Ny inom MC-världen

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
:(
Hej allihopa på SH! :)

Jag är en kille på nyligen fyllda 19år som under en lång tid varit intresserad av att skaffa mig en motorcykel, och har nu bestämt mig för att jag ska försöka uppfylla min lilla dröm.

Men! Jag är helt ny inom MC-världen, kan väll i stort sett inget(bortsett från att ha kört moped i 2 år). :confused:

Min flickväns kompis pappa har sagt att han kan övningsköra med mig om jag skaffar en egen MC, och jag är inte super taggad på att betala jätte mycket pengar för körlektioner så tycker detta är ett bra sätt att öva på.

Vad jag hade tänkt mig är att köpa en Honda CBR -600f 94-00 på cirka 5000mil. Då kommer min första fråga, är detta en bra "första" mc?
Försäkringen blir inte särskilt hög när jag sätter på mig, så på så vis är den bra. Men vad beträffar motor och allting annat har jag ingen aning alls.
Också, om man köper denna, tror ni att man kan ha den ett lite längre tag framöver för typ resor etc?

Sen när jag då fixat min hoj och börjat träna lite så tänkte jag fort försöka göra teori provet så man har det ur vägen och sedan jobba på att klara av uppkörningen (jag har lite av en deadline och det är att fixa körkortet till slutet av juni).

Jag undrar dock om man måste göra "riskettan" och allt det där när jag gjorde det för mindre än ett halvår sedan då jag tog B-körkort? Gäller inte de ett längre tag?

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få :)

//Gurkan

Ja du måste göra risk ett (och två) för mc då de inte riktigt handlar om samma saker som bilarnas risk etta.

Ja, personligen tycker cbr 600f är ett bra val av den årsmodellen då jag själv hade en sådan men vet många som hellre föredrar tex honda dornet 600 eller Er-6:orna. Men det beror väl på lite vad du är ute efter.

Lycka till!

Tack för snabba svar och välkomnandet! :)

Okej, så då blir det att sitta igenom de där risk utbildningarna igen alltså... :huvet . Men vad gör man inte för att få åka mc!

Vad jag hade tänkt använda den till är transport till och från skolan, köra omkring för att det är skönt och roligt samt till resor. Lite "roadtrip" liknande med kompisar/flickvän.

Jag tycker CBR 600 är riktigt snygg så om det finns någon annan liknande ngn vill rekommendera som kanske är bättre / billigare jämfört med vad man får , så säg gärna till.

Alltså jag förstår inte riktigt det där med uppkörningen.
Eftersom jag inte får ta A-obegränsat blir det A-begränsad tills jag kört 2 år/uppfyllt åldern. Då får man högst ha 25kw?

men det du r33z skrev, påverkar väll inte mig som inte ska ta A-obegränsad? För jag får väll använda min CBR-600f på uppkörningen samt efter?

//GurkanG

Välkommen!

Jag blev själv klar med mitt körkort i augusti 2010 och "övningskörde" privat sedan 2008.

Jag köpte mig en Kawasaki ZX6R -99, då farsgubben kör en 12:a.
Fixa så han blir godkänd handledare så ni får papprena. Sen är det bara ut och åka! (Med den skrikgröna övningskörningsvästen)

För själva uppkörningen var det lite annorlunda för mig, då jag inte fick köra upp på min hoj pga 600 begränsningen, därav tog jag två lektioner med körskolan och deras hoj för att träna in krypkörningsbanan och höghastighetsbanan. Jag rekommenderar starkt att ta en-två lektioner senare efter att du övningskört en del. Detta mest för att få in klämmen på höghastighetsbanan och andra tips och tricks inför säkerhetskontroll osv.

Nu är det ju nytt att du kan köra upp på 600:an och det räknas som tung. Men kom ihåg att oftast har körskolorna tunga hojjar som är mer lättmanöverade för proven. (Det märker du när du provar).

För att få köra upp måste du som tidigare nämt också gå riskettan och risktvåan för MC.

Riskettan är teoretisk och Risktvåan mer praktisk, där du får ytterligare möjlighet att bekanta dig med körskolans hoj.

Efter detta kan du pallra dig iväg och göra teoriprovet.
När det är klart är det bara att boka in dig för uppkörning!

Sen får man väl passa på att påpeka att 6:an är till salu :rolleyes: :D
ZX6 SportHoj

Lycka till!

Edit:
Om du ska ta begr. så kan du strypa 600:an ner till 25kw.

Tack för svar grabbar! Uppskattas :)

@Ninja, redigt fin MC det där, men tyvärr lite utanför min prisklass :(

@Ricco du har PM tillbaka!

Ja, vad jag nu tänkt mig är väll då att hitta en fin 600cc (ex CBR600) och strypa den till <25kw så jag får köra den (då får jag även använda den på uppkörningen va?). För då behöver jag inte köpa en ny när jag tar Aobegr utan kan bara ta bort strypningen?

Vad tycker ni om det?

//gurkanG

Tack för svar grabbar! Uppskattas :)

@Ninja, redigt fin MC det där, men tyvärr lite utanför min prisklass :(

@Ricco du har PM tillbaka!

Ja, vad jag nu tänkt mig är väll då att hitta en fin 600cc (ex CBR600) och strypa den till <25kw så jag får köra den (då får jag även använda den på uppkörningen va?). För då behöver jag inte köpa en ny när jag tar Aobegr utan kan bara ta bort strypningen?

Vad tycker ni om det?

//gurkanG

Finns ganska många hojar som rean är strypta till 25kw på blocket, köper du en sån är dte ju en sak du slipper :), annars får du som sagt köpa strypbrickor och göra en registreringsbesiktning på att hojen är 25kw, finns massa trådar om hur det går till.

Sen när du har tungt kommer du antagligen vilja ha ny hoj endå, något nyare och coolare, du kanske har jobb och massa stålar, saker förändras fort i din ålder så planera inte överdrivet långt in i framtiden :), men vill du behålla hojen är dte bara plocka strypbrickorna och göra en ny registreringsbesiktning.

Tjena, och välkommen! :)

Tog själv kortet i September, och jag skulle tipsa dig om att kika på lite olika sidor om att ta körkort, t ex http://www.korkortsportalen.se, den innehåller en hel del information bl a om det du frågar. :)

Men det ser ju ut som att du får köra tung-begränsad så det är ju bara köpa en hoj och strypa den. Risk 1 & 2 måste du, som du redan fått förklarat, göra. Men 2'an tyckte jag var bara kul, fick köra runt på en sprillans Hornet 600. :tummenupp

Ja men finemang! :) tack för all hjälp grabbar (och tjejer?).

Vad jag har förstått så behöver jag inte göra om körkortstillstånd då det jag gjorde för person bil (B) gäller även för A,B samt BE, så då kan jag avboka syntestet!

Det som återstår nu är då: Hitta en motorcykel som antingen redan är reggad på 25kw eller lägre eller köpa en och strypa+regga om, samt riskkurserna + då självklart teorin och uppkörning. Kanske kanske att man kan fixa det innan första Juni!

Vad jag nu undrar (haha vad jag e jobbig) är utrustning kring MC'n. Jag har redan sett ut det mesta i form av skydd, bortsett från en hjälm. Jag letar efter en hjälm där man kan lyssna på mp3 i, finns det sådana eller är får man fixa det på något sätt genom bluetooth headset separat i hjälmen?

//gurkanG

Tänk på att den andra riskutbilningen är praktisk, dvs. du får köra och att du måste kunna köra (iaf. lite) när du ska göra den.

har du kört moppe med växel så kommer du klara av den praktiska riskutbildningen, Jag hade kört min mc 1 innan :P

Ja men finemang! :) tack för all hjälp grabbar (och tjejer?).

Vad jag har förstått så behöver jag inte göra om körkortstillstånd då det jag gjorde för person bil (B) gäller även för A,B samt BE, så då kan jag avboka syntestet!

Det som återstår nu är då: Hitta en motorcykel som antingen redan är reggad på 25kw eller lägre eller köpa en och strypa+regga om, samt riskkurserna + då självklart teorin och uppkörning. Kanske kanske att man kan fixa det innan första Juni!

Vad jag nu undrar (haha vad jag e jobbig) är utrustning kring MC'n. Jag har redan sett ut det mesta i form av skydd, bortsett från en hjälm. Jag letar efter en hjälm där man kan lyssna på mp3 i, finns det sådana eller är får man fixa det på något sätt genom bluetooth headset separat i hjälmen?

//gurkanG

någon särskild hjälm för att lyssna på mp3 behöver du knappast, en "normal" hjälm duger fint. jag lyssnar alltid på min ipod då jag kör o d går utmärkt, se bara till o ha så kallade "in ear" lurar så det inte gör ont i öronen. Lycka till:tummenupp

Hej och välkommen,

När det kommer till körkort så är det bara "just do it". Se till att få in papprena till länsstyrelsen så du får börja, bara det tar nån månad. Gör teorin asap då du kan göra det tex vintertid och du har 1år på dig. Sedan kombinera att åka själv med att även ta en del lektioner på skola. Var inte dum utan lär dig saker av professionella på en trafikskola, det finns mycket att lära som din flickväns kompis farsa inte vet. Sedan signa risketta och uppkörning. Håll tummarna och gör bra ifrån dig.

Personligen kan jag tycka att en cbr är kanske lite väl o ta i som första hojj. Dels kostnadsmässigt men också effektmässigt.
Men jag har en själv och det är min andra hojj, jag tycker den är skitskön. Lite "tjock" men annars helt ok. Den går som ett as och det är väl det som är tanken...

Lycka till och var rädd om dig.

Jag köpte själv en cbr600 när jag började övningsköra, sparade mycket pengar eftersom jag kunde övningsköra med farsan! Att ligga och träna krypkörning på körlektionerna är tidskrävande och blir extremt dyrt!

Kraft finns det gott om, drygt 100hk i dom ju, det tröttnar man inte på i första taget. Tycker cbr600 är ett klockrent val, billig försäkring och låga underhållskostnader.

Hojen är väl så gott som skottsäker vad gäller allt utom laddningsregulatorn som brukar ge upp rätt lätt på dessa motorcyklarna. Men på en del har detta redan hänt och dom har då redan blivit utbytta till bättre.

Skickade ett pm till dig angående min cbr600 som ska säljas!

Tror personligen att det är lättare att öva krypkörning med en icke-sporthoj. M a o en hoj som man inte sitter så framåtlutad på. Typ Kawa ER6 eller Honda Hornet.
Krypkörningen var det jag hade mest problem med (och de flesta med mig, tror jag) då jag tog kortet.

Jag tog mckortet 2009. Köpte en cbr600 från 93 som hade gått 5000+ mil för 21 000 kr och övningskörde själv med en bekant. När han inte var tillgänglig så övade jag lågfartsprovet hemma på gatan (villaområde) med egna koner.

Tog 3-4 lektioner på trafikskola med för att lära mig vad dom kollar efter samt vänja in hojen på lågfartsprovet. Men efter all träning med min egna så var det hur enkelt som helst.

Kortet gick på totalt 9 000 kr.

Lycka till!

Hej och välkommen,

När det kommer till körkort så är det bara "just do it". Se till att få in papprena till länsstyrelsen så du får börja, bara det tar nån månad. Gör teorin asap då du kan göra det tex vintertid och du har 1år på dig. Sedan kombinera att åka själv med att även ta en del lektioner på skola. Var inte dum utan lär dig saker av professionella på en trafikskola, det finns mycket att lära som din flickväns kompis farsa inte vet. Sedan signa risketta och uppkörning. Håll tummarna och gör bra ifrån dig.

Personligen kan jag tycka att en cbr är kanske lite väl o ta i som första hojj. Dels kostnadsmässigt men också effektmässigt.
Men jag har en själv och det är min andra hojj, jag tycker den är skitskön. Lite "tjock" men annars helt ok. Den går som ett as och det är väl det som är tanken...

Lycka till och var rädd om dig.

Risk 1 & 2 ska göras innan man får skriva upp..

Tror personligen att det är lättare att öva krypkörning med en icke-sporthoj. M a o en hoj som man inte sitter så framåtlutad på. Typ Kawa ER6 eller Honda Hornet.
Krypkörningen var det jag hade mest problem med (och de flesta med mig, tror jag) då jag tog kortet.

Jag håller med.

Det kan dock vara en bra ide att öva krypkörningen på en körskolehoj. Det är väldigt lätt att tappa hojen i marken just vid krypkörningen, när man är nybörjare. Tappar du en CBR600F så har du plastskador för 5000 - 10000 kronor. Det kan man köpa många lektioner för. Åk iväg till en körskola och kolla hur deras hojar ser ut. Deras hojar brukar vara ganska repiga och jävliga, just för att de ligger ner lite då och då i konbanorna.

Snål han spar, och fan han tar, som någon vis man sa. risken är stor att du får plikta vid reservdelsdisken istället, om du är snål och övar krypkörningen privat.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!