Ny hemmabioreceiver. Marantz vs. Onkyo.

När jag orkade lägga energi på nåt så fånigt som "bra ljud" så körde jag mycket konsert-musik på dvd, då oftast genom en Q50-spelare som har bland det bästa ljud jag har hört från en dvd-spelare. Annars cd via Marantz eller från datoren som du sa, fast då inte så ofta MP3.

Dum fråga (är ingen audiofil :D ), men ska inte DVDn/CDn lämna en orörd digital ström till stärkarn som sedan kodar av och förfinar? :va

MP3 låter riktigt platt så det är bara i nödfall.

Dom flesta stärkare som säljs har Mp3-förfiningsfinesser, men kanske inte gör så mycket nytta.

På den tiden jag rippade skivor själv så koda jag alltid i 320kb/s och tyckte det lät markant bättre än standardmp3an.

Last edited:
Dum fråga (är ingen audiofil :D ), men ska inte DVDn/CDn lämna en orörd digital ström till stärkarn som sedan kodar av och förfinar? :va

Ja, om stärkaren är den med bäst D/A-omvandlare. Det är den oftast när det gäller 2-kanal men inte alltid vid flerkanalig även om det numera är väldigt liten skillnad jämfört med "förr".
Men om man har bäst kretsar i spelaren så kör man den källan direkt och väljer att gå förbi omvandlarna i stärkaren istället och använder bara förstärkardelen. Så gjorde jag allt som oftast och det var stor skillnad mellan spelare och förstärkare.

Sen får vi ju inte glömma kablarna i guld, de gör allt för ljudet :rolleyes:

Ja, om stärkaren är den med bäst D/A-omvandlare. Det är den oftast när det gäller 2-kanal men inte alltid vid flerkanalig även om det numera är väldigt liten skillnad jämfört med "förr".
Men om man har bäst kretsar i spelaren så kör man den källan direkt och väljer att gå förbi omvandlarna i stärkaren istället och använder bara förstärkardelen. Så gjorde jag allt som oftast och det var stor skillnad mellan spelare och förstärkare.

Sen får vi ju inte glömma kablarna i guld, de gör allt för ljudet :rolleyes:

Japp, så gjorde jag också förr när min gamla HK inte klarade av att D/A-omvandla lika bra som spelaren, men med nya stärkaren är det tvärt om, så nu kör jag HDMI på allt in i recievern.

För att återknyta till ditt tidigare inlägg om att orka lägga krut på bra ljud förrän det ska byggas biorum så är det just ett TV/bio/musikrum jag har fixat i källaren :).

Dom flesta stärkare som säljs har Mp3-förfiningsfinesser, men kanske inte gör så mycket nytta.

På den tiden jag rippade skivor själv så koda jag alltid i 320kb/s och tyckte det lät markant bättre än standardmp3an.

Jo, jag har en sådan finess, och den kanske gör nytta. Men MP3or saknar rymd och liv jämfört med CD trots det. Jag kör också 320kb/s när jag skapar MP3or till min telefon. Det låter inte alls skit, men när man lyssnar på samma låt på CD:n så hör man skillnad tycker iallafall jag :placebo :)

Last edited:
Detta är ju faktiskt sant, även om du nu var ironisk eller ej vilket är hyfsat omöjligt att veta.

Har flera vänner som är i exakt det träsket och köper alltid det senaste från NAD, Denon, Cambridge osv. Dessa saker är enligt dem själva alltid det absolut grymmaste fast de skulle garanterat inte höra någon skillnad på de olika systemen om man gömde förstärkarna. :D

Jag sitter ofta och kollar film på ett ordentligt Bose system och det är sällan, mycket sällan, mycket mycket sällan någon av alla dessa Hifi-klubben systemen kommer i närheten av samma ljudkvalitet. Är det något system som verkligen är smidigt (hur stora är högtalarna? 10*5cm/st?) och levererar kvalitet så är det ju Bose.

Nu tycker du så för att du inte har den blekaste aning om hur det ska låta. Du är en n00b helt enkelt.

Bose är, de facto, otroligt lite ljud för pengarna och mätbart inkonsekvent i sin ljudåtervinning. Det finns många artiklar om det. Att man subjektivt tycker att Bose låter "bra" kan ingen säga emot, men rent objektivt finns det ingen tvekan om hur dåligt ljud Bose ger. Goola lite på det vet jag... :)

Nu tycker du så för att du inte har den blekaste aning om hur det ska låta. Du är en n00b helt enkelt.

Bose är, de facto, otroligt lite ljud för pengarna och mätbart inkonsekvent i sin ljudåtervinning. Det finns många artiklar om det. Att man subjektivt tycker att Bose låter "bra" kan ingen säga emot, men rent objektivt finns det ingen tvekan om hur dåligt ljud Bose ger. Goola lite på det vet jag... :)

Nämen se, ett standardsvar - "Kolla alla artiklar"! :D

Frågan är inte vad artiklarna och värstingtesterna säger, frågan är om man hör någon skillnad, inte om ett mätinstrument gör det.

Det är exakt detta argumentet alla, precis alla som är i det träsket kör med, "Grejerna kommer från Hifi-klubben", "Testerna säger att det är bäst", "Göran på Hifi-klubben som jobbar med sådana prylar i 20 år tycker detta lät bra" etc etc. Vad gör allt detta för skillnad om du själv inte hör någon skillnad?

Ställ upp några bra moderna system och dölj förstärkarna så får du svaret om hur bra du tycker Bose låter jämfört med andra märke, du kommer garanterat bli förvånad.

:såjaponken Ja, de säljer ju system av en orsak men det är nog inte samma vi tänker på. Men orkar vi med en sån här lång och utdragen ljuddiskussionstråd igen? Inte jag åtminstone :(

Jag har inte läst någon tidigare diskussion om detta, fast jag orkar ändå inte, standardargumentet (se ovan) är precis besvarat. :D

När jag orkade lägga energi på nåt så fånigt som "bra ljud" så körde jag mycket konsert-musik på dvd, då oftast genom en Q50-spelare som har bland det bästa ljud jag har hört från en dvd-spelare. Annars cd via Marantz eller från datoren som du sa, fast då inte så ofta MP3.

Nu skiter jag i vilket, kör gratis Spotify på datorn till stereon och en raspig radio vid frukosten och har flertalet kartonger i källaren med alla sladdar och sånt skit. Orka hålla på liksom, vem fan lägger ner så mycket energi och pengar på något så banalt som att lyssna på lite musik?

Sen att jag kommer plocka fram en hel del när bio/vardagsrum ska byggas i källaren är en annan femma, men jag tänker inte gå till överdrift för att uppnå "det perfekta ljudet" :D

Amen. :yoparty

Marantzen har bättre ljud vid 2kanals. Dvs lyssnar du på en bra cd så kommer röster mm fram lite klarare. I bioläget brukar Onkyon ha stråt vassare funktioner men ljudmessigt är det svårt att höra skillnad.

Har själv stått och valt mellan Marantz / Onkyo. Vart en Onkyo 807.

I bioläget har den allt jag behöver och lite till. Men när jag lyssnar på musik så saknar jag lite ibland...

Skall i framtiden komplettera med en 2-kanals NAD för musiklyssning...

Det finns väl ingen anledning att lägga massor av stålar på bra ljud om man inte lyssnar på inspelningar som är seriöst gjorda? Att slänga i en skiva med hojfilmsmusik i en hifi-anläggning måste ju vara fullständigt värdelöst.

Det finns väl ingen anledning att lägga massor av stålar på bra ljud om man inte lyssnar på inspelningar som är seriöst gjorda? Att slänga i en skiva med hojfilmsmusik i en hifi-anläggning måste ju vara fullständigt värdelöst.

Dessvärre har du ju rätt. Man blir kräsen med produktioner när man har bra anläggning... När jag köper cd-skivor numer så är det enbart om det är bra ljud. Annars kan jag lika gärna ha dem i mp3 eller för all del Flac som är riktigt nära cd-kvalie...

Väldigt få produktioner som använder sig av hela dynamiken som cd-skivan erbjuder.

Popmusik görs oftare om för att låta bättre på en dålig köksradio ala 500:- än en dyr utrustning... Trist som fan när man är inbiten.

Som tur är finns det likasinnade som producerar riktigt fina saker.

Nämen se, ett standardsvar - "Kolla alla artiklar"! :D

Frågan är inte vad artiklarna och värstingtesterna säger, frågan är om man hör någon skillnad, inte om ett mätinstrument gör det.

Det är exakt detta argumentet alla, precis alla som är i det träsket kör med, "Grejerna kommer från Hifi-klubben", "Testerna säger att det är bäst", "Göran på Hifi-klubben som jobbar med sådana prylar i 20 år tycker detta lät bra" etc etc. Vad gör allt detta för skillnad om du själv inte hör någon skillnad?

Ställ upp några bra moderna system och dölj förstärkarna så får du svaret om hur bra du tycker Bose låter jämfört med andra märke, du kommer garanterat bli förvånad.

Jag har inte läst någon tidigare diskussion om detta, fast jag orkar ändå inte, standardargumentet (se ovan) är precis besvarat. :D

Vad glad för att du har missat tidigare diskussioner då :D
Nu har ju jag å andra sidan haft möjligheten att lyssna på Bose ett flertal gånger på olika ställen, har även haft ett system inkopplat hemma i min bar i tidigare lya då jag köpte det billigt för att tjäna stålar på det. Som sagt så är det inga överdrivna saker förutom priset då. Mitt minsta 2kanalssystem jag hade då för ca 10 000:- kickade skiten ur Bose-systemet som kostade det dubbla nytt. Pinsamt dåligt var det absolut inte, men knappast imponerande.
Men visst, det såg bra ut eftersom man inte såg det :D

Men nu kan vi ju glädjas åt att TS är nöjd med sitt hur som helst :tummenupp

Vad glad för att du har missat tidigare diskussioner då :D
Nu har ju jag å andra sidan haft möjligheten att lyssna på Bose ett flertal gånger på olika ställen, har även haft ett system inkopplat hemma i min bar i tidigare lya då jag köpte det billigt för att tjäna stålar på det. Som sagt så är det inga överdrivna saker förutom priset då. Mitt minsta 2kanalssystem jag hade då för ca 10 000:- kickade skiten ur Bose-systemet som kostade det dubbla nytt. Pinsamt dåligt var det absolut inte, men knappast imponerande.
Men visst, det såg bra ut eftersom man inte såg det :D

Men nu kan vi ju glädjas åt att TS är nöjd med sitt hur som helst :tummenupp

Well, denna diskussionen kan gå runt i evigheter, flera polare som har "värstingsystem" från tex Hifi-klubben har blivit förvånade över hur bra det Bose systemet låter, sen ser dom märket så har Göran på Hifi-klubben eller annan butik intalat dem att det är "skräp" och vips var ljudet väldigt dåligt :D.

Med detta inte menat att jag tror just du bedömde ljudet efter märket utan bara allmänt hur märket kan få sin stämpel pga de som inte säljer det bedömer det dåligt.

Bose känns som ett vettigt alternativ om man inte vill ha det absolut värsta fast ändå ett riktigt bra ljud. Klart det finns bättre fast de är ofta 10-20ggr större.

Får väl ändra eller förtydliga mitt statement lite efter själv läst genom tråden en gång till och sett att det hela kan läsas lite felaktigt :D. Jag talar dvs först och främst om system i samma storleksklass och de större system jag menar Bose systemet kickat är väl en blandning mellan dess storlek och ljudkvalitet. Blandningen av dess storlek och den kvalitet det levererar tycker jag slår många av dessa "HiFi klubben" system eftersom antingen är de 50ggr större än Bose systemet eller levererar de sämre ljud eller en kombination av både större och sämre ljud, har typ alltid varit nått av punkterna som gjort att man tyckt Bose fortfarande varit grymt.

Visst har man väldigt mycket plats och vill ha stora högtalare i vardagsrummet så är det ju inga problem att finna ett bättre system billigare.

Edit: Skrev lite mer.

Last edited:
Fan va gött att det spårar som vanligt. :)

Vidare fråga, någon som kör Spotify på PS3 media server? Funderar på att köpa premium och vill lira från PS3an. Har hittat lite guider och det verkar ju lösbart, lite meckigt dock.

Fan va gött att det spårar som vanligt. :)

Vidare fråga, någon som kör Spotify på PS3 media server? Funderar på att köpa premium och vill lira från PS3an. Har hittat lite guider och det verkar ju lösbart, lite meckigt dock.

Jag började försöka få ihop det men kom aldrig så långt att jag fick det att fungera. Säg till om du löser det, för jag vill också veta!

Faktum är att det är försvinnande små skillnader i ljud mellan de olika alernativen, framför allt om man är "normalkonsument".

En sak som dessutom ställer till det för mig är att jag nästan uteslutande lyssnar på musik via spotify och inte via cd. Visserligen med premiumabb och externt hifiljudkort, men ändock via komprimerat spotifyljud. Detta eftersom det inte finns något alternativ som är lika smidigt.

Till ts. Köp den billigare om den ar de funktioner du önskar. Lägg resterande stålar på högtalarna.

Back