Ny grym hjälmkamera i 1080p med 30fps

En liten anmärkning rörande Contour kameran:

-Efter att ha provat den "nya" Contour i flera olika miljöer och ljusförhållanden så måste jag säga att den är en klar besvikelse för oss bortsett i från att den är smidig - om Contour nu har full HD så måste jag säga att jag alla dagar i veckan fortfarande håller mig till sk vanliga pennkameralinser med 560 TV-linjers upplösning tillsammans med en DV kamera med AV - som dessutom har en sepparat mic!!

ni skall nog vänta tills den nya POVén kommer...

Läs på om NAD innan du drar för stora växlar på det hela... de tillverkar inte sina egna TV´s utan har det i sortimentet för att det ser bra ut med en egen TV. Sen att HiFiklubben talar varmt för NAD är inte så konstigt, det är de som äger NAD om jag inte minns helt galet.

Edit: Eller om det var: technics

Nä jag vet redan att Nad inte gör det, utan att det är technisat som bygger och äger Nad?. Om jag inte minnes helt galet (vilket jag säkert gör)

Last edited:
Vad det gäller VIOs POV kameror så kan jag lätt rekomendera den senaste uppdateringen. Den fixar eventuella fel med ljus/mörker, högkrontast-körningar.
:tummenupp

www.sportscam.se

POV 1.5 har en separat enhet med display så du ser vad du spelar in.
Den har en trevlig tag funktion.
vattentät till några meter.

Countoren är en allt i ett utan display bara lampor å pip som talar om vad man gör å inte gör.

de är väl dom största skillnaderna.
förutom priset.
Men man brukar få de man betalar för :)

Sportscam är alltså ett svenskt företag som importerar dom här kamerorna, är det du som håller i trådarna där?

Ska nämligen köpa en kamera och vill bara få nått vettigt o leka med. Hur gör man när man väl skall filma då? Lägger man inspelningsenheten i ryggsäck och placerar linsen på hjälm eller valfri plats o trycker på rec?

Sportscam är alltså ett svenskt företag som importerar dom här kamerorna, är det du som håller i trådarna där?

Ska nämligen köpa en kamera och vill bara få nått vettigt o leka med. Hur gör man när man väl skall filma då? Lägger man inspelningsenheten i ryggsäck och placerar linsen på hjälm eller valfri plats o trycker på rec?

Ett utförligt test av POV.1.5 hittar du här:
POV.1.5 (.pfd, 1,92 MB)

Nix håller inte i trådarna där..
men har köpt en GoPro å en CuontureHD av dom.

Kika på testet som Wisakillen la upp:tummenupp

1080p är väl säkert jättebra men hur bra är optiken? Du kan ju ha hur många pixlar du vill om ljuskänslighet och optisk kvalisort på linsen suger...

:tummenupp
Äntligen! säger jag

HD hit och dit, 40 megapixlar. Sen ser man filmen med hjälmkameran som ska vara så bra och ser då att optiken suger och det är en stor svart prick så fort solen kommer i bild m.m m.m.

Nix håller inte i trådarna där..
men har köpt en GoPro å en CuontureHD av dom.

Kika på testet som Wisakillen la upp:tummenupp

Vad tycker du om GoPro kameran?

Hur blir kvalitén på filmen om man kör upp det på en tv?

Är sugen som f-n att handla en och sätta på hjälmen när man är ute och leker med crossen.

Last edited:
Vad tycker du om GoPro kameran?

Hur blir kvalitén på filmen om man kör upp det på en tv?

Är sugen som f-n att handla en och sätta på hjälmen när man är ute och leker med crossen.

Den är ok. men bara ok :)
fungerar ju helt ok för hobbybruk.
å ska de upp på webben så komprimeras de ju ändå.
De flesta där e tagna med GoPro:n
http://www.vimeo.com/user1342227/videos

Nackdelen med GoPro:n om man sätter den ovanpå huvet e att man trasslar in sig i skogen. men kör man där de e öppet så går det ju bra :)

De har kommit en uppdatering till GoPro:n så den klarar större filer och minnes kort (upp till 4 gb filer och 8 gb kort, 2 gb tidigare)

Jag känner mig nöjd med den iallafall :tummenupp
den har varit hållbar om vi säger så!

/Freddan

Som redan konstaterats är det inget som säger att det finns att samband mellan många pixlar och bra bild.
Vi kan ju göra en jämförelse, jag tar en bild med min 3 år gamla sytemkamera med 6MP och en bild med den senaste übermobilen med 8 eller 12MP, vilken tror ni tar den bättre bilden?

Är ju så otroligt mycket som gör en bild, och många gånger är ju FÄRRE pixlar att föredra, speciellt på en given sensorstorlek då du får bättre ljuskänslighet och klarar situationer med svagt ljus bättre. Sen gör optiken sitt, och även vilken bildprocessor man har.
Jag köpte själv en VIO POV 1.5 i våras från Sportscam, och trots att priset sved (man tittar på Contouren för en tredjedel, typ) och trots att jag haft problem med att två enheter tvärdött för mig, så är jag i största allmänhet nöjd. Att ha en display är något som är väldigt skönt tycker jag, både då man ska ställa in vad man filmar, men även om man vill kolla vad man har filmat.

Den största fördelen med POVen enligt mig är dock Loop-funktionen. Jag har ställt in kameran så att den filmar i 3-minuters loopar. Om jag sen trycker på "TAG"-knappen på fjärrkontrollen under första tredjedelen av en loop, så sparar den nuvarande loop samt föregående loop. Trycker jag under mittendelen av en loop så sparar den nuvarande loop. Trycker jag under sista tredjedelen så sprarar den nuvarande och nästa.
Denna funktion gör att jag kan ha kameran igång hela tiden jag är ute och kör utan att oroa mig för att minnet ska ta slut, och det material som väl sparas är det som jag verkligen VILL att ska sparas. Då slipper man en massa onödigt tjafs samtidigt som man kan vara säker på att aldrig missa ett ögonblick.

Visst, Contour och GoPro är säkert hyfsade kameror, men frågan är om inte upplösningshysterin gör bildkvaliteten en björntjänst.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT