Om jag säger så här så sparar man oftast tid på att inte rusa fram. Ta reda på info och fundera om den kan vara korrekt, bästa sättet att hitta info som är korrekt är nog en verkstadshandbok till exakt den modellen man har.
I detta fallet hade det kanske varit klokare att fråga här om det är lämpligt att använda en begagnad kolvring till en ny kolv innan den monterades. Ta det inte illa upp men hade inte personerna här velat väl så hade dom gett fan i att svara, tonen här är ganska rå men hjärtlig.
Den första tanke som slår mig om kolv och kolvringar är om "piston ring gap" (vad det heter på svenska kanske kolvringsspel) är kollat. Det är väl en sån sak som är bra att kolla upp för att slippa framtida problem men det är ju lite sent att göra om motorn redan är ihopsatt.
Internet och Youtube i all ära men då är jag oftast kritisk i min bedömning om det är rimliga fakta som visas. Mycket är väldigt bra och underlättar otroligt vid skruvande och sparar en från att göra misstag men pass opp mitt som det är finns det nåt som kanske inte är så bra.
Ta detta som en lärpenning och du har väl två alternativ. Alternativ ett, riv och gör om allt efter de råd du får här och enligt spec från tex manualen. Alternativ två, fyll på olja och chansa och kör och får du ett ras har du fått facit att det inte blev bra. Dock finns risken att alternativ två kan bli en dyrköpt lärpenning.
Ovanstående skrivs baserat verkliga erfarenheter, om jag säger som så har jag nog gjort mycket stolleprov fram för allt i ungdomsåren då körning priorterades framför vilka eventuella konsekvenser det kunde få. Vi inte ska tala om vilka helt idiotiska grejer man gjort utan minsta tillstymmelse till koll så en gammal kolvring på en ny kolv i en ohornad cylinder är nog lindrigt mot mycket man gjorde förr fast många ras och annat elände gande nog kunnat undvikas.
Även senare i livet och hela tiden gör man ju missar och misstagen är nåt man lär sig av.