten är att du kör över trådlöst och via en extra dator. Hade du kört desktop till nas hade det gått fortare.

Starta om är väl alltid grej nummer ett att testa om det är windows datorer. Annars är det nått fel med rättigheterna skulle jag tro.

Nej, problemet med farten är att du kör över trådlöst och via en extra dator. Hade du kört desktop till nas hade det gått fortare.

Nu har jag pluggat USB-disken i NASen och kopierar direkt.
Men jag startade överföringen via min laptop. Överföringshastighet 2.5 MB/s. Du menar alltså att överföringen fortfarande går via laptopen?
Segt går det iaf.

Nu har jag pluggat USB-disken i NASen och kopierar direkt.
Men jag startade överföringen via min laptop. Överföringshastighet 2.5 MB/s. Du menar alltså att överföringen fortfarande går via laptopen?
Segt går det iaf.

Om du med startar menar att du kopierar från en mapp till en annan när du sitter vid laptopen så ja, då går det ju självklart via den. Annars får du ju gå in i nasen och hitta usb disken där och föra över.

Har kommit mitt NAS-problem på spåren.
Om jag i desktopen klickar nätverk så dyker NASen upp där som resurs, men jag kan inte se dess shares.

Om jag däremot, i sökfältet, skriver in nasens IP så kommer jag åt allt.
Vad måste jag ändra för att det skall funka?

Nu blev saken ännu lite knöligare iom att jag fick min mac idag. Har ALDRIG jobba ti mac tidigare, så känner mig lite bakbunden. Lyckas såklart inte ansluta till nasen här heller, och hittar heller ingenstans jag kan knappra in nasens ip för att ansluta. Hur gör man i OSX?

Nu blev saken ännu lite knöligare iom att jag fick min mac idag. Har ALDRIG jobba ti mac tidigare, så känner mig lite bakbunden. Lyckas såklart inte ansluta till nasen här heller, och hittar heller ingenstans jag kan knappra in nasens ip för att ansluta. Hur gör man i OSX?

kringla + K i finder. Kommer gå mycket smidigare i macen!

Tog mig 5 min på macen och 2 timmar på pcn när jag byggde min nas :tummenupp

Last edited:
kringla + K i finder. Kommer gå mycket smidigare i macen!

Tog mig 5 min på macen och 2 timmar på pcn när jag byggde min nas :tummenupp

Allt funkar när jag knackar in IP-adressen, men varför funkar det inte när jag klickar på NASen ute till vänster? Det skulle ju vara att föredra.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!