Ny hemmabioreceiver. Marantz vs. Onkyo.

Onkyo 608 som såldes nyligen i en del elektronik-lador för ca 3500 pix är svårslaget. Köpte en till farsan på MM för detta lagom pris. Synd om de som vill sälja sina äldre varianter begagnade för 5000 spänn bara...

Denon 2310 har ju fått massor med beröm. Kostar väl 6500 kr? Fast det är kanske lite över budget?

Finns nog inte att få tag på, 2311 finns och kostar 9000.

Ok. HiFi-klubben har jag inte så bra koll på..

Annars så är ju andrahandsvärdet på hemmabioreceivrar minst sagt värdelöst, en lätt begagnad ger massor för pengarna :) För 6000 kr begagnad får man en nästan ny i 10000-kronorsklassen :tummenupp

Ok. HiFi-klubben har jag inte så bra koll på..

Annars så är ju andrahandsvärdet på hemmabioreceivrar minst sagt värdelöst, en lätt begagnad ger massor för pengarna :) För 6000 kr begagnad får man en nästan ny i 10000-kronorsklassen :tummenupp

Jo, det går inte att säga emot. Fast begagnatmarknaden på Denons AVR är inte särskilt smockfylld...jag letar nämligen själv på halvfart efter just en sådan mackapär till bra pris :)

Tack för insiktsfulla och tänkvärda förslag.

Till slut blev det dock en Onkyo TX-SR608 och det knöligaste i härvan var att hitta ny TV-bänk som passade...

Drabbas dock lite av klonk/knäpp i subben när jag byter kanal på boxen. Sjukt störande. Vad kan det bero på månntro?

Jag var själv i samma sits för ett par månader sedan. Har haft HK i tio år med en del strul och siktade på Marantz reciever den här gången. Kollade på 6005 och åkte till Klintons i Eskilstuna för att verkligen få bästa service och få prova grejorna ordentligt.
Efter ett par timmars lyssnande på olika recievers så åkte jag hem med en ny HK. Jag kunde inte köpa Marantzen efter att ha hört storebrorsan i direkt jämförelse med en HK i min prisklass. När man började kräma på lite volym så spelare HKn fortfarande perfekt ljud medan Marantzen märkbart tappade kontrollen.

Jag köpte HK 460 och är mäkta nöjd med ljudet. Finesser finns det inte så många iofs. Men hellre att pengarna ligger på förstärkardelen.

En fråga till er som köper stärkare för 6-15.000kr,
vad använder ni för källa?

Spotify free?

Spotify free?

Näe, jag har en Sony Walkman från -92 inkopplad via hörlursingången. Det är så svårt att få tag på bra bandspelare nu för tiden och dansband (Vikingarna, Larz-Krizterz, Buffalo billz mfl) har inte kommit på cd-skiva än :(

Näe, jag har en Sony Walkman från -92 inkopplad via hörlursingången. Det är så svårt att få tag på bra bandspelare nu för tiden och dansband (Vikingarna, Larz-Krizterz, Buffalo billz mfl) har inte kommit på cd-skiva än :(

Hehe, blev bara ärligt nyfiken, då cd-skivor knappt säljs längre.

Och antar att de flesta kör ljud-ut från datorn med något standardljudkort och popar spotify :tungan

Spotify free?

Panasonic DMP-BD30

Bra bild och ljud i förhållande till priset om man orkar vänta på laddtiden.....å andra sidan måste man ju hämta kaffe ibland.

Henrik

Och antar att de flesta kör ljud-ut från datorn med något standardljudkort och popar spotify :tungan

Jo,medhålles,riktigt jäla irriterande att inte kunna handla en cd längre!

Jäla leechers! :gnissla

CDON lixom,orka vänta....

Last edited:
Panasonic DMP-BD30

Bra bild och ljud i förhållande till priset om man orkar vänta på laddtiden.....å andra sidan måste man ju hämta kaffe ibland.

Henrik

Jo,medhålles,riktigt jäla irriterande att inte kunna handla en cd längre!

Jäla leechers! :gnissla

CDON lixom,orka vänta....

Lyckades på något vänster missa trådrubriken att syftet var hemmabio. :näsblod

Mjo det finns ju att köpa CD, men känner ingen som köper.
Därav undran.

Lyckades på något vänster missa trådrubriken att syftet var hemmabio. :näsblod

Mjo det finns ju att köpa CD, men känner ingen som köper.
Därav undran.

Nä,du har rätt!

Att du inte känner någon som handlar cd är anledningen till att de inte finns i butik heller.

Vill säga om man vill ha något annat än gammal nostalgi-80talsskit eller topplistan eller den senaste absolutsomthing somthingdyngan.

Den dagen det finns ett prisvärt alternativ med samma ljudkvalite som cd att tanka så är jag med,tills dess vill jag ha hårdvaran!

Den som säger att mp3 el. liknande är lika bra lyssnar genom skräpkällor!

Henrik

Jag köper CD-skivor :). Har lagt ner en del av dem på min Ifån som jag ibland pluggar in på fest för att det är smidigt. Men ska jag lyssna på musik på riktig så är det skivor som gäller. Har en Marantz-DVD som får agera CD-spelare. Annars är det ju mycket film som går på min PS3. Företrädesvis Blue Ray med DTS HD tex. MP3 låter riktigt platt så det är bara i nödfall.

Bose är för dem som fattat, annat skit är för de som tror de fattat.
Jag har varit i erat hifi-träsk, trott att NAD, Denon och annat Hifiklubben-skit är bra å ha.

Detta är ju faktiskt sant, även om du nu var ironisk eller ej vilket är hyfsat omöjligt att veta.

Har flera vänner som är i exakt det träsket och köper alltid det senaste från NAD, Denon, Cambridge osv. Dessa saker är enligt dem själva alltid det absolut grymmaste fast de skulle garanterat inte höra någon skillnad på de olika systemen om man gömde förstärkarna. :D

Jag sitter ofta och kollar film på ett ordentligt Bose system och det är sällan, mycket sällan, mycket mycket sällan någon av alla dessa Hifi-klubben systemen kommer i närheten av samma ljudkvalitet. Är det något system som verkligen är smidigt (hur stora är högtalarna? 10*5cm/st?) och levererar kvalitet så är det ju Bose.

Nämen .......
En tråd som jag kanske får nytta av............

Hade fram tills igår en Onkyo TX-SV525.
"Protection" blink i displayen 2 ggr en tjoff o en fin fin rökpelare från transformatorregionen

Därefter stendöd........

Vilken är dagens likvärdiga modell ?
Drev Cervinvega sat 6 innan missödet.

Last edited:

När jag orkade lägga energi på nåt så fånigt som "bra ljud" så körde jag mycket konsert-musik på dvd, då oftast genom en Q50-spelare som har bland det bästa ljud jag har hört från en dvd-spelare. Annars cd via Marantz eller från datoren som du sa, fast då inte så ofta MP3.

Nu skiter jag i vilket, kör gratis Spotify på datorn till stereon och en raspig radio vid frukosten och har flertalet kartonger i källaren med alla sladdar och sånt skit. Orka hålla på liksom, vem fan lägger ner så mycket energi och pengar på något så banalt som att lyssna på lite musik?

Sen att jag kommer plocka fram en hel del när bio/vardagsrum ska byggas i källaren är en annan femma, men jag tänker inte gå till överdrift för att uppnå "det perfekta ljudet" :D

• Gilla
Reaktioner: SGM
Jag sitter ofta och kollar film på ett ordentligt Bose system och det är sällan, mycket sällan, mycket mycket sällan någon av alla dessa Hifi-klubben systemen kommer i närheten av samma ljudkvalitet. Är det något system som verkligen är smidigt (hur stora är högtalarna? 10*5cm/st?) och levererar kvalitet så är det ju Bose.

Personligen tycker jag Bose låter illa.

Överhypat märke. :tungan

Detta är ju faktiskt sant, även om du nu var ironisk eller ej vilket är hyfsat omöjligt att veta.

:såjaponken Ja, de säljer ju system av en orsak men det är nog inte samma vi tänker på. Men orkar vi med en sån här lång och utdragen ljuddiskussionstråd igen? Inte jag åtminstone :(

Back