Ny hoj!

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Ort
Uppsala och Upplands Väsby
Hoj
R6
Servade hojen i onsdags på FreeWheel i Sthlm och de påpekade att mina problem med kurvorna (jazzande bakdäck och extremt understyrd) nog berodde på att jag hade för lågt tryck i däcken (2,2 fram, 2,5 bak). Nu har jag 2,5 fram och 2,9 bak och nu ligger den perfekt i svängarna! Och när jag efter mycket slit fick på mina Supercorsa (kl 01:30 i natt var det klart) och körde diverse vägar idag så känns det som om jag har en helt ny hoj! :tummenupp Vilket grepp!! :D Mer kvickstyrd, hojen känns lättare, helt underbar! :banana

Bytte dessutom alla bromsbelägg och bromsvätskan så nu är jag redo för Kullen! Hmm... just ja, måste sätta på originalsystemet och mappa om den först men det löser sig.
 
Så här ser mitt bakre depåstöd ut. Notera lackskydden (gamla strumpor :hihi ).
 

Bifogat

  • DSCN0736.JPG
    DSCN0736.JPG
    82.4 KB · Visningar: 66
  • DSCN0737.JPG
    DSCN0737.JPG
    83.3 KB · Visningar: 53
Däckkrängning. I mitten ses däckpastan (Tack Gummicentralen!). Till höger mitt "fattigmansfälgskydd".
 

Bifogat

  • DSCN0738.JPG
    DSCN0738.JPG
    75 KB · Visningar: 49
  • DSCN0739.JPG
    DSCN0739.JPG
    84.8 KB · Visningar: 46
  • DSCN0740.JPG
    DSCN0740.JPG
    83.9 KB · Visningar: 47
Senare kom jag på att jag skulle kunna bli rik på att byta däck åt folk. 5 timmar tog det mig att byta bägge däcken. Mc-verkstäder tar upp emot 700:-/timme. 5 x 700 = 3500:-. Någon som vill anlita mig? :D
 
Händigt n'Lasse! :banana

Du har aldrig funderat på att skaffa ett riktigt depåstöd? Ditt ser lite... konstigt ut. :va

Var du tvungen att plocka bort avgaspipan?
 
JoS skrev:
Du har aldrig funderat på att skaffa ett riktigt depåstöd? Ditt ser lite... konstigt ut. :va

Var du tvungen att plocka bort avgaspipan?
Jo jag har länge tänkt att köpa riktiga depåstöd men balkarna i Miss Sophies carport funkar bra tillsammans med spännband. :)

Ljuddämparen måste bort, annars får jag inte loss hjulet. Men det är jättenkelt. En bult och två fjädrar. Tog max 3 min av de 5 timmarna! :D

Det som inte funkade var balanseringen. Den funktionen i däckkrängaren bygger på att hjullagren löper lätt. Lagret i framhjulet gick inte nog lätt för att 20 gram "fel" i balansen ska orka rotera hjulet så att den tyngsta delen ska hamna längst ned. Bakhjulet har inget hjullager alls!

Jag satte på hjulen och körde ändå. Märker inga vibrationer att tala om iaf.

Hur viktig är balanseringen egentligen? :confused: Kvalitetsdäck är väl rätt homogena och har bra balans i sig?
 
n'Lasse skrev:
Så här ser mitt bakre depåstöd ut. Notera lackskydden (gamla strumpor :hihi ).


Så det är där strumporna är ..... :D
(med hänvisning till att lasse ofta saknar strumpor)

//B
 
n'Lasse skrev:
Jo jag har länge tänkt att köpa riktiga depåstöd men balkarna i Miss Sophies carport funkar bra tillsammans med spännband. :)

Ljuddämparen måste bort, annars får jag inte loss hjulet. Men det är jättenkelt. En bult och två fjädrar. Tog max 3 min av de 5 timmarna! :D

Det som inte funkade var balanseringen. Den funktionen i däckkrängaren bygger på att hjullagren löper lätt. Lagret i framhjulet gick inte nog lätt för att 20 gram "fel" i balansen ska orka rotera hjulet så att den tyngsta delen ska hamna längst ned. Bakhjulet har inget hjullager alls!

Jag satte på hjulen och körde ändå. Märker inga vibrationer att tala om iaf.

Hur viktig är balanseringen egentligen? :confused: Kvalitetsdäck är väl rätt homogena och har bra balans i sig?

Enligt utsago från säkra källor har balansering av Supercorsa o liknande däck av kvalitet väldigt liten betydelse.
 
n'Lasse skrev:
Jo jag har länge tänkt att köpa riktiga depåstöd men balkarna i Miss Sophies carport funkar bra tillsammans med spännband. :)

Ljuddämparen måste bort, annars får jag inte loss hjulet. Men det är jättenkelt. En bult och två fjädrar. Tog max 3 min av de 5 timmarna! :D

Det som inte funkade var balanseringen. Den funktionen i däckkrängaren bygger på att hjullagren löper lätt. Lagret i framhjulet gick inte nog lätt för att 20 gram "fel" i balansen ska orka rotera hjulet så att den tyngsta delen ska hamna längst ned. Bakhjulet har inget hjullager alls!

Jag satte på hjulen och körde ändå. Märker inga vibrationer att tala om iaf.

Hur viktig är balanseringen egentligen? :confused: Kvalitetsdäck är väl rätt homogena och har bra balans i sig?


Det är inte lätt att kränga däck första gångerna(har själv bara krängt slicks aldrig gatdäck som ska vara en del brottigare), åtroligt att du inte gav upp :Bugar

hmm balansering brukar man behöva hur det än är, prova att köra i 200 är det inga vibrationer då så...hade du väl tur :rolleyes:

Om nu däcken ska vara så bra balanserade, nästa gång lämna in bara fälgen på balansering så är det ju inge problem längre för all framtid :)

BTW idag ska jag hämta min hoj efter andra försöket att laga den :huvet
Hoppas det vart bra denna gång
 
n'Lasse skrev:
Nu har jag 2,5 fram och 2,9 bak och nu ligger den perfekt i svängarna! Och när jag efter mycket slit fick på mina Supercorsa (kl 01:30 i natt var det klart) .


Kör du med 2.5/2.9 på Supercorsa??
 
Akesson skrev:
Kör du med 2.5/2.9 på Supercorsa??
Ehh... Ja... Det blev sådan otroligt positiv skillnad när de höjde trycket på FreeWheel på mina gamla Pilot Sport så därför tryckte jag i lika mycket i de "nya" däcken. (beggade racedäck) Känns jättebra!
 
Depåstöd? :confused: När "jag" bytte däck i veckan så ställde jag hojen på centralstödet, hoppade upp bakpå för att få vikten på bakhjulet istället, sen var det bara för Björn (sambon) att byta fram :lol funkade klockrent!!

JoS skrev:
Du har aldrig funderat på att skaffa ett riktigt depåstöd? Ditt ser lite... konstigt ut. :va
 
n'Lasse skrev:
Ehh... Ja... Det blev sådan otroligt positiv skillnad när de höjde trycket på FreeWheel på mina gamla Pilot Sport så därför tryckte jag i lika mycket i de "nya" däcken. (beggade racedäck) Känns jättebra!

Låter lite väl mycket - risken är att du får för hög ytvärme i sulorna och för lite grepp, men det är klart du har ju en tung hoj, så det måste till sådant tryck för att det inte ska slå igenom :)
 
Pirelli rekommenderar 2,1-2,5 fram och 1,9-2,2 bak (nej jag har inte blandat ihop fram/bak). Men min hoj är ju lite tyngre än rejshojar...

Vad kör ni andra (som kör på RS eller SC) med för tryck???
 
n'Lasse skrev:
Pirelli rekommenderar 2,1-2,5 fram och 1,9-2,2 bak (nej jag har inte blandat ihop fram/bak). Men min hoj är ju lite tyngre än rejshojar...

Vad kör ni andra (som kör på RS eller SC) med för tryck???

Fram 2.2 bak 2.5 på landsväg, funkar fint, men jag har iofs inte provat med dina tryck..
 
n'Lasse skrev:
Pirelli rekommenderar 2,1-2,5 fram och 1,9-2,2 bak (nej jag har inte blandat ihop fram/bak). Men min hoj är ju lite tyngre än rejshojar...

Vad kör ni andra (som kör på RS eller SC) med för tryck???

2,3 & 2,5 på Dunlop 208 = Framdäck slut efter endast 250 mil - nu höjar jag trycket på min tjocka 285 kilo´s moppe...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top