Ny fakta om Aprilia RS 125 strypning i CDI´n.

  • Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
philsson skrev:
Det är klart du lyckas löda ihop dem. Om inte annat när du kapar så isolera benen så att de inte går emot istället för att kapa dem mer.
Ang dedär 5k varven. säker på att du ens varmkörde motorn innan du försökte varva?. kan ha viss betydelse.

Jo men inte så länge iofs.. får testa här nån dag igen. HAr inte fyllt än så får inte köra på riktigt än :(

Ok låter ju bra om det är så lätt..
 
PEPPO! skrev:
Jo men inte så länge iofs.. får testa här nån dag igen. HAr inte fyllt än så får inte köra på riktigt än :(

Ok låter ju bra om det är så lätt..
att den inte går över 5k varv tycker jag låter jättekonstigt. Kan ha fler anledning som kanske en kombination av choke och kall motor. Brukar skita sig ordentligt då. kolla som sagt efter icke elektroniska strypningar men dessa brukar inte kunna få hojen att varva mindre. i af inte 5k. :3freak
 
5K kan bero på en kombination av CDI-strypning och ett för stort trottelstopp... Så var det iaf på min... Jag var tvungen att köra upp till 5 k på ettan, växla upp till tvåan, köra tvåan ut, sen växla ner till ettan igen... Då kom den upp på de "Höga varven", men man var tvungen att gasa för att hålla den där... Du kan gå igenom alla växlar på de höga, om du växlar vid 10-11 k varv...

Lummig beskrivning, men det är svårt att förklara... Försök att föreställa dig att du gör det själv när du läser det, så ska det nog gå att fatta...
 
Mm okej tack för tipsen.
Har snackat lite med far min, ska låta han testa den så kommer han nog tillåta en kapning av cdi-sladd :)
 
PEPPO! skrev:
Mm okej tack för tipsen.
Har snackat lite med far min, ska låta han testa den så kommer han nog tillåta en kapning av cdi-sladd :)
har du snackat med farsan om att ta bort strypningen :kocko skämtåsido.. sånt kan vara rätt dumt.. men han lär få medkänsla med dig när han provkör.
 
PEPPO! skrev:
Mm okej tack för tipsen.
Har snackat lite med far min, ska låta han testa den så kommer han nog tillåta en kapning av cdi-sladd :)





Ta det bara lugnt i början, när jag bytte min kolv/cylinder till nytt så varva min inte heller så värst högt, men sedan efter en 50-60mil så släppte det
ordenteligt.

Fresta inte den för mycket i början, det kommer. :)
 
Skulle inte palla strypa av den i hemlighet ifall man skulle krocka o inte få ett skit sen. Tror han får medkänsla efter en liten tur.

Jo, jag ska ju inte varva över 6k rpm första 80 milen så lugnt kommer jag ta det, ville dock se om den i huvudtaget kom över 5000.. och nej det gjorde den inte :) Var iofs första provturen o körde den max 500 meter.
 
Nu var jag ute o testa mc:n igen ... och den här gången gick den igenom strypningen och till 6000 varv och vilket drag sen!!!11 (van vid original moppe/avstrypt moppe). Men jag är ändå förvånad om hur pass lång tid det tar för den att gå igenom 5-6000 varv. Konstigt. Aja.
 
PEPPO! skrev:
Nu var jag ute o testa mc:n igen ... och den här gången gick den igenom strypningen och till 6000 varv och vilket drag sen!!!11 (van vid original moppe/avstrypt moppe). Men jag är ändå förvånad om hur pass lång tid det tar för den att gå igenom 5-6000 varv. Konstigt. Aja.


Det är just det som CDI-strypningen gör! Den gör så att du får en grym effektsvaka mellan 4500 och 5500 varv! Så fort du klippt kabeln i cdi:n så kommer du få en mycket jämnare effektkurva!
men visst, det är ju först vid 6000 som den börjar dra! :P Om du kopplar in avgasporten så kommer du känna ett till hopp uppåt i effekten vid 8000 varv, då porten öppnas!
Och vänta tills du kommer upp på andra och tredje växel! Då går det undan!
:tummenupp
 
Marhabba skrev:
Det är just det som CDI-strypningen gör! Den gör så att du får en grym effektsvaka mellan 4500 och 5500 varv! Så fort du klippt kabeln i cdi:n så kommer du få en mycket jämnare effektkurva!
men visst, det är ju först vid 6000 som den börjar dra! :P Om du kopplar in avgasporten så kommer du känna ett till hopp uppåt i effekten vid 8000 varv, då porten öppnas!
Och vänta tills du kommer upp på andra och tredje växel! Då går det undan!
:tummenupp

Kopplar jag in avgasporten måste jag dock bestycka om den och då går den säkert skit med avgasporten urkopplad... huvudsaken är att den får en jämn effektkurva.
 
Min MX var precis likadan!

När jag kom hem och skulle testa den en sväng på "gården" (asfalterat :tungan ) så tyckte jag den sög..
Den varvade ju inget men sen pressade jag den på ettan och slirade lite på kopplingen och då jävlar :)
Jag tog bort CDI spärren och har nu ett Giannelli, den går som ett skott, till 120km/h, sen segar den lite upp till 130-135km/h.
Fast då har ju jag en MX, mycket lägre drevning än RSen, dock samma motor.

Jag har dock ingen som hellst botten och får växla ner så fort jag ska öka fart i lite högre hastigheter..

Editio: Min avg port var redan inkopplad, han sa att den skulle vara förjävla slö annars :hihi
 
Last edited:
sismo skrev:
5K kan bero på en kombination av CDI-strypning och ett för stort trottelstopp... Så var det iaf på min... Jag var tvungen att köra upp till 5 k på ettan, växla upp till tvåan, köra tvåan ut, sen växla ner till ettan igen... Då kom den upp på de "Höga varven", men man var tvungen att gasa för att hålla den där... Du kan gå igenom alla växlar på de höga, om du växlar vid 10-11 k varv...

Lummig beskrivning, men det är svårt att förklara... Försök att föreställa dig att du gör det själv när du läser det, så ska det nog gå att fatta...

samma piss med min får gå lös med plåtsaxen när jag har fått min munstycken :banana
 
PEPPO! skrev:
Kopplar jag in avgasporten måste jag dock bestycka om den och då går den säkert skit med avgasporten urkopplad... huvudsaken är att den får en jämn effektkurva.
okok...men jag kan säga att med porten inkopplad får du en helt ny hoj! Om du väll har kopplat in porten kommer du aldrig koppla ur den!

När jag körde min utan porten inkopplad var motorn väldigt "digital".
Det tog nån sekund innan motorn svarade på gaspådrag, precis som om den var tvungen att "ladda" eller vad man ska säga. Och så var den väldigt hackig att köra.


lasse kongo skrev:
Var längs Västkusten bor du? Skulle vara kul att köra med andra RS förare! :)
 
Marhabba skrev:
okok...men jag kan säga att med porten inkopplad får du en helt ny hoj! Om du väll har kopplat in porten kommer du aldrig koppla ur den!

När jag körde min utan porten inkopplad var motorn väldigt "digital".
Det tog nån sekund innan motorn svarade på gaspådrag, precis som om den var tvungen att "ladda" eller vad man ska säga. Och så var den väldigt hackig att köra.



Var längs Västkusten bor du? Skulle vara kul att köra med andra RS förare! :)

bor typ i båstad eller halstad... har uppskrivning den 12 aug så jag hoppas på kortet snart :Bugar
 
Ok .. jag skulle gärna köra ostrypt men man har ju tyvärr föräldrar också :död CDI-spärren tror jag pappa går med på att kapa, men att köra med avgasporten ikopplad hela tiden o byta munstycke vet jag inte .. kommer han iofs aldrig märka :) Vill dock inte att den ska skära som det verkar som många avstrypta RS:er gör :/
 
Mjo, lit knixigt det där. Morsan sa när jag köpte den att om jag kör ostrypt så skulle hon ta nycklarna direkt! Nu sitter jag här med en ostrypt RS! :tungan Och hon lär aldrig få reda på det heller! Iofs så kör inte morsan mc, så hon har ju ignet sett att testa den på. Din farsa kanske också kör och då blir det ju genast lite lurigare....

Angående skuren motor. Så länge man tar hand om mc:n ordentligt, dvs inga gaspådrag på kall motor och absolut inga mortorbromsningar eller rödmarkerings varande, så håller den finfint. Som jag har uppfattat det här på forumet, så är det folk som slänger på massa extra trim och omdrevningar osv så får problem med hojarna. En RS är ju gjord från början att gå med porten ikopplad och klippt cdi, så den ska ju klara det gallant.

Hurspmhelst så har du dig en grymt rolig hoj! Även om du kör den strypt! :tummenupp
 
Marhabba skrev:
Mjo, lit knixigt det där. Morsan sa när jag köpte den att om jag kör ostrypt så skulle hon ta nycklarna direkt! Nu sitter jag här med en ostrypt RS! :tungan Och hon lär aldrig få reda på det heller! Iofs så kör inte morsan mc, så hon har ju ignet sett att testa den på. Din farsa kanske också kör och då blir det ju genast lite lurigare....

Angående skuren motor. Så länge man tar hand om mc:n ordentligt, dvs inga gaspådrag på kall motor och absolut inga mortorbromsningar eller rödmarkerings varande, så håller den finfint. Som jag har uppfattat det här på forumet, så är det folk som slänger på massa extra trim och omdrevningar osv så får problem med hojarna. En RS är ju gjord från början att gå med porten ikopplad och klippt cdi, så den ska ju klara det gallant.

Hurspmhelst så har du dig en grymt rolig hoj! Även om du kör den strypt! :tummenupp

klart det går att trimma, bara ni bestyckar rätt och inte tar allt trim som finns så håller det ju :tummenupp

Någon som sa be till aprilia guden å det ska man nig, byta växlelåds olja ofta köra på bra olja motul 800 eller nått sånt då får den nog ett bra liv:D motorbromsa inte heller och tro inte du fattar hur en 2 taktare funkar för de gör du inte :3freak

aprilia är nog en bra cykel i grund å botten bara det att med fel ägare så går det åt helvete :huvet
 
RS "Alex" skrev:
klart det går att trimma, bara ni bestyckar rätt och inte tar allt trim som finns så håller det ju :tummenupp

Någon som sa be till aprilia guden å det ska man nig, byta växlelåds olja ofta köra på bra olja motul 800 eller nått sånt då får den nog ett bra liv:D motorbromsa inte heller och tro inte du fattar hur en 2 taktare funkar för de gör du inte :3freak

aprilia är nog en bra cykel i grund å botten bara det att med fel ägare så går det åt helvete :huvet


Egna erfarenheter? :hihi
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top