Ny kolv inkörning

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Har en ny kolv från prox. Tillverkaren rekommenderar att inte använda syntetisk olja, jag har ungefär 5 år gammal del syntetisk olja hemma som nästan bara stått. Är det verkligen nödvändigt att köra med mineral olja under inkörningen? Vad had ni gjort ?🙂
 
Har en ny kolv från prox. Tillverkaren rekommenderar att inte använda syntetisk olja, jag har ungefär 5 år gammal del syntetisk olja hemma som nästan bara stått. Är det verkligen nödvändigt att köra med mineral olja under inkörningen? Vad had ni gjort ?🙂

Motfråga: hur har du honat cylinderloppet?

I väntan på att fler svarar så kan du läsa här:

 
Motfråga: hur har du honat cylinderloppet?

I väntan på att fler svarar så kan du läsa här:

Inte honad men lämnade in den för slippa till ett par repor. Kolvringen är redan inkörd sen förra året. Den nya råkade bli sne när jag skulle montera den 🙄 endast olje ringen är ny på kolven.
 
Last edited:
Nivån på vadå?

Okay, den långa versionen?

Zink och fosforadditiv i mineralolja är särskilt viktigt vid helt ny motor/ny kam/släpor och lager i bottendelen.
Det blir svårare att hitta riktigt bra inkörningsolja. Gissar att någon tillverkare på ytterkanten snart kommer förpacka någon bra smet, fulladdad med alla de godsaker som behövs för inkörning av motorer med snäva toleranser.

Vad gäller just kolvringarna är mineralolja viktigt för rätt motstånd mot cylinderväggen under inkörning - och det var därför jag frågade om hur det var honat. Är det kört med grova stenar kan det funka med delsyntet under inkörning eftersom honingsspåren i sig genererar ett visst motstånd. Är det däremot finhonat är behovet av mineralolja mycket större.

Men, har du inte ens honat loppet vet jag inte varför man skall bry sig om resten.

Det låter ärligt talat knasigt att "slipa bort repor" i cylinderväggen utan att hona och - monterar du gammal kolvring på ny kolv..?
Fick du inte kolvringar med den nya kolven?


Därav min kommentar om "nivå". Som jag förstår din beskrivning är du inne på ett första klassens turkmek-spår, och vilken olja du använder vid inkörningen spelar isf helt klart en underordnad roll.
 
Okay, den långa versionen?

Zink och fosforadditiv i mineralolja är särskilt viktigt vid helt ny motor/ny kam/släpor och lager i bottendelen.
Det blir svårare att hitta riktigt bra inkörningsolja. Gissar att någon tillverkare på ytterkanten snart kommer förpacka någon bra smet, fulladdad med alla de godsaker som behövs för inkörning av motorer med snäva toleranser.

Vad gäller just kolvringarna är mineralolja viktigt för rätt motstånd mot cylinderväggen under inkörning - och det var därför jag frågade om hur det var honat. Är det kört med grova stenar kan det funka med delsyntet under inkörning eftersom honingsspåren i sig genererar ett visst motstånd. Är det däremot finhonat är behovet av mineralolja mycket större.

Men, har du inte ens honat loppet vet jag inte varför man skall bry sig om resten.

Det låter ärligt talat knasigt att "slipa bort repor" i cylinderväggen utan att hona och - monterar du gammal kolvring på ny kolv..?
Fick du inte kolvringar med den nya kolven?


Därav min kommentar om "nivå". Som jag förstår din beskrivning är du inne på ett första klassens turkmek-spår, och vilken olja du använder vid inkörningen spelar isf helt klart en underordnad roll.

Zink? Nej nu har du missförstått vad en inkörningsolja gör. Den är snarare tvärtom framtagen för att ge snabbare innötning.

Jämför med när man använder slippasta för att slipa in ventilerna.
 
Zink? Nej nu har du missförstått vad en inkörningsolja gör. Den är snarare tvärtom framtagen för att ge snabbare innötning.

Jämför med när man använder slippasta för att slipa in ventilerna.

Jag tänker speciellt på ventilmekanismen och kamlobarna. Där vill man ha all stöttning av smörjoljefilmen som går att få de första minuterna. Där hjälper EP-additiver.

Är det redan gamla kompisar som rullat ihop efter en delrenovering på annan plats spelar det mindre roll.
 
Okay, den långa versionen?

Zink och fosforadditiv i mineralolja är särskilt viktigt vid helt ny motor/ny kam/släpor och lager i bottendelen.
Det blir svårare att hitta riktigt bra inkörningsolja. Gissar att någon tillverkare på ytterkanten snart kommer förpacka någon bra smet, fulladdad med alla de godsaker som behövs för inkörning av motorer med snäva toleranser.

Vad gäller just kolvringarna är mineralolja viktigt för rätt motstånd mot cylinderväggen under inkörning - och det var därför jag frågade om hur det var honat. Är det kört med grova stenar kan det funka med delsyntet under inkörning eftersom honingsspåren i sig genererar ett visst motstånd. Är det däremot finhonat är behovet av mineralolja mycket större.

Men, har du inte ens honat loppet vet jag inte varför man skall bry sig om resten.

Det låter ärligt talat knasigt att "slipa bort repor" i cylinderväggen utan att hona och - monterar du gammal kolvring på ny kolv..?
Fick du inte kolvringar med den nya kolven?


Därav min kommentar om "nivå". Som jag förstår din beskrivning är du inne på ett första klassens turkmek-spår, och vilken olja du använder vid inkörningen spelar isf helt klart en underordnad roll.
Haha jag skrev ju att kolvringen som följde med blev sne, så gick ej att använda den. Tog gamla kolvringen som jag bara hunnit köra med några gånger sen förra året. Jag ser inte varför det skulle vara någon större fara annat om du använder olika märken på kolv och kolvring.

Jag tänkte väl att det inte behövdes hona.. Men i efterhand så förstår jag att de är ganska viktigt vid ny kolv, men men. Han jag lämna in den till som inte är turk, han sa inget om att hona utan bara slipa bort reporna.

Har ej honat och kolvringen är inte ny, kan jag köra med del syntetisk isåfall?
 
Är du seriös eller driver du nu hahah?!

Det är många som undrar vem som driver nu… :)

Många är väldigt seriösa härinne; för att inte säga rent anala med tekniken. Därför är det lätt hänt att hamna lite snett och prata förbi varandra.

Ta inte åt dig alltför mycket; börja om från början och lyssna med stora öron på de allvarliga svar du får. Det är inget moppeforum direkt, här finns de som kan saker på riktigt. Behövs det? Det bestämmer du.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är många som undrar vem som driver nu… :)

Många är väldigt seriösa härinne; för att inte säga rent anala med tekniken. Därför är det lätt hänt att hamna lite snett och prata förbi varandra.

Ta inte åt dig alltför mycket; börja om från början och lyssna med stora öron på de allvarliga svar du får. Det är inget moppeforum direkt, här finns de som kan saker på riktigt. Behövs det? Det bestämmer du.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror du missförstår mig rejält om du tror jag tar illa vid.. Jag vet att jag inte är så kunnig, så tar inte mig själv så seriöst ifall jag gör fel.
 
Tror du missförstår mig rejält om du tror jag tar illa vid.. Jag vet att jag inte är så kunnig, så tar inte mig själv så seriöst ifall jag gör fel.

Jag tror ingenting, men om du vill ha en motor i skick är det alltid en bra idé att göra rätt från början.

Och oljan är då den allra sista punkten innan du startar den efter ihopsättandet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag tror ingenting, men om du vill ha en motor i skick är det alltid en bra idé att göra rätt från början.

Och oljan är då den allra sista punkten innan du startar den efter ihopsättandet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Självklart är det så. Har ingen lust att ta isär allt igen så det får vara. Om jag inte ville ha motorn i skick hade jag ju inte brytt mig om att fråga om sånt som jag inte förstår.
 
Om jag säger så här så sparar man oftast tid på att inte rusa fram. Ta reda på info och fundera om den kan vara korrekt, bästa sättet att hitta info som är korrekt är nog en verkstadshandbok till exakt den modellen man har.

I detta fallet hade det kanske varit klokare att fråga här om det är lämpligt att använda en begagnad kolvring till en ny kolv innan den monterades. Ta det inte illa upp men hade inte personerna här velat väl så hade dom gett fan i att svara, tonen här är ganska rå men hjärtlig.

Den första tanke som slår mig om kolv och kolvringar är om "piston ring gap" (vad det heter på svenska kanske kolvringsspel) är kollat. Det är väl en sån sak som är bra att kolla upp för att slippa framtida problem men det är ju lite sent att göra om motorn redan är ihopsatt.

Internet och Youtube i all ära men då är jag oftast kritisk i min bedömning om det är rimliga fakta som visas. Mycket är väldigt bra och underlättar otroligt vid skruvande och sparar en från att göra misstag men pass opp mitt som det är finns det nåt som kanske inte är så bra.

Ta detta som en lärpenning och du har väl två alternativ. Alternativ ett, riv och gör om allt efter de råd du får här och enligt spec från tex manualen. Alternativ två, fyll på olja och chansa och kör och får du ett ras har du fått facit att det inte blev bra. Dock finns risken att alternativ två kan bli en dyrköpt lärpenning.

Ovanstående skrivs baserat verkliga erfarenheter, om jag säger som så har jag nog gjort mycket stolleprov fram för allt i ungdomsåren då körning priorterades framför vilka eventuella konsekvenser det kunde få. Vi inte ska tala om vilka helt idiotiska grejer man gjort utan minsta tillstymmelse till koll så en gammal kolvring på en ny kolv i en ohornad cylinder är nog lindrigt mot mycket man gjorde förr fast många ras och annat elände gande nog kunnat undvikas.

Även senare i livet och hela tiden gör man ju missar och misstagen är nåt man lär sig av.
 
Kör med den olja du tänker använda i framtid ( syntet?). aLLT ANNAT ÄR TRAMS
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top