Ny hoj

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så har man äntligen gått och skaffat sig en ny hoj.
Det blev en Honda CBR900RR Fireblade -99.
Den har varit nedlagd och är lite skrapad.
Vid köpet satt det på lackerade krashkåpor.

Image73.jpg


Ifall ni undrar varför den lutar så mycket så sitter det tailraisers på den. Jag når knappt ned till marken. Få se ifall jag låter dom sitta kvar eller...

Image74.jpg


180/55 bakdäcket ser fjuttigt ut med den breda häcken. Tror det blir ett 190 däck snart.

Image75.jpg


Bort med alla kåpor till att börja med.

Image76.jpg


Denna instrumentering är enormt stor. Måste hitta något annat. Vill ha varvräknare, digital hastighetsmätare, tempmätare, trippmätare och alla indikeringsljus kvar dock. Det lär bli ett problem.
Observera den smälta överdelen av varvräknaren. Det blir så när man har ett genomskinligt doubblebubbleglas.

Image77.jpg


Nu börjar den få lite bättre proportioner. Dock så är häcken fortfarande på tok för stor. Måste få tag i en mindre.

Image235.jpg


Givetvis dubbellyse. MadMagnus du behöver inte vara orolig över att våra hojar ska se likadanna ut. Dom kommer nog att skilja sig rejält när dom är färdiga.

Image79.jpg


Det som skall göra närmaste tiden är att gå igenom hojen ordentligt och serva den. Oljebyte, nytt luftfilter, nytt drivpaket, nytt bakdäck (det gamla hade punktering och lagades med punkaspray), ny bakdel, fixa mindre mätare, backspeglar, blinkers, styre, osv.
 
Last edited:
phett som phaan! :yoparty Ser tufft ut med tailrisers men hojen blir väl mer instabil? Men om det ska bli en gatkämpe så spelar det ju ikke någon roll :hihi

edit: Ta bort touringskärmen i fram. Sätt på en liten en i kolfiber :tummenupp
 
vågen skrev:
Ser tufft ut med tailrisers men hojen blir väl mer instabil?Ta bort touringskärmen i fram. Sätt på en liten en i kolfiber
Det kanske jämnar ut sig ifall man slänger på ett 190-däck :D
Det jag tycker är jobbigt med raisers är att man knappt når ned till marken. Man står på tå i korsningarna.

Framskärmen får vänta tills hojen börjar bli färdig. Får se hur den passar in i helheten.
 
Vad ska du göra med grejerna som blir över?
Jag kan vara intresserad av en del prylar till rätt pris..
/B)
 
Grattis till nya hojen!! Blir en grym Streetfighter!!! :tummenupp
 
BMS skrev:
Vad ska du göra med grejerna som blir över?
Jag kan vara intresserad av en del prylar till rätt pris..
/B)
Jag har faktiskt inte bestämt mig än vad jag ska göra med dom.
Jag har både orginalkåpor och krashkåpor.
Orginalkåporna är skrapade och förre ägaren påbörjade plasta/laga dom.
Krashkåpor som lackerade. Inte orginalfinish på dom men annars helt ok.
 
Är mest intresserad av bakkåpor (original), framskärm och lyset om de är hela. Skicka mej ett meddelande om du bestämmer dej för att sälja.
/B)
 
Snyggt... Men den blir snyggare tror jag...

PS! Är du rädd och visa vad du kör för bil eller? Såg lite suddig ut den där Sunnyn... :D
 
Är bakdelen på en orginal blade 99 så där bred, elller är denna något annat?
Hojens propotioner stämmer ju inte alls sådär :skrämd
 
Tja petri
Det va förra ägaren till bladen här,hoppas du är nöjd med hojen.Det ska bli roligt att se va du gör med den.Jag hoppas på mer bilder i framtiden.

Lycka till
Mvh Tobias
 
SpoonMannen skrev:
PS! Är du rädd och visa vad du kör för bil eller? Såg lite suddig ut den där Sunnyn... :D
Jag gjorde alla bakgrunder suddiga från början men det såg bara konstigt ut. Ändrade tilbaka dom andra bilderna men glömde den där. :näsblod

BMS skrev:
Skicka mej ett meddelande om du bestämmer dej för att sälja.
/B)
I'll let you know.

skoteridioten skrev:
Är bakdelen på en orginal blade 99 så där bred, elller är denna något annat?
Hojens propotioner stämmer ju inte alls sådär
Jodå, det är orginal-look. Proportionerna är helt ok så länge man inte står direkt bakom.

T.Olsson skrev:
Det ska bli roligt att se va du gör med den.Jag hoppas på mer bilder i framtiden.
Fler bilder kommer så fort jag gör fixar lite mera.
 
Go German :yoparty

Rettaröv och dragbarstyre på den där så blir den fin :tummenupp

190?? Det har ju jag på min lilla Ur-R, du måste svåla på minst 200! :lol
 
Tysken skrev:
Go German
Rettaröv och dragbarstyre på den där så blir den fin :tummenupp
190?? Det har ju jag på min lilla Ur-R, du måste svåla på minst 200! :lol
Ingen tyskhäck denna säsong.

Tror inte 200-däck får plats. Sen måste man ju känna sina gränser och inte gå för långt.

Dock vore det coolt med enkelsving från Honda VFR. Men om jag fattat det rätt så hamnar inte bakdäcket helt i linje med framdäcket vid konverteringen.
 
så jäkla rätt wiseguy! :yoparty och jag är inte rädd att hojarna ska bli lika. det är iaf bra att ha någon att snegla på när ideerna är slut.... rock on!!! se till att posta mycket foton :Bugar

förresten! köpte du lysena på touring.se? hade dom fästena oxå???
 
madmagnus skrev:
köpte du lysena på touring.se? hade dom fästena oxå???
Jag köpte mina hos McVaruhuset.
Det skall vara samma som säljs via Allright. Dom finns som mattsvarta eller kromade.
Fästena fick jag från AllRight, 180:-. Dom flesta mc butiker säljer fästen. Det är bara kolla runt på customavdelningen.
 
Last edited:
TrailTech mätaren är ju ett alternativ.

Fast jag funderade ifall man kanske skulle köra med något sånt här:
Indikeringslamporna
Hastighets & indikering
Varvräknare

Frågan är ju dock hur mycket man måste modifiera för att få det att funka.
Tror jag väljer en enkel lösning för i år. Man vill ju hinna köra också. Sen under vintern kan man ju prova på det lite svårare alternativet.
 
Wiseguy skrev:
TrailTech mätaren är ju ett alternativ.

Fast jag funderade ifall man kanske skulle köra med något sånt här:
Indikeringslamporna
Hastighets & indikering
Varvräknare

Frågan är ju dock hur mycket man måste modifiera för att få det att funka.
Tror jag väljer en enkel lösning för i år. Man vill ju hinna köra också. Sen under vintern kan man ju prova på det lite svårare alternativet.

Kolla hur elen fungerar på din hoj innan du börjar drömma.
På min TL t.ex så sitter oljetryck och vatten temp kopplade till en och samma lysdiod som ger div blinkningar som varning. Vattentemperatur kan också vara svår att få ut ur originalkabelhärva. Sen kan man ju alltid bygga eget elsystem för att få allt man vill ha man då lär du ha en vinter på dig.

Helljus, oljetryck, vattentemp och en cykeldator det är steeetfighttter det :hihi
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top