Ny Hoj! Suzuki GSXR 750 -00

Nice, jag köpte en likadan i höstas, en -00 med 3500mil, ingen servicebok, bra skick men inte perfekt.



Jag kollade just ventilspelet på min, det är inte svårt, jag har en Haynes manual. På min var 3 avgasventiler något under spec, de var 0.15-0.20mm (ska vara 0.20-0.30mm) men jag justerade inte dem.

Ett litet mektips om du ska göra det själv, det är väldig tajt att få bort ventilkåpan, så lossa alla gasvajrarna på vänster sida (2 gasvajrar och en snabbtomgång), då blir det mycket lättare att få av locket.

Haynesmanualen beskriver också, om du måste justera och lyfta av kamaxlarna, att låsa fast kamkedjan på dreven med buntband. Det blir lättare att få dit allt rätt igen.

Kanonbra! Tack för rådet. :rock
 
ja, exakt. det är en manuell jag länkade till. missade att skriva det igen för det blev något fel första gången jag svarade på det...
jag har själv inte pillat på en orginal kamkedjesträckare, men jag har för mig att man ska kunna se/känna på dom ifall dom är slitna. jag kan tänka mig att om kamkedjan har ett större spel än vad den ska ha och kamkedjesträckaren inte har justerat spelet själv är ett tecken på att den inte fungerar som det är tänkt. jag kommer faktiskt inte ihåg om det var att dom slits för snabbt eller om dom kärvar på så vis att dom inte justerar som dom ska... jag tror det är det sistnämnda faktiskt, men är inte helt hundra på det.
men börja med att kolla ventilspelet, och när du gjort det så är det väldigt lätt att kolla kamkedjan samtidigt. sitter på höger sida av motorn och du kan inte missa den med ventilkåpan avplockad. allt står i din verkstadshandbok. har du ingen sån så hittar du en här:
http://servicemanualsgsxr.com/

MVH Phille

Bör man byta kamkedjesträckaren om det är orginal som sitter? Eller väntar man tills den "pajjar"?
 
ja, exakt. det är en manuell jag länkade till. missade att skriva det igen för det blev något fel första gången jag svarade på det...
jag har själv inte pillat på en orginal kamkedjesträckare, men jag har för mig att man ska kunna se/känna på dom ifall dom är slitna. jag kan tänka mig att om kamkedjan har ett större spel än vad den ska ha och kamkedjesträckaren inte har justerat spelet själv är ett tecken på att den inte fungerar som det är tänkt. jag kommer faktiskt inte ihåg om det var att dom slits för snabbt eller om dom kärvar på så vis att dom inte justerar som dom ska... jag tror det är det sistnämnda faktiskt, men är inte helt hundra på det.
men börja med att kolla ventilspelet, och när du gjort det så är det väldigt lätt att kolla kamkedjan samtidigt. sitter på höger sida av motorn och du kan inte missa den med ventilkåpan avplockad. allt står i din verkstadshandbok. har du ingen sån så hittar du en här:
http://servicemanualsgsxr.com/

MVH Phille

Tackar! Tänkte börja med att kolla ventilerna. Jajamen, den manualen har jag redan lagt beslag på :tummenupp
 
varsågod! ja, det är en bra början. aldrig fel att hålla hojen i bra skick :tummenupp
det är bra. jag gillade sidan, så den åkte direkt in bland favoriterna. en mer lättare sida för manualer har jag nog inte sett hittills, så den gillade jag skarpt :) dessutom så är det inte fel med att åtminstone manualen för din hoj kan man navigera i. det kan man inte i min, så jag får bläddra manuellt bland sidorna, vilket tar sin lilla tid ibland.

lycka till med din storservice! :)

MVH Phille

Tackar! Tänkte börja med att kolla ventilerna. Jajamen, den manualen har jag redan lagt beslag på :tummenupp
 
varsågod! ja, det är en bra början. aldrig fel att hålla hojen i bra skick :tummenupp
det är bra. jag gillade sidan, så den åkte direkt in bland favoriterna. en mer lättare sida för manualer har jag nog inte sett hittills, så den gillade jag skarpt :) dessutom så är det inte fel med att åtminstone manualen för din hoj kan man navigera i. det kan man inte i min, så jag får bläddra manuellt bland sidorna, vilket tar sin lilla tid ibland.

lycka till med din storservice! :)

MVH Phille

Tackar!
Återkommer med info i helgen om hur det gått!
Trevlig helg på er & tack för hjälpen!:yoparty
 
Nice, jag köpte en likadan i höstas, en -00 med 3500mil, ingen servicebok, bra skick men inte perfekt.



Jag kollade just ventilspelet på min, det är inte svårt, jag har en Haynes manual. På min var 3 avgasventiler något under spec, de var 0.15-0.20mm (ska vara 0.20-0.30mm) men jag justerade inte dem.

Ett litet mektips om du ska göra det själv, det är väldig tajt att få bort ventilkåpan, så lossa alla gasvajrarna på vänster sida (2 gasvajrar och en snabbtomgång), då blir det mycket lättare att få av locket.

Haynesmanualen beskriver också, om du måste justera och lyfta av kamaxlarna, att låsa fast kamkedjan på dreven med buntband. Det blir lättare att få dit allt rätt igen.

Ok. Du justerade alltså inte dem? Att de var 0.15-0.20mm är ju ändå rätt stor felmarginal.. Eller det kanske de inte är?
 
varsågod! ja, det är en bra början. aldrig fel att hålla hojen i bra skick :tummenupp
det är bra. jag gillade sidan, så den åkte direkt in bland favoriterna. en mer lättare sida för manualer har jag nog inte sett hittills, så den gillade jag skarpt :) dessutom så är det inte fel med att åtminstone manualen för din hoj kan man navigera i. det kan man inte i min, så jag får bläddra manuellt bland sidorna, vilket tar sin lilla tid ibland.

lycka till med din storservice! :)

MVH Phille

Hej Allesammans!
Efter lite mekande i helgen så har jag nu kontrollerat ventilerna, med gott resultat! Se nedan:

*Ventil 1,2,3 för EX-sidan låg på ca 0,22mm skulle jag gissa på. Då jag rätt enkelt fick igenom 0.22mm bladmåttet. Men inte 0.25mm måttet.
* För ventil 4, EX-sidan gick det dock knappt att få in 0.20mm bladmåttet. Det gick efter att man tryckte på lite. Så det ska väl ses som godkänt? Då det ska ligga inom 0.20mm-0.30mm.

För IN-sidan låg samtliga ventiler på 0.15mm.

Så det känndes bra tyckte jag. Dock hann jag ej med att kontrollera kamkedjan, mer än att jag försökte känna om det fanns något glapp i den.
 
Hej Allesammans!
Efter lite mekande i helgen så har jag nu kontrollerat ventilerna, med gott resultat! Se nedan:

*Ventil 1,2,3 för EX-sidan låg på ca 0,22mm skulle jag gissa på. Då jag rätt enkelt fick igenom 0.22mm bladmåttet. Men inte 0.25mm måttet.
* För ventil 4, EX-sidan gick det dock knappt att få in 0.20mm bladmåttet. Det gick efter att man tryckte på lite. Så det ska väl ses som godkänt? Då det ska ligga inom 0.20mm-0.30mm.

För IN-sidan låg samtliga ventiler på 0.15mm.

Så det känndes bra tyckte jag. Dock hann jag ej med att kontrollera kamkedjan, mer än att jag försökte känna om det fanns något glapp i den.

Hej igen!
Det låter bra det.
Jag hade satsat på att ligga inom toleranserna så man inte sliter ut prylarna i förtid. Ligger man strax under 0.20 mm när toleransen är 0.20-0.30 mm så hade jag inte direkt brytt mig (om 0.15 går igenom jättelätt d.v.s.), men jag hade haft spelet i åtanke nästa gång jag gjort oljebyte. Inte kul om prylarna slits onödigt hårt. Det går ju rätt snabbt att kolla ventilspelet trots allt så vid nästa oljebyte så hade jag kollat så att ventilspelet inte ändrats alltför mycket (helst inget).

Kamkedjan bör du kolla spelet på. Alldeles för dyrt och tråkigt jobb om den skulle börja krångla av någon anledning.

MVH Phille
 
Hej igen!
Det låter bra det.
Jag hade satsat på att ligga inom toleranserna så man inte sliter ut prylarna i förtid. Ligger man strax under 0.20 mm när toleransen är 0.20-0.30 mm så hade jag inte direkt brytt mig (om 0.15 går igenom jättelätt d.v.s.), men jag hade haft spelet i åtanke nästa gång jag gjort oljebyte. Inte kul om prylarna slits onödigt hårt. Det går ju rätt snabbt att kolla ventilspelet trots allt så vid nästa oljebyte så hade jag kollat så att ventilspelet inte ändrats alltför mycket (helst inget).

Kamkedjan bör du kolla spelet på. Alldeles för dyrt och tråkigt jobb om den skulle börja krångla av någon anledning.

MVH Phille

Precis!
Jo 0.15mm bladmåttet går igenom lätt! Och 0.20mm bladmåttet går också igenom, bara att man får trycka lite mer än på de andra ventilerna. Så det är nog ingen fara. Känndes bra tyckte jag.
Det var inga bekymmer att kolla dem tyckte jag. Men att byta dem borde väl inte heller vara så mycket mer jobb nu när man ändå skruvat isär det?? "Bara" att lossa de tio insexskruvar som håller kamaxeln på plats tycker jag det ser ut som, eller?

Men en fråga angående hur de slits..
Är det när avståndet blir för stort, eller för litet de har slitits, eller kan de "gå åt båda hållen"?
Ja kedjan ska jag ta mitt en titt på med :)
 
Grattis till hojjen :) Kanske man ser dig i sommar då!
 
10w40 -15w50 kör du i sådan mc olja så spelar märket ingen betydelse! Det som var "overkill" olja i din 13 år gamla mc när den var ny har inte samma kvalité någon mc olja idag. Jag köper mc olja till min, sen kan de bli på Ok/q8, från billiga reservdelsbutiken eller biltema," samma" olja, den som påstår något annat har inte läst oljetråden på SH...
 
10w40 -15w50 kör du i sådan mc olja så spelar märket ingen betydelse! Det som var "overkill" olja i din 13 år gamla mc när den var ny har inte samma kvalité någon mc olja idag. Jag köper mc olja till min, sen kan de bli på Ok/q8, från billiga reservdelsbutiken eller biltema," samma" olja, den som påstår något annat har inte läst oljetråden på SH...

Ok :) Köpte mig Shell Advanced 10w40 till den. Det tror jag ska bli bra!
 
Ahlgren88 skriver:
Men en fråga angående hur de slits. Är det när avståndet blir för stort, eller för litet de har slitits, eller kan de "gå åt båda hållen"?
Ventilspelet ska mätas med kall motor. När motorn är varm blir ventilspelet mindre för ventilskaften värms pga värmen i toppen och och speciellt avgasventilerna är utsatta (blir extra varma/extra förlängda).
Ofta med bra smörjning i toppen (rätt olja, rätt tillsatser för materialet i vippor och kamnockar) så minskar ventilspelet med tiden för ventiler/ventilsäten hamras mot varandra.
Med dålig smörjning av toppen,
tex en gammal motor som i min Suzuki från 2000 som körs på en modern olja avsedd för hoj med katalysator
så finns risken att ventilspelet ökar för kammar och vippor får stryk.
Orsaken är att äldre hojar är konstruerade för höga halter (>1%) zinkdialkylditiofosfat i oljan för att skydda kammar och vippor, tex API SF/SG olja.
I nyare olja tex API SJ och SL kan det vara <1% zinkdialkylditiofosfat för att skydda katalysatorn. För katalysatorn får kortare livslängd ju mer zinkdialkylditiofosfat det är i oljan.

Se länken till BMWs kommentar till SJ och senare
http://www.sporthoj.com/forum/showt...tema-racing-olja/page17&p=5478444#post5478444

Så till din hoj (årsmodell 2000) är en olja med >1% zinkdialkyltiofosfat lämplig.
Och utan de "moderna" lågfriktionstillsatserna av tex molybdensulfid. Som finns i oljor med ACEA A4 A5 B4 B5
Tillsatser (tex molybdensulfid) som är förödande för våtkoppling.
Jag kör själv med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Väldigt många kör med Q8 SBK Racing 10W-50
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
som kan beställas i 20liter dunk på SWEDOL eller Q8 mack för ca 1400kr, dvs ca 70kr/liter.
Idag såg jag att Biltema 5W-50 som en vän med torrkoppling (BMW R90S) kört 42000mil med har beteckning A3/B3 och skulle alltså funka med våtkoppling.
Men jag tänker testa själv innan jag rekommenderar den. Kostade i Biltema Jönköping 599kr för 10liters dunk.
http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokumentsok/?prodid=36917+36919+36918
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=36919
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=36918
 
Ahlgren88 skriver:

Ventilspelet ska mätas med kall motor. När motorn är varm blir ventilspelet mindre för ventilskaften värms pga värmen i toppen och och speciellt avgasventilerna är utsatta (blir extra varma/extra förlängda).
Ofta med bra smörjning i toppen (rätt olja, rätt tillsatser för materialet i vippor och kamnockar) så minskar ventilspelet med tiden för ventiler/ventilsäten hamras mot varandra.
Med dålig smörjning av toppen,
tex en gammal motor som i min Suzuki från 2000 som körs på en modern olja avsedd för hoj med katalysator
så finns risken att ventilspelet ökar för kammar och vippor får stryk.
Orsaken är att äldre hojar är konstruerade för höga halter (>1%) zinkdialkylditiofosfat i oljan för att skydda kammar och vippor, tex API SF/SG olja.
I nyare olja tex API SJ och SL kan det vara <1% zinkdialkylditiofosfat för att skydda katalysatorn. För katalysatorn får kortare livslängd ju mer zinkdialkylditiofosfat det är i oljan.

Se länken till BMWs kommentar till SJ och senare
http://www.sporthoj.com/forum/showt...tema-racing-olja/page17&p=5478444#post5478444

Så till din hoj (årsmodell 2000) är en olja med >1% zinkdialkyltiofosfat lämplig.
Och utan de "moderna" lågfriktionstillsatserna av tex molybdensulfid. Som finns i oljor med ACEA A4 A5 B4 B5
Tillsatser (tex molybdensulfid) som är förödande för våtkoppling.
Jag kör själv med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
Väldigt många kör med Q8 SBK Racing 10W-50
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
som kan beställas i 20liter dunk på SWEDOL eller Q8 mack för ca 1400kr, dvs ca 70kr/liter.
Idag såg jag att Biltema 5W-50 som en vän med torrkoppling (BMW R90S) kört 42000mil med har beteckning A3/B3 och skulle alltså funka med våtkoppling.
Men jag tänker testa själv innan jag rekommenderar den. Kostade i Biltema Jönköping 599kr för 10liters dunk.
http://www.biltema.se/sv/Manualer/Dokumentsok/?prodid=36917+36919+36918
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=36919
http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=36918

Oj. Tack för bra svar.
Då får jag kolla upp lite nogrannare Vad det står på shell advanced oljan.
 
Nice, jag köpte en likadan i höstas, en -00 med 3500mil, ingen servicebok, bra skick men inte perfekt.



Jag kollade just ventilspelet på min, det är inte svårt, jag har en Haynes manual. På min var 3 avgasventiler något under spec, de var 0.15-0.20mm (ska vara 0.20-0.30mm) men jag justerade inte dem.

Ett litet mektips om du ska göra det själv, det är väldig tajt att få bort ventilkåpan, så lossa alla gasvajrarna på vänster sida (2 gasvajrar och en snabbtomgång), då blir det mycket lättare att få av locket.

Haynesmanualen beskriver också, om du måste justera och lyfta av kamaxlarna, att låsa fast kamkedjan på dreven med buntband. Det blir lättare att få dit allt rätt igen.

0,15..... lite hårdkörning, sättningar i materialet. Då börjar du snabbt närma dig "bränd ventil och ventilsäte". Tror, tycker du tog fel beslut där. Mvh Tony
 
Du som har åkt R1 och fireblade lär ju tycka att gixxern är fruktansvärt liten?! Alltså inte motorstorleken, utan själva hojen i sig. Jag fick knappt upp fötterna på pinnarna när ja provsatt en gixxer 750. Med firebladen va det inga problem. Är ca 1.90
 
Du som har åkt R1 och fireblade lär ju tycka att gixxern är fruktansvärt liten?! Alltså inte motorstorleken, utan själva hojen i sig. Jag fick knappt upp fötterna på pinnarna när ja provsatt en gixxer 750. Med firebladen va det inga problem. Är ca 1.90

Den är mindre ja. Men jag tycker den känns väldigt behändig och kontrollerad att köra. Samt så sitter jag lite bätte på den, då jag kan stödja mina armbågar mot knäna vid "liggande" körning. Ca 180cm lång.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top