Ny köksradio

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Då Squeesbox har lagt ner sina servrar har min kökradio slutat funka.
Tråkigt tycker jag då den har fungerat felfritt under de senaste tio åren.
Så, vad ska man köpa för nytt?
Bra ljud premieras så man inte missar frågorna i Melodikrysset.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vi kör med Google Nest Audio som köksradio. Brukar då och då finnas på erbjudanden kring 800 spänn. Ljudet tycker jag är väldigt bra. Inte partystereobra, men fylligt och tydligt. Gillar man sen att kunna styra annat via röstkommandon så är denna ju ett plus. Även om googleassistenten till och från kan få en utskällning för att hon lyssnar som en kråka.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Dugligt ljud.
Nät och batteridrift. Spelar länge på batterierna vid anständig volym.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Min favorit är - valfri enhet - av Yamahas Musiccast serie.
Funkar med alla aktuella streamingtjänster och webbradiostationer. Sedan så kan man ju bygga ut systemet enligt behov och koppla ihop de enheter man vill spela samma ljud i. jag har exempelvis en i köket, vardagsrummet, sovrummet och givetvis i bastun.:hoppa
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har en Sangean analog radio drygt tio år gammal. Inga funktioner. Används sällan men helt ok och snygg.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Testar en Pinelli, nått sånt iaf, från Elgiganten. Inte helt övertygad gällande ljudet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

d4a41468c2f05f8ef53b0d33af1bdb79.jpg



Har några riktigt gamla radioapparater, bl.a. i garaget. Varmt och trevligt ljud (ej stereo) som är en fröjd att ha i bakgrunden när man gör andra sysslor.

Kostar väldigt lite, håller flera generationer och tar in en mängd spännande kanaler runtom i världen om man fixar en bra antenn.

Dessutom är en gammal radio en prydnad i alla kök!
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06

d4a41468c2f05f8ef53b0d33af1bdb79.jpg



Har några riktigt gamla radioapparater, bl.a. i garaget. Varmt och trevligt ljud (ej stereo) som är en fröjd att ha i bakgrunden när man gör andra sysslor.

Kostar väldigt lite, håller flera generationer och tar in en mängd spännande kanaler runtom i världen om man fixar en bra antenn.

Dessutom är en gammal radio en prydnad i alla kök!
Håller helt med om att en såndär gammal relik är väldigt vacker att titta på. Och att man bör ha en gammal hederlig FM-radio tillgänglig (som inte går på 230V) är också en bra tanke i dessa tider av ryssar och andra katastrofer, så man kan få in P4 för information i en eventuell strömlös kris.

Men funktions- och användarmässigt föredrar jag en smarthögtalare i vardagen, så jag kan välja och vraka mellan radiokanaler, ljudböcker, spotify och vad jag för stunden är sugen på att lyssna till. Men smaken är ju som baken. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller helt med om att en såndär gammal relik är väldigt vacker att titta på. Och att man bör ha en gammal hederlig FM-radio tillgänglig (som inte går på 230V) är också en bra tanke i dessa tider av ryssar och andra katastrofer, så man kan få in P4 för information i en eventuell strömlös kris.

Men funktions- och användarmässigt föredrar jag en smarthögtalare i vardagen, så jag kan välja och vraka mellan radiokanaler, ljudböcker, spotify och vad jag för stunden är sugen på att lyssna till. Men smaken är ju som baken. :)

Ja vill man bara ha nåt som skvalar en topplista så.

Jag gissar att det finns flera som äger en mobiltelefon. Om den är någorlunda modern finns det både Bluetooth och radioappar och då kan man streama det man vill till en vanlig BT-högtalare eller ljudsystem typ Sonos eller motsvarande. Voilà!
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ja vill man bara ha nåt som skvalar en topplista så.

Jag gissar att det finns flera som äger en mobiltelefon. Om den är någorlunda modern finns det både Bluetooth och radioappar och då kan man streama det man vill till en vanlig BT-högtalare eller ljudsystem typ Sonos eller motsvarande. Voilà!
Bara skvalar topplista är väl kanske lite väl generaliserat då det går alldeles utmärkt att göra helt egna spellistor, välja album och artist helt efter smak. Man får även möjlighet att efter avslutat album/spellista få fortsätta lyssna på musik i samma genre och på så sätt upptäcka nya godbitar. Eller så streamar man hela världens radio hur enkelt som helst.

Fördelen med en smart högtalare är att man inte är beroende av mobilen, avskyr när man är kopplad till en högtalare med mobilen och går iväg och ljudet börjar hacka, eller kopplingen bryts. Det är även rätt bekvämt att kunna byta radiostation, låt, artist osv med bara ett enkelt röstkommande.

Att ha en "köksradio" som är beroende av att man har mobilen i närheten måste vara precis värdelöst. Det kräver ju att den som är kopplad hela tiden har sin mobil i närheten och det skulle inte funka hemma. Blåtanden skulle ju inte räcka ens om man är i fel ände av huset. För mig är tanken med en köksradio att den ska stå och spela lite skön bakgrundsmusik/underhållning utan avbrott. Men vill du kan du ju även använda Google Nest Audio som blåtandshögtalare med, och den är inte dyrare än en BT-högtalare av vettig kvalitet.
 

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Då Squeesbox har lagt ner sina servrar har min kökradio slutat funka.
Tråkigt tycker jag då den har fungerat felfritt under de senaste tio åren.
Så, vad ska man köpa för nytt?
Bra ljud premieras så man inte missar frågorna i Melodikrysset.
Du kan alltid köra en egen Logitech server. Då kan du behålla din squeesbox. Räcker med en raspberry pi.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En sån gammal radio som Brooklyns är ju vacker i ett kök, det finns ju även moderna apparater med samma design. Fast jag har ingen aning om hur bra de låter? Designen skulle i alla fall sitta som en smäck i mitt gamla hus.

För min egen del monterade jag in ett par takhögtalare när köket renoverades så dom matar jag med en förstärkare som har radio och bluetooth. Samma förstärkare har utgång för dubbla högtalarpar så till den jag har även ett par högtalare utomhus som den driver.

För min egen del skulle jag inte gärna köpa nåt utan bluetooth idag, på morgonen lyssnar jag alltid på radion i köket för att jag vill ha nyheterna men när jag gör middagen brukar det oftast bli musik från telefonen via bluetooth och den möjligheten vill jag inte vara utan.

Sista ljudrelaterade prylen jag köpte var en liten JBL bluetooth högtalare som skramlar omkring i firmabilen. Den låter helt okej relativt prislappen även utomhus så den är jag rätt nöjd med och en sån kunde duga även i köket då jag lika gärna kunde lyssna på radio från bredbandet. En sån kan man ju lätt flytta med sig ut på sommaren när man vill sitta utomhus med kaffekoppen. Dom finns i lite olika storlekar, jag köpte den näst minsta och jag tror den kostade 1500kr. En sån eller lite större vore nog valet för att täcka köket och uteplatsen idag.

Jo, jag har några traditionella radioapparater kvar så jag behöver inte tänka på att säkra upp det behovet.

Sonos har jag provlyssnat i butik och tycker det är dyrt i förhållande till ljudkvalitet, dåligt bang for the buck. Det första jag tänkte var den demonstrerade Sonoshögtalaren för över 10000 kr lät sämre än min köksstereo för ca 3000 kr. Ett par B&W högtalare och en Pioneer förstärkare vilket var ungefär det billigaste jag hittade av kvalitetsmärke.
Sen har Sonos förstås en rad finesser som jag inte har men som den konservativa gubbe jag är saknar jag ju inte heller de finesserna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

d4a41468c2f05f8ef53b0d33af1bdb79.jpg



Har några riktigt gamla radioapparater, bl.a. i garaget. Varmt och trevligt ljud (ej stereo) som är en fröjd att ha i bakgrunden när man gör andra sysslor.

Kostar väldigt lite, håller flera generationer och tar in en mängd spännande kanaler runtom i världen om man fixar en bra antenn.

Dessutom är en gammal radio en prydnad i alla kök!
En rörradio lär fungera även efter att Putin släppt stora bomben.
Nu kanske just den där är så modern att det sitter några transistorer i den men den överlever nog ändå.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ett annat krav jag också har är att eventuella klockor alltid ska visa på sekunden rätt tid 24/7/52 utan åtgärd från mig.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top