Den nye folkeklassen SCB
Jo, klassen kördes i Norge under hela 2006 och ingick även i Norska Mästerskapen men mig veterligt så fanns det inte med en enda Super Comp Bike-åkare i dom mästerskapen.
Hei PiPPi!
Det er ikke riktig det du sier her, SCB-klassen ble invitert på 4 stevner i Norge i 2006 og det var 3 SGB førere som tok steget opp i SCB i Norgesmesterskapet.
Anledningen til at antallet var så lavt var at det var første sesong med SCB i Norge i 2006, og reglene var ikke klare før ca 1. mars = alt for sent for at man skal få bygd spesifikt for klassen.
Om man velger å kjøre index eller ikke blir vel en personlig greie, alt etter hvilke penger man har til disposisjon til dragracing. I alle former for racing hvor det er slik at den med mest penger kjører fortest, vil 80-90% av førerene trøttne og slutte etterhvert som pengene tar slutt. Utviklingen i Norden i FunnyBike de siste 3-4 årene bekrefter dette, og jeg tror det samme vil skje i ProStreetBike etterhvert.
En av årsakene til at SGB har vært en stor klasse er den vettige kostnaden, nå kan man slenge på en wheeliebar på en SGB hoj og kjøre SCB, til nesten samme lave kostnad....
Og du PiPPi; Vi som har kjørt SGB trenger nå ikke lenger å bremse, vi kan holde stram wire HELE veien i SCB
Jeg for min del mener at klasser med MYE detalj-regler er helt feil. Dragracingen hadde sin opprinnelse i at man kjørte race med det man hadde av kjøretøy, og derfor er reglene i f.eks SGB, SCB, ClassicBike og de norske klassene Street ET og Pro ET helt rett = ALT er lov, kom med det du har, og kjør i den klassen du passer inn.
NDRS gjør et viktig og riktig valg når de nå tar inn SCB. Siste info fra NDRS sier at det er avklart at SCB vil minimum bli kjørt på Frøya, Valle, Vandel og Mantorp. 4 arrangører til har ikke bestemt seg pr i dag.
Til 2007 er vi 7-8 norske SGB-førere som kommer til å ta steget opp til SCB og kjøre i NDRS. Vi håper (og tror) at det kommer 15-20 svenske ex SGB og PSB førere til SCB også, og kanskje noen danske også???
Vi gleder oss til sommeren og håper på mye tight racing rundt 8,8-9,0

(uten å bremse...)
mvh
Jan Erik Skrefsrud
Eidsvoll
SCB911