Ny MotoGP-bana i Argentina med 5 kurvor – 350 km/h?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Nästa år kommer man köra i Argentina på en relativt ny bana med det krångliga namnet Autódromo Termas de Río Hondo. Intressant är att den har en rekordlång raksträcka: 1350 meter! 200 meter längre än Mugellos (om man skippar den förhatliga chikanen mitt på rakan). Utan chikanen gissar jag att vi för första gången kommer få se 350 km/h. Och utan den har banan fem (5) kurvor! Vad hoppas ni på, med eller utan chikan? Hur fort kommer det gå?

”MotoGP bikes have at last taken to the track at Argentina, marking the return of Grand Prix racing to South America for the first time in nine years. All of the riders praised the layout, liking the fast and sweeping nature of some of the sections. Other parts are technical and challenging, but the track appears to have several different lines around it, promising good racing when the series alights for the Argentinian round in 2014.

With a very dusty track, and only six machines present to sweep the dust from the track, it is hard to attach any significance to the times. Stefan Bradl was the fastest man on the day, lapping in the low 1'44s, and testing a lot of tires. Alvaro Bautista was the second quickest man, while Cal Crutchlow was nearly a second off the pace of Bradl. Whether that means that the Termas de Rio Hondo track is a Honda circuit remains to be seen, as the dusty track made it hard for the Yamaha to use its advantage in edge grip at extreme lean. We will only get an idea of the real balance of power in Argentina once the full MotoGP grid turns up.”

http://www.motomatters.com

Bifogat

• Skärmavbild 2013-07-06 kl. 01.09.30.jpg
    Skärmavbild 2013-07-06 kl. 01.09.30.jpg
    42 KB · Visningar: 377
Last edited:
350km/h kommer det inte bli, eftersom att din banskiss inte är aktuell för GP. Med tanke på hur arrogant & förmer du framstår på detta forum är det imponerande att du ofta har så dålig koll på läget. Dock ser det ut som en rolig bana.

ImageUploadedByTapatalk1373089620.442929.jpg

Cal Crutchlow
“The track has a good mix of long and fast corners and some are tight, so it is very important to get into a good rhythm. I really like Turn 6, which is a long and downhill corner. That is really cool to ride and I think the whole of the MotoGP grid is going to come here and love the track.”

350km/h kommer det inte bli

Tror du inte? efter ombyggnad är det fortfarande 1380m raksträcka, enligt deras webbsida. Edit, jag hade fel, det står ju att den nuvarande raksträckan har den längden. 1080m, som det står i din bild, verkar rakan alltså bli.

Last edited:
Med tanke på hur arrogant & förmer du framstår på detta forum är det imponerande att du ofta har så dålig koll på läget.
”Klubba, oscar, stah, Bojje, Degenerate, P€RRA, Maverick_ou812, Macke, Hoztic gillade detta inlägg.”

Där sitter de allra ömmaste tårna alltså.

”Klubba, oscar, stah, Bojje, Degenerate, P€RRA, Maverick_ou812, Macke, Hoztic gillade detta inlägg.”

Och laidback!

Tycker den ser rolig ut. Sista hårnålen/chikanen innan start/mål kan förhoppningsvis bjuda upp till håriga bromsdueller på sista varvet även, lite som Assen, om det kan bli trångt iom att det inte är en raksträcka man bromsar på. Förhoppningsvis står inte tanksläpet kvar när det är dags för det :)

Ang. förarkommentarerna tyckte jag de flesta också verkade vara positiva till CotA när de hade vintertestet där men när det var dags för racehelg tycker jag de började gnälla lite på den.

Banan ser tyvärr väldigt platt ut och när jag kör själv föredrar jag kuperade banor framför platta banor, de känns mer spännande på något sätt.

Last edited:
Ser ut som en kul bana. Ser ut som dom har f1-planer också med tanke på bredden.

350km/h kommer det inte bli, eftersom att din banskiss inte är aktuell för GP. Med tanke på hur arrogant & förmer du framstår på detta forum är det imponerande att du ofta har så dålig koll på läget. Dock ser det ut som en rolig bana.

View attachment 388096

Du får uppdatera listan så vi inte far med osanning här i tråden:
sleven, Storfot, laidback, lundberg-1992, Klubba, oscar, stah, Bojje, Degenerate, P€RRA, Maverick_ou812, Macke, Hoztic gillade detta inlägg.

Och detta får dig inte alls att reflektera över din framtoning här på forumet utan ser det som att det är fel på andra? :confused:
Jag hoppas, för din skull, att du beter dig, och är, annorlunda i verkliga livet...

Åter till topic, hur har man löst tvisten med Argentina och Repsol nu då? Argentina skulle ju varit med på kalendern redan i år. Nån som vet?

Ta åt dig istället för att banka dig själv ännu mer på bröstet.

Ska dock tillägga att du är bra på att skapa trådar och intressanta ämnen, men släpp dina arroganta attityd. Det är konstigt att du inte fattar att det är det folk stör sig på.

Trevligt att se en ny bana som inte har " Tilke-sjukan ". Tycks ha ett skönt flow . Hade, om man fått vara med och tycka, gärna gjort kurva 5 och 6 lite mjukare. Samt rundat av knycken innan start/mål lite. Men det är vackert som det är.

Ta åt dig istället för att banka dig själv ännu mer på bröstet.

Ska dock tillägga att du är bra på att skapa trådar och intressanta ämnen, men släpp dina arroganta attityd. Det är konstigt att du inte fattar att det är det folk stör sig på.

Varför inte en ogilla markering, då borde det vara tydligare för den som skriver.

Kul med ny bana. :tummenupp
Ingen som har fördel av att ha kört den "1000 ggr".

Att det dessutom ser ut att kunna bli både drag-race-tävlingar och bromstävlingar bådar gott. :)

Vilken hoj har bäst toppfart idag? :va

Kul med ny bana. :tummenupp
Vilken hoj har bäst toppfart idag?

Som sagt alltid skoj med nya banor.

Men vilken hoj har den högsta kurvhastigheten?
Det tycker jag är mer intressant än topphastighet :tungan
Visst, många faktorer påverkar, men ändå.

Dal-Mausen

Varför inte en ogilla markering, då borde det vara tydligare för den som skriver.

Hur blir det tydligare? "Ogillningen" saknar ju helt motivering.
Jag är själv inte övertygad om att "gilla-knappen" är så bra heller.

Ursäkta diskussionen helt utanför ämnet.

Hur blir det tydligare? "Ogillningen" saknar ju helt motivering.
Jag är själv inte övertygad om att "gilla-knappen" är så bra heller.

Ursäkta diskussionen helt utanför ämnet.

Jag gillar "gilla" :hihi eftersom jag tycker den sprider lite positiv stämning vilket är bra för diskussionerna men jag håller med om att "ogilla" helt saknar mening och motivering. Ska man bli bannad när man fått 100 "ogilla"? Jag tror nog folk redan vet vilka som ogillar de och de lär ändå inte bry sig om hur många "ogilla" de får om de inte bryr sig om reaktionerna idag.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing