Ny instrumentering till sporthoj

Meatloaf

Går ut stenhårt och ökar successivt....
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
CBR 900 RR-98, GSX 1168-82, R1 02.
Jag försöker att bygga om min gammla cbr 900 -98 till naken, inte en streetfighter, utan en naken hoj med helst ett runt lyse fram.
Problemet är ju original instrumentering, vill gärna behålla den, men den påminner om ett couronne bord. Den är stor.
Det är helt omöjligt att använda original instrumentering om man vill ha ett utseende man är nöjd med.

Finns det något seriöst alternativ istället för original? Jag försöker få den att se ut som "fabriks".

Mvh Niclas

Valfri hastighetsmätare och varvtalsräknare. Indikator, blinkers etc. inbyggt eller separat, det finns alternativ.
Vill du ha panel eller hållare kan du fixa det med glasfiber.
Jag tycker Daytona ser schyssta ut. Finns 60 eller 80mm.

De har även små kompakta som deras Asura. Inte det roligaste att se på men den visar hastighet, varvtal och alla indikationslampor samt tid och temperatur.

Valfri hastighetsmätare och varvtalsräknare. Indikator, blinkers etc. inbyggt eller separat, det finns alternativ.
Vill du ha panel eller hållare kan du fixa det med glasfiber.
Jag tycker Daytona ser schyssta ut. Finns 60 eller 80mm.

De har även små kompakta som deras Asura. Inte det roligaste att se på men den visar hastighet, varvtal och alla indikationslampor samt tid och temperatur.
Har du någon länk, eller tillverkare?

Min gamla customhoj hade väldigt stora mätare. Jag bytte till mätare från några samtida standardhojar med samma utseende fast mindre och endast en lampa för oljetryck.
Hastighetsmätaren är från en z400 och endast graderad till 180. Helt ok, ska toppa 165 och jag har hittills endast kört 150. På bana.
Varvräknaren kommer från en 4-cylindrig Kawa 750. Tyvärr börjar rödmarkeringen vid 9500 istället för vid 7800. Jag varvar sällan över 5000 å inte lånar jag ut hojen heller.
Bilderna visar kanske inte någon större skillnad men detta skulle kunna varit original. Varvräknaren är större än hastighetsmätaren. Sportigt. Kawa gjorde tvärt om på Några GPZ-modeller av någon outgrundlig anledning.
Visar också ett skräckexempel på Kawas instrumentering 81-82. Fruktansvärt! Cb750-900 hade något liknande med separata km- och trippmätare.

Mitt tips är att du kollar på Honda-modeller från 90-talet, t ex retromodellen CB750, körskolehojen. Jag har inte kollat. Det ska ju stämma med storlek, indikatorlampor och vajer- eller elektronisk drivning. Att bygga en egen instrumentpanel är det många som gjort men få, väldigt få, har lyckats.

Min mätare köpte jag hos Spinning wheel.

Bifogat

• image.jpeg
    image.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 17
  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 17
  • image.jpeg
    image.jpeg
    246.2 KB · Visningar: 16
Har du någon länk, eller tillverkare?
Daytona är ju märket. Du får hitta något som faller dig i smaken. Här är en 60mm, är osäker om den visar rpm som 80mm verkar göra. Inte helt billiga därför är det mer ekonomiskt att köpa en med multifunktion.

Själv har jag Asura på min lilla Honda:

Koso kanske har multifunktionella som passar dig:

Last edited:
Tack för alla tips!
Daytona velona 80 ser riktigt bra ut!

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...