Ny hoj!

TinaTjejen skrev:
Åh fyh fan! :näsblod
Köp beg. racedäck istället din galning. Inte konstigt du har det är dyrt med hojeri :hihi

Är det så mycket billigare? Jag vet en som köpte 2 beggade däck för 800 kr, men så måste han byta mer kanske dubbelt så fort...Jag köper bara nytt, det är inte kul med massa byten, och lämna in och balansera etc etc.

Men man kanske är lite knäpp o skulle börja med beggade däck istället? Man kanske kommer 70-80% mot ett nytt?

Och en annan som inte sliter så mycket på sidorna, brukar sälja beg gatdäck tillbax till racingen, som nya i kanterna :lol (ja tänk om det gick, men de är väl så bortskämda så det vill BARA ha nytt...)

sporTlovEr skrev:
Är det så mycket billigare? Jag vet en som köpte 2 beggade däck för 800 kr, men så måste han byta mer kanske dubbelt så fort...Jag köper bara nytt, det är inte kul med massa byten, och lämna in och balansera etc etc.

Men man kanske är lite knäpp o skulle börja med beggade däck istället? Man kanske kommer 70-80% mot ett nytt?

Och en annan som inte sliter så mycket på sidorna, brukar sälja beg gatdäck tillbax till racingen, som nya i kanterna :lol (ja tänk om det gick, men de är väl så bortskämda så det vill BARA ha nytt...)
WestW köpte 3 uppsättningar för 3200:-
Det finns gott om beg. däck som är mer än ok ute på annons.
Var och en gör som man själv vill, givetvis. I slutändan är det ändå sig själv man skaffar grejer åt:)
Vad gäller byten av däck så har jag en westw för det :pannkyss (lr han rycker av dem fastän jag tycker att lite till kan man väl nöta :rodnar)

TinaTjejen skrev:
WestW köpte 3 uppsättningar för 3200:-
Det finns gott om beg. däck som är mer än ok ute på annons.

En del kanske uppskattar att köpa däck som är nya, och som är anpassade för gatkörning... bandäck tappar värme på första bästa raka och behöver ständigt friktion för att hålla värme/grepp, medans gatdäck är anpassade för att utsättas för mindre arbete men ha acceptabelt grepp. Utöver detta så har bandäck väsentligt sämre våtegenskaper... om man nu utsätter sig för vått väglag.
Det klart, ska man bara tjöra bana så är det en annan femma...

Det här kommer föressten att avhandlas på Uptaktsträffen, ta med era frågor dit! : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112998

Last edited:
Pejo skrev:
En del kanske uppskattar att köpa däck som är nya, och som är anpassade för gatkörning... bandäck tappar värme på första bästa raka och behöver ständigt friktion för att hålla värme/grepp, medans gatdäck är anpassade för att utsättas för mindre arbete men ha acceptabelt grepp. Utöver detta så har bandäck väsentligt sämre våtegenskaper... om man nu utsätter sig för vått väglag.
Det klart, ska man bara tjöra bana så är det en annan femma...

Det här kommer föressten att avhandlas på Uptaktsträffen, ta med era frågor dit! : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=112998
Ja, ska man prompt ut å köra när det är blött så är väl gatdäcken bra.
För egen del så mackar jag ur hojen först när jag och hojen blivit lite ljumna och däcken likaså. Är det regn så kör jag inte alls, alternativt väldigt lugnt.
Hittintills har jag inte känt någon större skillnad på beg och sprojtans däck.

Däck är en djungel och det jag ville ha sagt är att man måste inte köpa sprojtans nya däck=dyrt, för att ha bra grepp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT