Ny Hoj! Suzuki GSXR 750 -00

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Tjenare!
Har precis införskaffat mig en "ny" sporthoj igen. Då suget blev för stort inför säsongen.
Det blev en Suzuki Gixxer 750 av årsmodell 2000, med 4400mil på mätaren.

I helgen tänkte jag byta motorolja+filter, och har på annat forum fått rekommendationen att byta till Motul 300V Factory.

Men vad bör det vara för olja?(Nej jag har inte någon handbok). Vad skulle ni som kör Gsxr rekommendera för olja? Om ni nu rekommenderar ovanstående olja, isåfall vilken viskositet?

Hittade denna olja, 4L + oljljefilter för 500kr. Kändes prisvärt. Men det kanske inte är något att hurra för?
http://www.motoaction.se/mc/motor-o...vance-ultra-4t-inkl-oljefilter-shellfilterpkt


Sen har jag en fråga till, gällande kontroll av ventilerna.
Är det knöligt på denna hoj? Tänkte göra en ventilkontroll, för att vara på den säkra sidan.

Vore väldigt tacksam för bra svar.
 
Last edited:
Grattis!! Föga oväntat anser jag att du gjort ett fantastiskt hojval :tummenupp

Haha tackar!
Hojen känns riktigt fin & välskött.
Men vad kör då du på för motorolja?
Har du möjligtvis utfört en ventilkoll på den?
 
Jag förmodar den ska ha samma olja som min Suzuki som jag har handboken till dvs API SG eller SF.
Dvs en olja som innehåller mycket mer zinkdialkylditiofosfat än dagens oljor.
10W-40 och 10W-50 från -20C ute. 15W-40 15W-50 från -15C ute. 20W-50 från -10C ute och varmare.

För att zinkdialkyditiofosfat minskar slitaget av kamaxlar och kamvippor.
Jag skulle rekommendera en "performance" olja med rejält med zinkdialkylditiofosfat som många här på SH kör på
Q8 SBK Racing 10W-50 läs säkerhetsdatabladet. Kan beställas på SWEDOL och närmsta Q8 mack. Ca 1400kr för 20litersdunk.
Jag kör min Sukka på http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
därför idag är det nästan bara dieseloljor och "performance oljor" som har kvar zinkdialkyditiofosfat.

För det förstör katalysatorn på hojar med katalysator. Och som följ av bristen på zinkdialkyditiofosfat
i moderna oljor har Honda släppt hojar med rullvippor. Kammen verkar mot ett litet hjul på kamvippan.

Och bristen på zinkdialkylditiofosfat i moderna oljor har gjort att BMW hotat att dra in garantierna om hojen körs på API SJ (eller senare) istället för API SF SG SH specarna.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-racing-olja&p=5478444&highlight=#post5478444
 
10w40-olja brukar dessa motorer vilja ha.
har hojen gått 4400 mil och ventiljustering gjordes vid 2400 mil så kan du behöva kolla dom igen. dessa motorer är riktigt stryktåliga, men det är 2000 mil mellan ventilkoll och dagens mätarställning så en koll är på sin plats.
jag hoppas att det sitter en mekanisk kamkedjespännare på den, för orginal kamkedjespännare är akilles häl på dessa hojar.
jag hoppas att du får en trevlig säsong med din hoj. fantastiska maskiner om du frågar mig! :)

MVH Phille
 
10w40-olja brukar dessa motorer vilja ha.
har hojen gått 4400 mil och ventiljustering gjordes vid 2400 mil så kan du behöva kolla dom igen. dessa motorer är riktigt stryktåliga, men det är 2000 mil mellan ventilkoll och dagens mätarställning så en koll är på sin plats.
jag hoppas att det sitter en mekanisk kamkedjespännare på den, för orginal kamkedjespännare är akilles häl på dessa hojar.
jag hoppas att du får en trevlig säsong med din hoj. fantastiska maskiner om du frågar mig! :)

MVH Phille

Tack för bra svar!
Jo jag tror det vore på sin plats, tänkte försöka ge mig på ventilkontroll själv. Det tycker jag man borde kunna själv.
Har du själv utfört ventilkoll? Skulle vilja höra från någon som gjort det, om det är lite "lurigt"
 
Om du tredubblar de siffrorna kommer du i närheten av ursprungsofferten på 2400 mila service från den lokala meken. Dock har jag en annan mek som hjälper mig till en helt annan prislista :tummenupp

Ok. Vad är det som görs vid 4800mils servicen då?
 
Ja, att bara kontrollera ventilspelet är väldigt lätt. man använder ett bladmått för att kontrollerar ventilspelet.
har du en verkstadshandbok så står det i den vad du ska göra, men generellt så ska du plocka ut stiften, snurra veven till rätt läge och kontrollera ventilerna i den ordning som din verkstadshandbok säger till dig. ja, givetvis så måste du lyfta tanken och plocka av luftfilterboxen också :)
lurigt är det inte, men alltid bra att ha en verkstadshandbok till hands om man aldrig gjort det innan och lägga skruvarna på en plats där man vet vilka skruvar som ska gå till vad. i värsta fall så får du byta ventilkåpspackning. ventilkåpan bör man spänna med moment också så man inte drar sönder skruvarna, för då blir det en del onödigt extra-jobb :näsblod
det borde inte vara några problem att göra det själv såvida man vet hur en mejsel ska användas, man inte har tummen mitt i handen och är smartare än en gråsten. men som sagt, har man aldrig gjort det innan så är en verkstadshandbok en bra guide på hur man går tillväga.

Vad som görs vid 4800 mils service har jag inte koll på, men jag brukar säga till folk som använder hojen till normalt gatbruk att byta olja och oljefilter vid 500 mils intervall och vid 1000 mils intervall byta olja, oljefilter, kolla/byta skivor/belägg, kedja och/eller drivpaket, kolla ventilspel, kolla bromsvätska och kylarvatten. tror jag fick med allt där.

MVH Phille

Tack för bra svar!
Jo jag tror det vore på sin plats, tänkte försöka ge mig på ventilkontroll själv. Det tycker jag man borde kunna själv.
Har du själv utfört ventilkoll? Skulle vilja höra från någon som gjort det, om det är lite "lurigt"
 
Ja, att bara kontrollera ventilspelet är väldigt lätt. man använder ett bladmått för att kontrollerar ventilspelet.
har du en verkstadshandbok så står det i den vad du ska göra, men generellt så ska du plocka ut stiften, snurra veven till rätt läge och kontrollera ventilerna i den ordning som din verkstadshandbok säger till dig. ja, givetvis så måste du lyfta tanken och plocka av luftfilterboxen också :)
lurigt är det inte, men alltid bra att ha en verkstadshandbok till hands om man aldrig gjort det innan och lägga skruvarna på en plats där man vet vilka skruvar som ska gå till vad. i värsta fall så får du byta ventilkåpspackning. ventilkåpan bör man spänna med moment också så man inte drar sönder skruvarna, för då blir det en del onödigt extra-jobb :näsblod
det borde inte vara några problem att göra det själv såvida man vet hur en mejsel ska användas, man inte har tummen mitt i handen och är smartare än en gråsten. men som sagt, har man aldrig gjort det innan så är en verkstadshandbok en bra guide på hur man går tillväga.

MVH Phille


:tummenupp Tänkte kontrollera dem i helgen, och hoppas att dem är inom toleranserna. Man byter endast shims om dem ej är inom toleranserna antar jag? Inget man gör för att slippa göra det om 1000mil igen?
Shimsen kanske har suttit där sen hojen var ny.. Men man låter dem sitta tills de är utom tolerans? Inget man liksom byter bara för att var 2400:e mil? :va
 
:tummenupp Tänkte kontrollera dem i helgen, och hoppas att dem är inom toleranserna. Man byter endast shims om dem ej är inom toleranserna antar jag? Inget man gör för att slippa göra det om 1000mil igen?
Shimsen kanske har suttit där sen hojen var ny.. Men man låter dem sitta tills de är utom tolerans? Inget man liksom byter bara för att var 2400:e mil? :va

Ja, exakt. shimsen är det man byter. sen kan det tillkomma en massa annat jobb om maskinen är i dåligt skick, t.ex. byte av kamaxlar, ventiltryckare/lyftare, mm. men är hojen i bra skick så ska detta inte behövas.
antagligen så har shimsen suttit sen den var ny. inte så vanligt på dessa maskiner att man behöver justera ventilspelet då dom är rätt snälla på den punkten. nejdå, shims byter man inte för att det är kul utan för att det behövs. behövs det inte så är det bara att fylla på olja och köra :)
men visst, har hojen gått hårt så slits sakerna snabbare.
men som sagt, det som du ska kolla är vad för kamkedjesträckare som sitter på hojen. det bör sitta en manuell kamkedjesträckare då orginal-prylarna är den svaga punkten på dessa maskiner. väldigt vanligt att folk sätter dit en manuell kamkedjesträckare på dom.
när du ändå ska kontrollera/justera ventilspelet så kontrollera även spelet på kamkedjan. glömde skriva det. bör vara inom toleranserna för annars kan det bli en dyr historia.
även toleranserna för kamkedjan ska stå i din verkstadshandbok.

MVH Phille
 
Ja, exakt. shimsen är det man byter. sen kan det tillkomma en massa annat jobb om maskinen är i dåligt skick, t.ex. byte av kamaxlar, ventiltryckare/lyftare, mm. men är hojen i bra skick så ska detta inte behövas.
antagligen så har shimsen suttit sen den var ny. inte så vanligt på dessa maskiner att man behöver justera ventilspelet då dom är rätt snälla på den punkten. nejdå, shims byter man inte för att det är kul utan för att det behövs. behövs det inte så är det bara att fylla på olja och köra :)
men visst, har hojen gått hårt så slits sakerna snabbare.
men som sagt, det som du ska kolla är vad för kamkedjesträckare som sitter på hojen. det bör sitta en manuell kamkedjesträckare då orginal-prylarna är den svaga punkten på dessa maskiner. väldigt vanligt att folk sätter dit en manuell kamkedjesträckare på dom.
när du ändå ska kontrollera/justera ventilspelet så kontrollera även spelet på kamkedjan. glömde skriva det. bör vara inom toleranserna för annars kan det bli en dyr historia.
även toleranserna för kamkedjan ska stå i din verkstadshandbok.

MVH Phille

Ok! Dum fråga, men hur ser jag att kamkedjesträckaren är manuell?
 
Nice, jag köpte en likadan i höstas, en -00 med 3500mil, ingen servicebok, bra skick men inte perfekt.

Tjenare!
Sen har jag en fråga till, gällande kontroll av ventilerna.
Är det knöligt på denna hoj? Tänkte göra en ventilkontroll, för att vara på den säkra sidan.

Jag kollade just ventilspelet på min, det är inte svårt, jag har en Haynes manual. På min var 3 avgasventiler något under spec, de var 0.15-0.20mm (ska vara 0.20-0.30mm) men jag justerade inte dem.

Ett litet mektips om du ska göra det själv, det är väldig tajt att få bort ventilkåpan, så lossa alla gasvajrarna på vänster sida (2 gasvajrar och en snabbtomgång), då blir det mycket lättare att få av locket.

Haynesmanualen beskriver också, om du måste justera och lyfta av kamaxlarna, att låsa fast kamkedjan på dreven med buntband. Det blir lättare att få dit allt rätt igen.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top