Ny grym hjälmkamera i 1080p med 30fps

Angående att beställa från staterna så är det inga konstigheter med garantin, inte om man får tro min före detta arbetskamrat som skickade tillbaka sin POV till känd säljare därborta och fick det på garantin. Hade han bara tur eller är det så att de svenska säljarna *som kränger till överpris* försöker lura oss att tro annat?
Jag misstänker att man kan köpa i Tyskland också lite billigare och där är det ju med garanterad Europagaranti :tummenupp

Fan, jag som nyss köpte ny kamera :( Vill ju ha hjälmkamera och slippa tejpa dit en handkamera på skallen....

Får man fråga vart du beställde ifrån? Det priset låter riktigt intressant :)

Få svenska säljare tjänar stora pengar på att sälja saker. Skatter och avgifter äter ofta upp det högre priset. Skyll inte på säljarna, hela sveriges företagarkår är inte mer girig än någon annan.

I vilken fps/bps då?
Och om det är bra så är den ruskigt komprimerad...

640 480 räcker gott om hårdvaran är fin och komprimeringen låg... Dock så är det ont om sådana produkter till bra pris.

nu skall det vara hd i en skitlins och sedan superduper komprimering för att inte folk skall bli chockade av utrymmet det tar...

På contoren så får jag in 8 timmar på ett 16 gb kort i HD (720)

Få svenska säljare tjänar stora pengar på att sälja saker. Skatter och avgifter äter ofta upp det högre priset. Skyll inte på säljarna, hela sveriges företagarkår är inte mer girig än någon annan.

Med tanke på att jag själv säljer en hel del importerat till överpriser så vet jag att det går att kapa en hel del men givetvis inte på allt.
Tex så kränger jag en del elektronik för minst det dubbla priset, medan jag säljer mc-tillbehör utan några större pålägg, SP2-handskar tex tjänar jag 110:- när allt är betalt men då köper jag större mängder.
Problemet är ju att man måste köpa större mängder för att få bra priser och en handlare kanske inte vill köpa hem kameror av en modell för 40 000:- och riskera att bli ståendes med dem.
Men det är också då som kunderna hittar andra ställen, både på gott och ont.
Jag har inte börjat göra smygreklam via sporthoj.com, ÄN åtminstone :D

Angående att beställa från staterna så är det inga konstigheter med garantin, inte om man får tro min före detta arbetskamrat som skickade tillbaka sin POV till känd säljare därborta och fick det på garantin. Hade han bara tur eller är det så att de svenska säljarna *som kränger till överpris* försöker lura oss att tro annat?
Jag misstänker att man kan köpa i Tyskland också lite billigare och där är det ju med garanterad Europagaranti :tummenupp

Fan, jag som nyss köpte ny kamera :( Vill ju ha hjälmkamera och slippa tejpa dit en handkamera på skallen....

Får man fråga vart du beställde ifrån? Det priset låter riktigt intressant :)

Dustinhome.se men det priset får man om man är reggad som student. En polare fick beställa åt mig :)

Dustinhome.se men det priset får man om man är reggad som student. En polare fick beställa åt mig :)

Hmm, ska genast kolla upp detta då det lät riktigt bra! Billigaste jag har hittat i staterna med frakt var 2400:-, går det att uppbringa på hemmaplan för det så är det ju kanon :tummenupp

Hmm, ska genast kolla upp detta då det lät riktigt bra! Billigaste jag har hittat i staterna med frakt var 2400:-, går det att uppbringa på hemmaplan för det så är det ju kanon :tummenupp

+ att ja har hjälmfästet med i priset också :) hoppas kunna testa den i helgen och se hur den är. :tummenupp

Problemet med alla digitala videokameror som spelar in på kort att att filmen blir för komprimerad. Spelar ingen roll om det är Full HD om man sen får ut filmen i en Mpeg-fil. Hoppas att det snart kommer nåt som kan konkurera med kvalitén på DV-kamera och analog lins.

Heron ser ju bra ut men undrar hur det ser ut i fullskärm. Vore grymt najs om du ville slänga upp en film i full HD från nya Heron. Fan va kul om det ser bra ut. Jag gillar verkligen vidvinkeln på den kameran.

Att funktionerna på en kamera som typ POV 1.5 är totalt överlägsna är det dock inget tvivel om.

Som det redan har skrivits, 2125kr via dustinhome inkl. hjälmfäste och frakt för ContourHD. Det jävligaste med studentpriser är att man ändå inte har råd som student :(

Varför 30 och 60 och inte 25 samt 50?

Du kan ju alltid spela in en mic separat och synka ljudet i efterhand som man gör på lite seriösare inspelningar :tummenupp

Jepp. Klappa framför micken samt kameran så kan du lätt hitta starten när du ska redigera, därför man använder en clippboard eller fan det heter.

Last edited:
GoPro har ju tyvär aldrig haft någon vettig optik. Nu kommer man ju undan med mycket tack vare upplösningen och priset på hd-kameran.

När kommer VIO med en HD version av POV:en ?

GoPro har ju tyvär aldrig haft någon vettig optik. Nu kommer man ju undan med mycket tack vare upplösningen och priset på hd-kameran.

När kommer VIO med en HD version av POV:en ?

Troligtvis så är tex POV redan överlägsna även om de inte har HD (1080p el. 720p) Så dom tar det nog lite lugnt på det, tills dom har en Äkta HD kamera utan några kompromisser.

Edit: Massa OT, Sorry.

Går ju att jämföra med tex. tv apparater. Undertiden samsung och tex lg var snabba med att tillverka tv med "full HD" och slänger ut nya modeller varje månad.
Så tog tex NAD och Lowe det lugnt med att tillverka en tv som ens klara 720p för att bildkvalitén var såpass överlägsen ändå. (Med reservation för fel)
Var på Hi-Fi Klubben förra året och kollade på en NAD tv, och mot min förmodan var den inte ens "HD-reddy" även tyckte ja att det vart bättre bildkvalité än på samsungs "FULL HD" tv. Så länge du inte har en löjligt stor tv/projektor duk, så är det knappt märkbar skillnad på 720p och 1080p. (hos dom billiga modellerna)

Tillverkarna idag har så bråttom med att få in all möjlig onödig teknik i prylar att de ofta glömmer helheten, och heller gör en kompromiss. (Allt enligt mitt egna tycke och erfarenhet)

Last edited:
Om du beställt en av oss kanske det går... :näsblod
ContourHD är bra den med! :tummenupp

Läst i tråden nu och förstår att du har ett företag som importerar dessa produkter? Har du nån länk till nån hemsida eller har jag förstått det hela fel :)

Därtill, vad är de största skillnaderna mellan en POV 1,5 och en countor HD. Att den ena spelar in i med upplösningen 720 har jag förstått. Men är den ena mer användarvänlig eller hur står det till? Har själv inte testat någon utav kamerorna.

Läst i tråden nu och förstår att du har ett företag som importerar dessa produkter? Har du nån länk till nån hemsida eller har jag förstått det hela fel :)

Därtill, vad är de största skillnaderna mellan en POV 1,5 och en countor HD. Att den ena spelar in i med upplösningen 720 har jag förstått. Men är den ena mer användarvänlig eller hur står det till? Har själv inte testat någon utav kamerorna.

www.sportscam.se

POV 1.5 har en separat enhet med display så du ser vad du spelar in.
Den har en trevlig tag funktion.
vattentät till några meter.

Countoren är en allt i ett utan display bara lampor å pip som talar om vad man gör å inte gör.

de är väl dom största skillnaderna.
förutom priset.
Men man brukar få de man betalar för :)

Troligtvis så är tex POV redan överlägsna även om de inte har HD (1080p el. 720p) Så dom tar det nog lite lugnt på det, tills dom har en Äkta HD kamera utan några kompromisser.

Edit: Massa OT, Sorry.

Går ju att jämföra med tex. tv apparater. Undertiden samsung och tex lg var snabba med att tillverka tv med "full HD" och slänger ut nya modeller varje månad.
Så tog tex NAD och Lowe det lugnt med att tillverka en tv som ens klara 720p för att bildkvalitén var såpass överlägsen ändå. (Med reservation för fel)
Var på Hi-Fi Klubben förra året och kollade på en NAD tv, och mot min förmodan var den inte ens "HD-reddy" även tyckte ja att det vart bättre bildkvalité än på samsungs "FULL HD" tv. Så länge du inte har en löjligt stor tv/projektor duk, så är det knappt märkbar skillnad på 720p och 1080p. (hos dom billiga modellerna)

Tillverkarna idag har så bråttom med att få in all möjlig onödig teknik i prylar att de ofta glömmer helheten, och heller gör en kompromiss. (Allt enligt mitt egna tycke och erfarenhet)

Läs på om NAD innan du drar för stora växlar på det hela... de tillverkar inte sina egna TV´s utan har det i sortimentet för att det ser bra ut med en egen TV. Sen att HiFiklubben talar varmt för NAD är inte så konstigt, det är de som äger NAD om jag inte minns helt galet.

Läs på om NAD innan du drar för stora växlar på det hela... de tillverkar inte sina egna TV´s utan har det i sortimentet för att det ser bra ut med en egen TV. Sen att HiFiklubben talar varmt för NAD är inte så konstigt, det är de som äger NAD om jag inte minns helt galet.

Fast han har en poäng.....

Där finns gott om highendtillverkare som inte hakade på upplösningståget eller skryter med 3000000:1 i kontrast men bilden är ändå bättre än valfri LG....

Samma visa med dessa kameror, visst är 1080p bra men när du ändå har förhållandevis medioker optik och billiga sensorer nså sätter jag en femma på att ni inte skulle klara av att skilja 1080p från 720p ens på stor TV....

Jag försöker ladda upp klipp till "plastraket" men den dyker hela tiden... Var håller [F]redde hus!? :va

Finns det inte en möjlighet att en kamera som är byggd på "brädden" tar mycket vind och blir skakig i högre farter 100+km/t, alltså om man tillex. monterar den på hjälmen så sitter den ju i vindfånget.

Vore det inte bättre med en "pennkamera" som är mindre vindkännslig?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT