Dax att byta hoj, tips mottages

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Dax att byta hoj, kör som sagt Gladius 2010 och den är helt underbar att köra och lättkörd men som sagt dax att tänka på en ny refräng. Vad tycker ni andra vad skulle ni kunna rekommendera? Har svårt att bestämma mig Custom, touring eller sport. Sport är ju närmast hjärtat men där kan jag inte köra barnen pga åldern kommande år. Känns lite för farligt. En glidare med ryggstöd också ok men en touring med packbox bak kan också leverera kanske. Behöver tips på modeller som ni andra tycker att det är värt. Årsmodellen inte så viktigt men ingen 90 tal iaf. Kanske någon som vill byta med mig?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Dax att byta hoj, kör som sagt Gladius 2010 och den är helt underbar att köra och lättkörd men som sagt dax att tänka på en ny refräng. Vad tycker ni andra vad skulle ni kunna rekommendera? Har svårt att bestämma mig Custom, touring eller sport. Sport är ju närmast hjärtat men där kan jag inte köra barnen pga åldern kommande år. Känns lite för farligt. En glidare med ryggstöd också ok men en touring med packbox bak kan också leverera kanske. Behöver tips på modeller som ni andra tycker att det är värt. Årsmodellen inte så viktigt men ingen 90 tal iaf. Kanske någon som vill byta med mig?
Jag rekommenderar min egna hoj. Z1000sx. Bekväm, ganska sportig, packmöjlighet och mycket billig försäkring.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Om du nödvändigtvis måste ha med ungarna, en VFR1200. Packväskor och toppbox gör ingen direkt skillnad på köregenskaper med ett sånt lok.

Då kan du både köra fort för din skull och agera boskapstransport när så krävs.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Svårt att ge bra tips till någon annan, man har ju så olika tycke, smak och referenser.
Det jag tycker är perfekt, tycker någon annan är helt värdelöst.
Men....jag har sedan länge gett upp tanken om att hitta någon schweizisk fickkniv när det gäller hojar.
Det finns ingen ultimat kompromiss.
Så gillar du hojen du har - behåll den.
Köp en till, och en till, och en till.
När jag känner att den typen eller modellen inte tillför någonting, då gör jag sig av med den, men inte före det.
På så vi skapas ett alltmer komplett pussel.
Det finns alltid kommentarer som "pengarna...bla....bla.." , men det är där prioriteringarna kommer in.
Intresset och passionen driver fram lösningar som skapar förutsättningarna.
Det kanske finns något överkomligt alternativ som kan komplettera det du redan har?
Kanske en custom, där man med god marginal når ner med båda fötterna när man ska skjutsa kidsen, och tuffa fram till glasskiosken?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är du händig är det ju inget som hindrar att du monterar en sissy bar på en sporthoj. Det går ju dock att ramla av år fler håll än bakåt, så litar du inte på att ungarna ska hålla sig kvar så kanske de inte är redo att åka med.
Personligen har jag kört med barn på sporthojar och inte haft mer problem med det än nakenhoj eller sporttourer.

Vad är du ute efter i nästa hoj specifikt? Vad är det du saknar i din gladius som driver önskemålet att byta?
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Är du händig är det ju inget som hindrar att du monterar en sissy bar på en sporthoj. Det går ju dock att ramla av år fler håll än bakåt, så litar du inte på att ungarna ska hålla sig kvar så kanske de inte är redo att åka med.
Personligen har jag kört med barn på sporthojar och inte haft mer problem med det än nakenhoj eller sporttourer.

Vad är du ute efter i nästa hoj specifikt? Vad är det du saknar i din gladius som driver önskemålet att byta?
Känns som att man vill ha lite större men vet inte exakt vad. Denna är helt underbar att köra men som sagt skulle vilja byta mot något annat
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
finns det någon hemsida där man kan värdera hojen? Finns par men vill kolla upp lite priser
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Denna är helt underbar att köra men som sagt skulle vilja byta mot något annat
...det finns alltid något som kan tyckas vara "bättre". För mig är upplevelsen att kunna köra krokvägar längre än 4 mil utan att behöva skaka loss arsle, ben eller armar. Att kunna köra fort mellan kurvorna är inte något jag strävar efter utan det är flytet där det svänger. Less is more så abs, traction control, gps etc utgår fett. Vad som är viktigt för dig är det bara du själv som kan utröna. Alla mina 6 hojar (well, numera bara 5, 600'an skänkte jag bort nyssens) har kostat mindre än 20,000 utom den jag köpte ny i USA.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
finns det någon hemsida där man kan värdera hojen? Finns par men vill kolla upp lite priser
Skulle tro att Blocket ger den bästa indikationen för vad hojen är värd. Ser du annonser på motsvarande hoj som legat ute i flera veckor så vet du att hojen är värd mindre.

Som tips på ny hoj kanske en "äventyrshoj" skulle passa? Typ KTM 990/1190/1290 Adventure eller Honda CRF 1000 (Africa Twin) etc. Monterar du en toppbox bak så sitter barnen kvar också.
Annars är väl Hondas VFR en hyfsat bra kompromiss om man är mer intresserad av hojar med kåpor.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
En hoj som Gladius är ju en rolig instegs hoj. De brukar ju vara körglada utan att skrämma ihjäl sina förare. Finns dock alla möjligheter att utveckla sig som förare på en sådan hoj och är oslagbart kul för pengen. Inte alltid mer kraft är samma som mer kul förutom rakt fram.
Ett steg upp ikraft och pris är: Street Triple, MT-09, Z900, KTM790/890, GSR750 och liknade. Du får mer av allt, men tappar även lite känslan av lätt/okomplicerat. (Med kåpa FZ-08, CBR650mm eller tyngre GSR1000,Z1000SX).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top