Ny Mc-klass 2007 i NDRS

M.I.R

201/402m
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Trampcykel
För er som inte redan vet så kommer det finnas en ny mcklass i NDRS för säsongen 2007 se info på http://www.dragracing.se/

och japp det är index 8.80 o 5.70 så kanske det kan locka några som vill ¨åka fortare än i SGB som har 9.5 som index

och japp det finns inte så mycket regler o viktbegränsningar osv :) utan ta det du har o kom o åk vi lovar det kommer inte kosta skjortan......

och japp PIPPI............. ÄNNU EN INDEXKLASS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kommer garanterat bli lika stor som SGB :tummenupp

och japp det är index 8.80 o 5.70 så kanske det kan locka några som vill ¨åka fortare än i SGB som har 9.5 som index

och japp PIPPI............. ÄNNU EN INDEXKLASS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
:näsblod Kul, en till nationell gasa-inte-fullt-"racing"-klass som bara tävlande och siffertrillande speakers kan förstå och uppskatta. Och break-out på 8.80, mitt i knät på den enskilt bästa race-klassen i Sverige, Pro Street Bike, som dessutom har SM-status.

kommer garanterat bli lika stor som SGB :tummenupp
Njae, jag sätter gärna en riktigt stor slant på att det inte kommer att bli så.

Det hela blir ju intressant nu när TTDS & SDC har slagits ihop och åker på "traditionella" NDRS-banor. Var ska den här nya klassen tävla nånstans?

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

:) ja kan ju ha fel har ju haft det förut så vem vet det får säsongen 2007 visa om det nu blir några tävlingar men klassen kommer vad det verkar köras på Mantorp
klassen har ju tillkomit i Norge åxå och där liksom bland en del svenska förare verkar intresset vara stort

i PSB finns ju de förare som åker fortare än 9.5 men inte 8.5 o är en bit ifrån och kanske har mer intressen än att lägga pengar på en hoj, och så i NDRS är det all in och hur roligt är det att vara 17.e ofta på en 16 stege ????

Jag vet inte.............. men finns säkert en del förare som vet o som kan tänka sig att köra denna klass och om inte så har ju NDRS provat iallafall

´Själv kommer jag köra TTDS/SDC och NDRS och valet är alltid fritt om man vill köra "INDEX" eller inte

Snöiga hälsningar Micke

Last edited:
klassen har ju tillkomit i Norge åxå och där liksom bland en del svenska förare verkar intresset vara stort
Jo, klassen kördes i Norge under hela 2006 och ingick även i Norska Mästerskapen men mig veterligt så fanns det inte med en enda Super Comp Bike-åkare i dom mästerskapen.

i PSB finns ju de förare som åker fortare än 9.5 men inte 8.5 o är en bit ifrån och kanske har mer intressen än att lägga pengar på en hoj
Nja, om det är det resonemanget som gäller så är det väl bara att fortsätta med Super Gas Bike. Det är ju lika tajt oavsett vilket break-out som gäller.

Mindre antal klasser ger större klasser och tajtare racing.

Mvh
PiPPi

Den nye folkeklassen SCB

Jo, klassen kördes i Norge under hela 2006 och ingick även i Norska Mästerskapen men mig veterligt så fanns det inte med en enda Super Comp Bike-åkare i dom mästerskapen.

Hei PiPPi!
Det er ikke riktig det du sier her, SCB-klassen ble invitert på 4 stevner i Norge i 2006 og det var 3 SGB førere som tok steget opp i SCB i Norgesmesterskapet.

Anledningen til at antallet var så lavt var at det var første sesong med SCB i Norge i 2006, og reglene var ikke klare før ca 1. mars = alt for sent for at man skal få bygd spesifikt for klassen.

Om man velger å kjøre index eller ikke blir vel en personlig greie, alt etter hvilke penger man har til disposisjon til dragracing. I alle former for racing hvor det er slik at den med mest penger kjører fortest, vil 80-90% av førerene trøttne og slutte etterhvert som pengene tar slutt. Utviklingen i Norden i FunnyBike de siste 3-4 årene bekrefter dette, og jeg tror det samme vil skje i ProStreetBike etterhvert.

En av årsakene til at SGB har vært en stor klasse er den vettige kostnaden, nå kan man slenge på en wheeliebar på en SGB hoj og kjøre SCB, til nesten samme lave kostnad....

Og du PiPPi; Vi som har kjørt SGB trenger nå ikke lenger å bremse, vi kan holde stram wire HELE veien i SCB :yoparty

Jeg for min del mener at klasser med MYE detalj-regler er helt feil. Dragracingen hadde sin opprinnelse i at man kjørte race med det man hadde av kjøretøy, og derfor er reglene i f.eks SGB, SCB, ClassicBike og de norske klassene Street ET og Pro ET helt rett = ALT er lov, kom med det du har, og kjør i den klassen du passer inn.

NDRS gjør et viktig og riktig valg når de nå tar inn SCB. Siste info fra NDRS sier at det er avklart at SCB vil minimum bli kjørt på Frøya, Valle, Vandel og Mantorp. 4 arrangører til har ikke bestemt seg pr i dag.

Til 2007 er vi 7-8 norske SGB-førere som kommer til å ta steget opp til SCB og kjøre i NDRS. Vi håper (og tror) at det kommer 15-20 svenske ex SGB og PSB førere til SCB også, og kanskje noen danske også???

Vi gleder oss til sommeren og håper på mye tight racing rundt 8,8-9,0 :) (uten å bremse...)

mvh
Jan Erik Skrefsrud
Eidsvoll
SCB911

Last edited:
Vet ej om det är bra eller dåligt med den nya klassen, men självklart så kommer folk att behöva bromsa i denna klassen med, kanske inte på första tävlingen men snart nog, annars vinner dom inte. Varför bromsas det annars i SGB?
Men eftersom dom inte kör STG på Mantorp så kör jag nog SCB där, jag hoppas dock att jag måste bromsa :)

Hallå Jan Erik,

Och det kommer nya grenar i friidrott som är inspirerade av break-out-racing. Bl.a. 100 meter löpning på 9.90, (först över mållinjen men uteslutning om man springer fortare). Gäller även kastgrenarna, närmast 65 meter i spjut, närmast 16.80 i kula o.s.v. ;)

Dåliga skämt åsido, man tackar Jan Erik för, som vanligt, ett utförligt och bra svar. Själv skrev jag ju "mig veterligt så fanns det inte med en enda Super Comp Bike-åkare i dom mästerskapen" vilket helt klart var fel men det baserade sig på att det fortfarande inte finns någon enda SCB-hoj listad i noen av de tävlingar i 2006 års Norska Mästerskap i motorcykeldragracing där SCB ingick.

Dragracingen hadde sin opprinnelse i at man kjørte race med det man hadde av kjøretøy
Jovisst, men det kördes definitivt inte break-out-racing på många många år efter att man hade begynt med dragracing. Och som Jojje skriver, om SCB blir en framgångsrik klass så kommer det givtevis att bromsas även där (jag liker verkligen uttrycket "stram wire" :tummenupp )

Jag har haft en del mejldiskussioner med SGB-åkare och det tål att repeteras: Nej, personligen är jag ingen break-out-hatare och åker break-out-klassen Twin Bike igen om jag nånsin får ihop hojen. Men om det gäller att få ett större publikt intresse runt dragracing oavsett 2 eller 4 hjul så tror jag inte att det är bra att basera dragracing på en majoritet av break-out-klasser som inte är lika attraktivt för publiken som heads-up-först-i-mål-racing.

Vi syns på Gardermoen, det ser ut att bli riktigt många Europamästerskapshojar plus annat kul som kommer att köra Test'n Tune den 12-13 maj.

Mvh
PiPPi

kommer garanterat bli lika stor som SGB
Det gäller alltså Super Comp Bike.

Säsongen är över så för att summera ihop det hela:
- 6 startande svenskar i Super Comp Bike på de 6 tillfällen som bjöds i år.
- 3 av dom kom till start 1 gång och resten kom till start 2 gånger.

I Super Gas Bike kom 46 svenskar till start under samma tävlingstillfällen.

Mvh
PiPPi

Litet tillägg

:) ang antalet förare i SCB blev det klart typ en vecka innan första start vilka tävlingar o hur många tävligar det skulle bli o det pga NDRS "dåliga" planering o tror inte att det finns många som vill lägga ner tid o pengar på o bygga en SCB hoj för 1-2 tävligar.....
Därav det få antalet förare..... Kanske!!!! :)

Om klassen finns till 2008 o NDRS går ut med info tidigare kanske det kan bli flera , men trodde personligen att denna "bromsklass" ( obs ironi ) :)
skulle locka flera förare 2007 än vad den gjorde men tiden får utvisa!!!

Pippi ....hur stor slant satte du o vad är jag skyldig ??? :confused: :)

Mvh Micke

:) ang antalet förare i SCB blev det klart typ en vecka innan första start vilka tävlingar o hur många tävligar det skulle bli o det pga NDRS "dåliga" planering o tror inte att det finns många som vill lägga ner tid o pengar på o bygga en SCB hoj för 1-2 tävligar.....
Därav det få antalet förare..... Kanske!!!! :)

Om klassen finns till 2008 o NDRS går ut med info tidigare kanske det kan bli flera , men trodde personligen att denna "bromsklass" ( obs ironi ) :)
skulle locka flera förare 2007 än vad den gjorde men tiden får utvisa!!!

Pippi ....hur stor slant satte du o vad är jag skyldig ??? :confused: :)
:tummenupp Inga problem, en öl eller så fungerar ju oftast rätt bra och brukar ge samma i retur.

Det är ju precis som du säger och första året för en ny klass är inte det enklaste. I ärlighetens namn så fyllde ju också Moe och de andra norska åkarna på så totalt var det ju mycket bättre än hur jag la upp det hela...

Super Gas Bike i år var redigt bra och ingen lek :kiss Nu har man nog sett mer hojdragracing från första parkett än vad dom flesta hunnit med under dom senaste säsongerna och SGB-kvalet på bl.a. Winternationals nu häromsistens var en rysare och nåt av det bästa som iallafall jag har sett och pratat för. Det skiljde bara 17(!) hundradelar mellan alla topp-16-hojarna med ändringar i kvallistan ner till sista kvalparet ut vilket är drömmen för en speaker och man var helt svettig efter den övningen. Det balla var att i Malmö kvalade SGB under förutsättning för pro-stege med bara 16 av 26 som fick åka i finalerna vilket gjorde hela kvalet till en riktig höjdare där de som låg runt bumpspotten skyfflades runt i princip till sista paret ut. Rent anmärkningsvärt på ett mycket positivt sätt sett och jag har själv aldrig varit med om en så tajt 16-stege i en nationell klass.

Men vad gäller med åsikterna runt stegarna egentligen? När vi försöker lista ut vad SGB-åkarna vill åka mot så blir det nån slags geografiskt gräns där sydlänningarna mycket gärna åker stenhårt mot fasta pro-stegar och resten av ligan vill fortsätta med NDRS-stuket att "alla ska få åka på söndag" med sportsmanstegar där alla åker i final. För oss i TSDS gick 2008 års säsong igång i förra veckan och det här är på inget vis en irrelevant fråga att diskutera redan nu, det är bra om TSDS och NDRS samsas om samma stegtyp då det påverkar hur poängen räknas.

Mvh
PiPPi

Fulla prostegar och max 16 tror jag är bäst både för sporten och publiken, då kör förmodligen fler i "rätt" klass också, typ streetbike eller Twinbike om man aldrig kan kvala in i SGB ändå, eller SCB om det är 50 anmälda i SGB och 5 i SCB (om man har hoj till det). Att alla får köra känns lite lekskola..

Last edited:
Back