Ny i gamet tips.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Grattis till nya enduron jag har en precis likadan som du. Men kör inget på vägen med den.
Som andra redan sagt en cross/enduro går varm och börjar koka väldigt snabbt när står still på tomgång.

Mitt andra viktiga tips är den är extremt eftertraktad att stjäla. Har du inte ett bra eget förråd att låsa in den i så finns det stor risk att den blir stulen tyvärr. Jag hade aldrig lämnat den i ett parkeringsgarage
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du skrev i # 1 skor. Jag hade idag aldrig satt mig på en hoj idag utan MC-stövlar........
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är extremt osannolikt att en youtube-guru vet bättre än ingenjörerna hos KTM som står bakom rekommendationerna i manualen.
Slaven i USA är nog mera än youtube guru dom har ganska nära samarbete med ktm, s utvecklingsavdelning så dom vet nog också ganska bra vad som behövs/bör göras i tid o otid.

Väldigt trevliga att maila till o fråga om en massa saker som ex ktms tänd system på en Yamaha, vad man bör tänka på o vad som ev behöver ändras på.

Är ju lite samma som inkörning av motor.

Personligen alltid en lugn varmkörning och kallna sedan köras varm o sedan full patte direkt, aldrig rasat en motor o alltid fått frågan om min är trimmad den går ju bättre än andra likadana.

Tron är svår att bemästra???
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Slaven i USA är nog mera än youtube guru dom har ganska nära samarbete med ktm, s utvecklingsavdelning så dom vet nog också ganska bra vad som behövs/bör göras i tid o otid.

Väldigt trevliga att maila till o fråga om en massa saker som ex ktms tänd system på en Yamaha, vad man bör tänka på o vad som ev behöver ändras på.

Är ju lite samma som inkörning av motor.

Personligen alltid en lugn varmkörning och kallna sedan köras varm o sedan full patte direkt, aldrig rasat en motor o alltid fått frågan om min är trimmad den går ju bättre än andra likadana.

Tron är svår att bemästra???

På den tiden jag körde tribologiexperiment så kördes vissa provbitar in och man kunde ju tydligt se att hårt körda provbitar blev snabbare innötta men hade även en ruffigare yta.

Därav tror jag att hård inkörning ger en motor som snabbare är innött, går lätt och ger därmed bäst effekt i en bromsbänk de nämaste gissningsvis 1000 milen efter inkörningen. Vilket är vad dessa gurusar brukar hänvisa till.

Men den ruffigare ytan kommer nog på längre sikt ta ut sin rätt i form av kortare livslängd.

Ingen motor lär rasa av en hård inkörning, jag tror skillnaden mer blir ifall motorn håller 7000 mil eller 10000 mil. För att plocka några siffror ur luften.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag är också ny, eller i alla fall ganska ny i gamet. Så igår köpte jag en riktigt enduro-cross hoj, 2022 KTM "350 EXC-F". Jag kommer nog mest köra enduro med den i skogen på Tuvängen, men även deras motocrossbana. Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli, men spännande är det! Körde hem min nya enduro igår på E4an, och den kändes väldigt vild, på nåt sätt. Inte alls lika lugn och följsam som min KLX230.

Jag tänkte köpa till speciella cross-fjädrar som jag kan byta till emellanåt så att jag kanske kan lära mig hoppa på dom där högarna man skyfflat ihop. Det ser väldigt kul ut.

Borde vi inte ha en EXC-F tråd här?

Glömde nämna, på vägen hem igår, nånstans i den stora tunneln vid Solna ungefär, så var det stillastående kö, eller det gick väldigt långsamt. Helt plötsligt började min kylare ryka / koka!? Så jag stannade vid refungen i mitten av tunneln och hoppade av och blåste med munnen på kylaren, sen slutade den att koka.

En snäll man stannade med sin skåpbil strax framför mig och erbjöd hjälp, sa han hade plats i bilen för hojen. Jag tackade och sa att jag ska nog få hem hojen om jag så ska BÄRA den hem. Sen hoppade jag upp på min nya enduro och började köra lite file-splitting för att komma frammåt lite fortare. Det verkade funka för kylaren kokade inte sen.

Väl hemma sköljde jag av hojen med samfällighetens trädgårdsslang, fasen vad man har saltat här i Stockholm!
Är den reggad för gata?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Är den reggad för gata?
Ja. Och försäkrad, precis som en helt vanlig motorcykel, sa säljaren Joachim.

Köpte lite godis åt den på 24MX idag, fyra filter också.

IMG_4440.JPG

Jag berättade att jag ville ha den billigaste mx-oljan dom hade för att jag tänkte byta lite oftare i början, typ inte belasta motor alltför mycket utan bara skölja ut eventuella partiklar och låta kuggarna slitas in lite först. Så det blev 4 liter av A9 syntetolja av KTM specificerad egenskap.

EXC-F motor oil.jpg

IMG_4444.JPG
Vad jag förstår är JASO och MA2 viktigt, samt viskositeten nn/50. Tänker INTE köra i minusgrader med den, ännu.

Hör att det här med olja och intervaller är som religion, logiskt är väl att man byter olja ganska snart första tiden, kanske inte direkt efter " .. EN timme!" utan bara ungefär, och så klart också när motorn är uppvärmd för att oljan ska rinna bäst.

Det finns ju ett litet fönster i motorn som visar hur smutsig oljan är. Varför man säger "första timen" måste väl vara för att där *kan finnas* grövre partiklar från fabriken som man gärna vill ha ur motorn innan man brassar på i SM eller VM. Själv är jag ganska lugn med det där, drar inte på för fullt första tiden, och byter gärna olja lite oftare i början för att vara säker.

Sen det här med stöld, det blev jag naturligtvis informerad om av Joachim också, samt att jag bor i Alby, och finns det EN laglig MX eller endurohoj här så är det nog min. Och den sitter jag fint på hemma i värmen ;)

Testing.jpg
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Såg att Biltema har en intressant olja 36-9580, "racing 10W-40"

"Helsyntetisk motorolja för alla 4-takts MC-motorer. Ger bra slitageskydd vid hård körning under tävling etc. Anpassad för koppling och växellåda. Möter följande specifikationer: JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM."

Vad tror ni? Skulle denna funka under lugnare förhållanden på banan?

36-9580_xxl_1.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle aldrig använda Twenty oljefilter... Sätt hur illa de kan gå när man använder deras filter.. Skrynklar ihop sig å smular i motorn..

Eller vi säger att jag inte skulle våga använda dom iaf.. Hellre åka utan filter då..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
JPT, nämen det låter allvarligt. Är det verkligen sånt dom säljer på 24MX? Jag sparar väl kvittot då, men dom har ju sålt dessa filter säkert ett bra tag, och ifall något var fel med materialet så borde väl det visat sig redan, tror du inte?

Kanske var nåt måndags-exemplar. Har du sett det flera gånger?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
JPT, nämen det låter allvarligt. Är det verkligen sånt dom säljer på 24MX? Jag sparar väl kvittot då, men dom har ju sålt dessa filter säkert ett bra tag, och ifall något var fel med materialet så borde väl det visat sig redan, tror du inte?

Kanske var nåt måndags-exemplar. Har du sett det flera gånger?
Tyvärr ja...
Jag undviker allt som de står Twenty på...
En som jobba där ville för typ 10 år sen att jag skulle prova ett fint orange eloxerad bak drev de stod Twenty på...
Efter några timmar va de mer som en såg klinga... Snea kugg typ...
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Detta blev det, en 2022 300 tpi. Helt klart ingen 250 exc-f, galet mycket att åka med inget jag kan hantera ännu me det kommer, imorgon åker vinterskorna på :) fick köra 3 veckor sen skadad på jobbet och 12 stygn i handen nu väntar jag på läka så blir det åka av!
IMG-20211125-WA0006.jpeg20211114_125409.jpg
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ohooo, tvåtaktare! Den måste du blanda i olja i bensinen. Dom är piggare och mer riviga också, har jag hört. Jag ska nog inte ha nån tvåtaktare förrän jag har blivit någorlunda bra i terrängen på min fyrtaktare.

Jag ser att du använder den lilla gummiöglan till att säkra stödet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ajaj!! Det står "TWENTY" på min nya växelpedal på min KLX230, köpte den när min originalväxelspak böjdes på crossbanan.

Den har inte falerat än, och gör den det så har jag kvitto. Inte lika allvarligt som när ett oljefilter pajar, men ändå ... "TWENTY"!?

Vad ska man köpa för märken då? Är inte allting gjort av kineser idag?

IMG_3670.JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ohooo, tvåtaktare! Den måste du blanda i olja i bensinen. Dom är piggare och mer riviga också, har jag hört. Jag ska nog inte ha nån tvåtaktare förrän jag har blivit någorlunda bra i terrängen på min fyrtaktare.

Jag ser att du använder den lilla gummiöglan till att säkra stödet.
Dom har separat olje tank å insprutning... Ingen förgasare..
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ajaj!! Det står "TWENTY" på min nya växelpedal på min KLX230, köpte den när min originalväxelspak böjdes på crossbanan.

Den har inte falerat än, och gör den det så har jag kvitto. Inte lika allvarligt som när ett oljefilter pajar, men ändå ... "TWENTY"!?

Vad ska man köpa för märken då? Är inte allting gjort av kineser idag?

View attachment 466037
En växelspak i mjukost är inte så farligt då... Kör man mot någe så böjs den eller går av vare de orginal eller inte..
Jag har alltid me mig en extra växspak..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top