Ny grupp på FB

Sandis 1000

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Gixxer k3
Haloj alla. Känns som om det inte händer något här =). Det har startats en ny grupp på FB Som heter SportÅkare Helsingborg. Som har samma syfte som här.Åka hoj lite snabbare =)

Jag förstår inte? Om man tycker att det händer för lite här, varför skapar man då ytterligare ett forum? Skapar fjollbook med automatik mer aktivitet?

Kan någon förklara sammanhanget?

På det ELAKA Facebook skrev jag tidigare nejanstående replik i en tråd om att starta en klubb i HBG, min åsikt angående klubbar kan vi lägga åt sidan då den är min och säkert inte representativ för hojpiloter.

när det nu finns bakåtsträvare som du och Madicken så måste vi ju säkerställa att ni kan tillgodogöra er det som händer där allt händer.

Jag tycker grupper på FB är ett bra forum att förmedla körningar på om dom är öppna, men jag tycker man kan slänga in en blänkare här också så att ni stenåldersmän också hinner till starterna.

"RoH har funnits ett helt antal år nu, och har enligt mig breddats ordentligt där många av segmenten kan hänga med på en TT.

Sen att engagemanget fluktuerar mellan åren från för 3 år sedan haft 60 hojar på TTna till att som i år Max haft 20 är en ganska naturlig variation beroende att drivande folk kommer och går.

Min åsikt om RoH är bara positiv, ingen styrelse eller stadgar som styr över dom som vill hänga med och köra, ett stort säkerhetstänk och en djävla bredd på hojkunskap när man behöver det.

Jag är en inbiten föreningsmäniska men när det gäller min hojkörning så håller jag mig gärna borta från klubbar, skall jag köra ihjäl mig så gör jag det helst utan en styrelse som står och pekar på att "han den där följde inte våra uppsatta regler".

En av anledningarna till att många faller ifrån gruppkörningar är att mycket planeras här på FB och hör och häpna det är många som vägrar FB.

Så mitt tipps till att börja med innan ni startar någon klubb är att komplettera det som skrivs här med en tråd på Sporthoj i RoH delen.

http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?36-R.O.H+Riders+of+Helsingborg

RoH är ingen klubb, bara en samlingsplats för alla som vill köra och umgås."

Last edited:
På det ELAKA Facebook skrev jag tidigare nejanstående replik i en tråd om att starta en klubb i HBG, min åsikt angående klubbar kan vi lägga åt sidan då den är min och säkert inte representativ för hojpiloter.

när det nu finns bakåtsträvare som du och Madicken så måste vi ju säkerställa att ni kan tillgodogöra er det som händer där allt händer.

Jag tycker grupper på FB är ett bra forum att förmedla körningar på om dom är öppna, men jag tycker man kan slänga in en blänkare här också så att ni stenåldersmän också hinner till starterna.
Vet inte varför jag blev inblandad i detta? Vad gäller FB så kan man ju se det som att vi är några som fortfarande ser nyktert på verkligheten och inser att världen inte snurrar runt vad som händer på Fejsbook. Typ 5,94 miljarder på jorden... (1,19 miljarder använder FB på månadsbasis enligt statistik 13-10-30).
Jag har inga behov av att fläka ut mitt liv och vad som händer i det publikt men det är jag det, är dock förvånad hur många blottare det faktiskt finns i världen.

För min del får det startas hur många grupper som helst på FB, jag har fullständigt tappat intresset för det som en gång var RoH och jag tror faktiskt "flykten" till FB var med att starta döden för detta.

För mig är sporthoj.com ett ställe där det hänger hojåkare och här diskuteras de saker jag är intresserad av: MotoGP och svensk RR, bandagar med olika arrangörer, teknik och modellspecifika frågor, nyheter från hojvärlden osv. osv.
För mig är det praktiskt med one point of entry att nå allt detta. Det var praktiskt att även nå RoH via SH.

Håller dock med Silverräven, det är ingen lösning att skapa fler ställen att samlas på om man inte tycker det händer något på ett ställe. Lite som att säga "fan, det kommer inte nån till Strandvägen eller till YC, vi är några som samlas på Berga istället." För det hjälper ju... :brinnerup

Vet inte varför jag blev inblandad i detta

:rofl Nä Madicken undrar varför, du är ju en stor agitator för FB...

Men även om du nu inte törs köra gata och EMSE ligger prio ett för dig (som det gör för mig) så spretar det ordentligt för dom som vill hitta folk att köra med (för det finns gott om tillfällen).

Sorry att jag blandade in dig i detta, men det var mer för att få dig att inse att du behövs därute långt bort från runor och hieroglyfer.

"RoH har funnits ett helt antal år nu, och har enligt mig breddats ordentligt där många av segmenten kan hänga med på en TT.

-- klipp--
"

Det är OK att säga att RoH är 10 år, jag tror inte hon tar illa upp. ;)

RoH är ingen klubb, bara en samlingsplats för alla som vill köra och umgås."

Tja.. jag håller inte med. RoH är en klubb för folk intresserade av att köra icke-glidare MC i grupp. Vi valde att träffas på tisdagar därför att vår "inspirations klubb" RR kör på onsdagar och 5 av 6 som startade klubben körde med dem regelbundet. Men vi ansåg att en stad i Hbg's storlek borde vara stor nog för en egen sporthojsklubb.

Sedan att ingen av dem som startade fortfarande kör tar väll inte bort ursprungstanken? Det som vi ville uppnå, är det som fortfarande händer. Folk träffas, kör inspirerat (men med säkerhets tänk), och tar en makkedonkare och snackar lite skit efteråt, typ.
Det var ett aktivt val vi tog att INTE har klubblokal, ordförande (vem behöver en ordförande när man har en reisleiter.. ;) ), medlemsavgift (OK, vi hade det ett år för att finansiera websidan), kaffe, korv eller annan försäljning, och allt annat som tar tid från att köra. För, till skillnad mot en custom klubb, så umgicks de flesta av oss (då) endast vid körningar, och ban-träffar och dylikt (och en och annan fest...).
Dock betyder inte det att om en klubblokal är uteslutet för all framtid. Men, de är ju sällan gratis, och sköter sig ju inte av sig själva.
Klubben var öppen för alla, det var en viktig grej.

Sporthojs forumet vad det vi valde som kommunikationsmedel, men visst, samtiden förändras och FB är kanske det senaste och det hetaste. Men, faktum kvarstår: Det är långt ifrån alla som har, eller vill ha FB.
Man kan se FB som ett komplement, men inte en ersättning för ett öppet forum som SH.

/rantmode: off

:hej

Last edited:
Lägger mig ner och visar strupen, dom gamla rävarna är här, man blir glad även om dom har fel ;)

Sporthojs forumet vad det vi valde som kommunikationsmedel, men visst, samtiden förändras och FB är kanske det senaste och det hetaste. Men, faktum kvarstår: Det är långt ifrån alla som har, eller vill ha FB.
Man kan se FB som ett komplement, men inte en ersättning för ett öppet forum som SH.

/rantmode: off

Som vanligt var det bättre förr.

Troligtvis jag också, i alla fall i detta sammanhanget. :gnissla

:rofl Nä Madicken undrar varför, du är ju en stor agitator för FB...

Men även om du nu inte törs köra gata och EMSE ligger prio ett för dig (som det gör för mig) så spretar det ordentligt för dom som vill hitta folk att köra med (för det finns gott om tillfällen).

Sorry att jag blandade in dig i detta, men det var mer för att få dig att inse att du behövs därute långt bort från runor och hieroglyfer.
Nä, det har nog inte undgått någon som känner mig att jag inte är pro FB...

Det har inget med att göra att jag är bakåtsträvare eller inte gillar ny teknik. Jag är bara det man kallar en late adopter, jag vill se nyttan av något innan jag ger mig i kast med det. Ta en sån sak som GPS, jag vet fortfarande inte om det är något att ha även om jag numera har en. Jag klarade mig alldeles utmärkt innan jag köpte en, fick dock tänka lite själv och göra research innan jag drog iväg och skulle jag glömma den idag så är det ingen katastrof. Ibland är den dock praktisk men den är långt ifrån oumbärlig och ibland så slutar man tänka när man kör efter den. Inte riktigt min grej eftersom jag tror att det i längden fördummar en att inte söka, analysera, planera och genomföra.

Med FB är det annorlunda, här handlar det inte om late adoption. Jag har analyserat och jag kan absolut inte se nån nytta med det. Tvärt om, ju mer jag hör och läser om det desto mer övertygad är jag om att det inte gynnar mig alls att vara på fejsbook.

Vad gäller körandet på gata så handlar det ytterst lite om mod, det är helt enkelt ett medvetet val och en prioritering.

Men detta var egentligen inte det tråden handlade om utan grunden är ju döden som drabbat RoH-foumet.

Det har inget med att göra att jag är bakåtsträvare eller inte gillar ny teknik. Jag är bara det man kallar en late adopter, jag vill se nyttan av något innan jag ger mig i kast med det. Ta en sån sak som GPS, jag vet fortfarande inte om det är något att ha även om jag numera har en. Jag klarade mig alldeles utmärkt innan jag köpte en, fick dock tänka lite själv och göra research innan jag drog iväg och skulle jag glömma den idag så är det ingen katastrof. Ibland är den dock praktisk men den är långt ifrån oumbärlig och ibland så slutar man tänka när man kör efter den. Inte riktigt min grej eftersom jag tror att det i längden fördummar en att inte söka, analysera, planera och genomföra.

OT post, men vafan, det är väll det som forum är till för?? :hihi

Jag tillhör det där lilla segmentet i Sverige som fortfarande inte har en GPS... :hihi
En kul episod i somras var när jag drog ut med HD'n och enda planen var "första höger efter byn..." Tog 2.5 timme att köra till Teckomatorp, även om det aldrig var planen att köra dit, och så svängde jag vänster där och "helt plötsligt" var jag i Röstånga.... Rätt kul.. men med 8 liters tank så kan det vara bra att veta var närmsta bensinmack ligger... :hihi Tur HD'n drar hälften av XR'n (som har massiva 9 liters tank). HD är tyngre att putta än en XR... :rolleyes:

Jo, jag ska köpa en jag också... men när det gäller teknik vill jag gärna ha "det bästa", eller inte alls.. och fina GPS kostar mer än de levererar imho... Men snart så finns det nog till och med vattentäta GPS som man inte behöver förstoringsglas för att använda. :)

Som vanligt var det bättre förr.

Troligtvis jag också, i alla fall i detta sammanhanget. :gnissla

:confused::va Näää
Jag har ju samma hoj fortfarande, och märker ingen skillnad...
Förutom att jag har börjar repa lacken på kutsen när jag ska dra benet över sadeln, lite nackspärr och värkande handleder efter en längre tur... men jag är helt säker på att det var likadant förr i tiden... :tummenupp

:confused::va Näää
Jag har ju samma hoj fortfarande, och märker ingen skillnad...
Förutom att jag har börjar repa lacken på kutsen när jag ska dra benet över sadeln, lite nackspärr och värkande handleder efter en längre tur... men jag är helt säker på att det var likadant förr i tiden... :tummenupp

Jag minns en gång då du blev puttad till en bensinmack utanför, eh, eh, eh, Skurup tror jag.

XR:n har som sagt liten tank och stor törst.

2004 va?

FB = FuruBoden, FlashBack, FiskeBåten ?
Om man vll åka med RoRåå är det bara att sätta upp en lapp på anslagstavlan på IcaMAxi en två-tre veckor i förväg.
Vad skall komma härnäst, telefoner utan nummerskiva? Motorvelocipeder med ABS? Hrm...
(Nej, jag använder inte MyFace.) :tungan

FB = FuruBoden, FlashBack, FiskeBåten ?
Om man vll åka med RoRåå är det bara att sätta upp en lapp på anslagstavlan på IcaMAxi en två-tre veckor i förväg.
Vad skall komma härnäst, telefoner utan nummerskiva? Motorvelocipeder med ABS? Hrm...
(Nej, jag använder inte MyFace.) :tungan

Ja, nästa TT annonseras ut via maxi Råås anslagstavla!!!

Tror du att tre veckors framförhållning räcker?

Förstår inte varför det ska startas massa grupper på skrytbook som jag kallar den om där nu finns ett forum typ sporthoj så kan man ju kolla där efter körningar det har ju fungerat innan så varför inte i fort sättningen :confused::confused::glömdet

Last edited:
Förstår inte varför det ska startas massa grupper på skrytbook som jag kallar den om där nu finns ett forum typ sporthoj så kan man ju kolla där efter körningar det har ju fungerat innan så varför inte i fort sättningen :confused::confused::glömdet
Omodernt, man måste vara inne såklart. :glömdet

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...