Ny Hoj! Suzuki GSXR 750 -00

0,15..... lite hårdkörning, sättningar i materialet. Då börjar du snabbt närma dig "bränd ventil och ventilsäte". Tror, tycker du tog fel beslut där. Mvh Tony

Ja jag tycker att 0.15-0.20mm känns lite "tajt", när det ska vara 0.20-0.30mm. Men det kanske inte är någon fara? Man ska inte ska börja tänka på shimsbyte förrän det börjar bli <0.10mm eller?
Jag börjare fundera på shimsbyte när ena ventilen på EX-sidan precis fick igenom 0.20mm bladmåttet.
 
0,15..... lite hårdkörning, sättningar i materialet. Då börjar du snabbt närma dig "bränd ventil och ventilsäte". Tror, tycker du tog fel beslut där. Mvh Tony

Sättningar i materialet borde väl redan inträtt då hojen är 10 år gammal med 3700mil.

Det gick lätt att få in 0.15mm på de tre avg.ventilerna och nej jag tänker inte justera dem nu. Efter säsongen då hojen kanske har gått max 500 mil till så kollar jag spelet igen. Om det minskat då till under 0.15mm på någon så justerar jag allihop.
 
Man ska inte ska börja tänka på shimsbyte förrän det börjar bli <0.10mm eller?

Jag tänker justera om det går under 0.15mm (på EX). Tänk på att min hoj går mest gata och en och annan bankörning i medelgruppen, den går ju inte precis på maxprestanda hela tiden...
 
Last edited:
Jag tänker justera om det går under 0.15mm. Tänk på att min hoj går mest gata och en och annan bankörning i medelgruppen, den går ju inte precis på maxprestanda hela tiden...

Tror det ligger något i det du skriver. Går den mest gata, normal körning och du kontrollerar ventilerna vid nästa oljebyte och det inte blivit mindre än 0.15mm så borde du ju kunna vara på den säkra sidan. :tummenupp
 
Hur mycket jobb är det egentligen att utföra en justering när man väl har plockat ner allt och utfört kontrollen?
Är det inte mycket mer än att lossa kamaxeln och lyfta upp den, för att sedan plocka bort shimsen, och dit med en ny?
 
Hur mycket jobb är det egentligen att utföra en justering när man väl har plockat ner allt och utfört kontrollen?
Är det inte mycket mer än att lossa kamaxeln och lyfta upp den, för att sedan plocka bort shimsen, och dit med en ny?

Nej, mycket mer jobb är det inte. Du markerar var kamaxlarna står i jämförelse med kamkedjan så kedjan kommer rätt vid montering, lyfter av kammarna, använder en magnet för att lyfta på tryckarna (kopp-liknande saker under kammen) och sätter dit rätt shims. Enda negativa är väl att man ska använda en mikrometer och räkna lite på vilken storlek på shims som det ska sitta. Det är enda huvudvärken :näsblod

Sen kan jag passa på att önska lycka till för killen med inlägget om olja när han ska leta efter rullvipporna på en gixxer av årsmodell 2000! :tummenupp
Jag förstår såklart vad han menar med inlägget, men jag kunde inte låta bli att kommentera just rullvipporna :krama

MVH Phille
 
Varför behöver man en micrometer?
Tjockleken står ju på shimsen, mc-butiker brukar ta dom gammla i inbyte.

Nej, mycket mer jobb är det inte. Du markerar var kamaxlarna står i jämförelse med kamkedjan så kedjan kommer rätt vid montering, lyfter av kammarna, använder en magnet för att lyfta på tryckarna (kopp-liknande saker under kammen) och sätter dit rätt shims. Enda negativa är väl att man ska använda en mikrometer och räkna lite på vilken storlek på shims som det ska sitta. Det är enda huvudvärken :näsblod

Sen kan jag passa på att önska lycka till för killen med inlägget om olja när han ska leta efter rullvipporna på en gixxer av årsmodell 2000! :tummenupp
Jag förstår såklart vad han menar med inlägget, men jag kunde inte låta bli att kommentera just rullvipporna :krama

MVH Phille
 
Du lär mäta de som sitter i hojen....inte alltid märkningen finns kvar. :) Mäter man så vet man vad som satt i till 100%..
 
Nej, mycket mer jobb är det inte. Du markerar var kamaxlarna står i jämförelse med kamkedjan så kedjan kommer rätt vid montering, lyfter av kammarna, använder en magnet för att lyfta på tryckarna (kopp-liknande saker under kammen) och sätter dit rätt shims. Enda negativa är väl att man ska använda en mikrometer och räkna lite på vilken storlek på shims som det ska sitta. Det är enda huvudvärken :näsblod

Sen kan jag passa på att önska lycka till för killen med inlägget om olja när han ska leta efter rullvipporna på en gixxer av årsmodell 2000! :tummenupp
Jag förstår såklart vad han menar med inlägget, men jag kunde inte låta bli att kommentera just rullvipporna :krama

MVH Phille

Ja just det. Ang kamkedjesträckare skulle jag tro att det är orginal som sitter.
Det är nämligen en kabel som går till den, eller rättare sagt ser det ut som en hydraulik slang.
Ser inte ut som att det går att justera. Men hörde från en annan medlem här på forumet att kamkedjesträckaren inte var ett vanligt problem på -00 modellen, utan tidigare modeller.
Någon här på forumet som haft problem med sin kamkedjesträckare på en gsxr -00 ?
 
Ja just det. Ang kamkedjesträckare skulle jag tro att det är orginal som sitter.
Det är nämligen en kabel som går till den, eller rättare sagt ser det ut som en hydraulik slang.
Ser inte ut som att det går att justera. Men hörde från en annan medlem här på forumet att kamkedjesträckaren inte var ett vanligt problem på -00 modellen, utan tidigare modeller.
Någon här på forumet som haft problem med sin kamkedjesträckare på en gsxr -00 ?

Ja, då är det orginal som sitter där. Det är en slang och det är olja som finns i den slangen :)
Jo, det är ju en sanning med viss modifikation. Visst, äldre gixxers hade större bekymmer med kamkedjesträckaren men -00 och uppåt har fortfarande haft vissa bekymmer med dom. Din har ju dessutom rullat en hel del, så det är ju inte helt fel att kolla så att den verkligen fungerar. Det är ungefär som att säga att i princip alla gixxers har problem med "klena" bromsar. Jo, det stämmer om man kört hårt på bana, men på vanlig väg så lär dom räcka gott och väl. Alla hojar har ju sina negativa sidor och det kommer man aldrig ifrån. Men skulle det vara så att kamkedjesträckaren krånglar så hade jag utan tvekan köpt mig en manuell modell. Anledningen är att dom är billigare än orginal och mindre bekymmer. Har man däremot en orginal som fungerar så ska man ju inte byta den :)

MVH Phille
 
phille_hbg skriver
Sen kan jag passa på att önska lycka till för killen med inlägget om olja när han ska leta efter rullvipporna på en gixxer av årsmodell 2000!
Instämmer. Den enda hoj som jag vet har rullvippor är Hondas MC700X, 670cc, 52hk, 218kg tankad.
http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____19193.aspx
Jag väljer själv gärna en 2000 GSX-R 750. :tummenupp Utan rullvippor.
Så fort jag fått en av mina nuvarande hojar såld.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top