Ny motor Ducati V2

Hur tråkigt det än kan verka så är det här ett vettigt steg. Kommer garanterat vara en maffigare upplevelse i mellanregistret (dessutom med variabla kammar) men framförallt kommer nya motorn vara i linje med de nya ”mellanklassarna” såsom R9 osv. V2:an behövde strypas för att tävla i wssp. Den motorn var egentligen i ”ingenmansland”.

Superquadro motorn var i mina ögon en kompromiss. Man gjorde avkall på de typiska twinegenskaperna för att plocka massa toppeffekt istället. Summan blev en hoj som inte riktigt kunde leverera toppeffekten som radfyrorna (iaf 1199) men hade heller inte det fina vridet som 1098/1198 (testastretta).

Superquadro var i mina ögon inte riktigt det jag hade velat ha i en Ducati. V4 var helt rätt väg att gå och sen något mer långslagigt för allt annat än värsting panigalen. Nu blir det kanske så!
 
https://www.ducati.com/se/sv/bikes/panigale/panigale-v2 då kom även resten till nya motorn med 120hk, ser väl ok ut. Lägre pris än föregångares men väger bara 178kilo så man får man mindre hoj i massa i räknat också🙄.
Mindre vikt, mindre kubik, mindre effekt. Fair trade? 17 kg lättare än föregångaren är ändå jäkligt imponerande. Tror den kan sälja helt ok för 172.000 men det är klart, den får som alla vet omöjligen lika bra prestanda som en 15 år gammal begagnad R6a så egentligen ingen idé att provköra.
 
Avgasrörets dragning bak dock? 🤔
Ser ut som att de glömde bort att hojen inte har enkelsving längre och fick göra en quick fix i sista sekund?!

1730833615966.jpeg
 
Inget Akrapovic som originaltillbehör lite oväntat utan Termignoni. Rent utsendemässigt så tillför det inte mycket.
 

Bifogat

  • Panigale V2 S-ext_34_front-1730835700597.jpg
    Panigale V2 S-ext_34_front-1730835700597.jpg
    305 KB · Visningar: 78
Inget Akrapovic som originaltillbehör lite oväntat utan Termignoni. Rent utsendemässigt så tillför det inte mycket.
Lite snyggare dragning än originalsystemet, men knappast värt vad jag gissar arr det kommer att kosta. 😄
Hoppas försäkringspremien inte blir allt för hög pga att dom kallar den för Panigale i stället för en ny Supersport.
Blir en tuff konkurrent till Yamaha R9.
 
Last edited:
Lite snyggare dragning än originalsystemet, men knappast värt vad jag gissar arr det kommer att kosta. 😄
Hoppas försäkringspremien inte blir allt för hög pga att dom kallar den för Panigale i stället för en ny Supersport.
Blir en tuff konkurrent till Yamaha R9.
Termignoni-systemet kostar ca 30.000 enligt Ducatis svenska hemsida 😬
 
Det ska vara Termignoni till Ducati, allt annat är huvudlöst.
Mycket möjligt men det har varit Akra de haft i konfiguratorn i många många år
Termignoni-systemet kostar ca 30.000 enligt Ducatis svenska hemsida 😬
vilket mot tidigare originaltillbehör från Akrapovic till gamla V2:an får ses som ett klipp. Bara slip-on från Akra till gamla V2 gick på 42K medan ett exempelvis Arrow under 20K.

Helsystem från Akrapovic till nya v4:an är 105K plus en ny underkåpa.
 
Mycket möjligt men det har varit Akra de haft i konfiguratorn i många många år

vilket mot tidigare originaltillbehör från Akrapovic till gamla V2:an får ses som ett klipp. Bara slip-on från Akra till gamla V2 gick på 42K medan ett exempelvis Arrow under 20K.

Helsystem från Akrapovic till nya v4:an är 105K plus en ny underkåpa.
Titta på hur många bilder du vill av 916, 996 och 998 som alla är V2 och räkna hur många akrapovic du ser mot antalet med termignoni.
Jag utlovar dig en jordskredsseger för termignoni.
 
Last edited:
Titta på hur många bilder du vill av 916, 996 och 998 som alla är V2 och räkna hur många akrapovic du ser mot antalet med termignoni.
Jag utlovar dig en jordskredsseger för termignoni.
Ja, men def var rätt många år sen va? Det officiella tillbehöret från Ducati har varit Akra länge nu, till de allra flesta av deras modeller.

Med det sagt så håller jag med dig, emotionellt så känns Termi mycket mer rätt än Akra på en Ducati.
 
Ja, men def var rätt många år sen va? Det officiella tillbehöret från Ducati har varit Akra länge nu, till de allra flesta av deras modeller.

Med det sagt så håller jag med dig, emotionellt så känns Termi mycket mer rätt än Akra på en Ducati.
Ducati 916 påbörjades 1994 och 998 avslutades 2004.
Tänk vad åren går.
 
Ducati 916 påbörjades 1994 och 998 avslutades 2004.
Tänk vad åren går.
Det var 916 som fick mig att ta kortet. :hojcbr
Inte så att det blev en köpt men dock.

Det sagt och trots min hästkraftsfetish så måste jag säga att den nya motorn är väldigt lovande. De kan (och kommer säkert) göra många intressanta motorcyklar runt den. Dessutom är det logiskt att inte satsa på superprestanda, de har ju v4an till det nu och gör rätt i att sprida gracerna mer så de inte kannibaliserar sin egen marknad.
 
För första gången fick jag en tillstymmelse till habegär på en ducce.
 
Vad är det för cylindervolym/hojklass?

Tänker de nischa sig bland 110-hkmaskinerna i 700-900klassen?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top