Ny dator.. Vad "ska man ha"?

LiCrO skrev:
Har ett USB minne, Men kan man boota från ett USB? :confused:

Har tänkt på det också. Testar en vecka om det går att köra på det nätagget.
du kan boota från ett usb-minne (kommer inte ihåg om det är krångligt eller inte) annars kan du bygga in startdisketten i install skivan (det är jobbigt)

Du väljer i bioset om du vill boota från en annan enhet.

Men då måste jag fråga varför du ska boota från en floppy, och när?????

R1 Uffe skrev:
PCIe eller AGP

PCIe: Just med PCIe så ligger du i en gråzon, du får ett ATI X850XT och ett 6800 Ultra för 2300kr ungefär, men sen om du ska ha den nya serien av graffakort som Nvidias 7800GT så får man pröjsa runt 2700kr

AGP; Det bästa till AGP för max 2500kr är ATI X850XT 2495kr, 2574 inkl.frakt http://www.webhallen.com/prod.php?id=54442&ref=Pricerunner&tduid=614bbd0d9cbda9ef4027e8a4dcc6ccc7

jag har både PCI-e och AGP på mitt moderkort, så de spelar ingen roll

men har inte de nya korten bättre hantering av shaders etc?

du har ingen jämförelse av ett 7800GT 6800 ultra och ett x850XT?
hur är de indelningen av kort funkar på nvidia? gt är väl gudget? å ultra e lite värre å GTX är värsting?
x1600XT är inte å tänka på eller?

R1 Uffe skrev:
Du väljer i bioset om du vill boota från en annan enhet.

Men då måste jag fråga varför du ska boota från en floppy, och när?????
Jo jag vet att det går att välja vilken enhet man ska boota ifrån i bios. Men går det inte bara att välja mellan Hd,Cd eller floppy?

När jag ska boota från en floppy? hmm, fdisk tänkte jag först på men kom på att det går att dela upp disken under xp installationen. Felsökning kankse. äh vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha den till nu när man börjar tänka efter, Men den är säkert bra att ha någon gång. I vilket fall så kosta den mig bara 95kr så det känns inte som en jätte förlust.

heimdal skrev:
jag har både PCI-e och AGP på mitt moderkort, så de spelar ingen roll

men har inte de nya korten bättre hantering av shaders etc?

du har ingen jämförelse av ett 7800GT 6800 ultra och ett x850XT?
hur är de indelningen av kort funkar på nvidia? gt är väl gudget? å ultra e lite värre å GTX är värsting?
x1600XT är inte å tänka på eller?
Svårt att säga

Men nvidias 6800 serie gå så här SE, GT, Ultra
Ati´s 8XX serie Pro, XL, XT
ATI´s 1XXX har ett gäng beteckningar som jag inte håller reda på

Här har du lite tester på graffakort
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050705/
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050525/

Testet på FEAR kan du ta med en nypa salt, varför ATI får så dåliga poäng på det är därför dom inte stödejer nå shadow bling bling som är aktiverat, men Nvidia stödjer det.

Men är detta avslaget så är det rätt jämt

LiCrO skrev:
Jo jag vet att det går att välja vilken enhet man ska boota ifrån i bios. Men går det inte bara att välja mellan Hd,Cd eller floppy?
det finns ett annat ställe oxå där man kan välja, om man nu har ett någolunda modernt moderkort

R1 Uffe skrev:
Svårt att säga

Men nvidias 6800 serie gå så här SE, GT, Ultra
Ati´s 8XX serie Pro, XL, XT
ATI´s 1XXX har ett gäng beteckningar som jag inte håller reda på

Här har du lite tester på graffakort
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050705/
http://www.tomshardware.se/grafikkort/20050525/

Testet på FEAR kan du ta med en nypa salt, varför ATI får så dåliga poäng på det är därför dom inte stödejer nå shadow bling bling som är aktiverat, men Nvidia stödjer det.

Men är detta avslaget så är det rätt jämt

det finns ett annat ställe oxå där man kan välja, om man nu har ett någolunda modernt moderkort

som du skrev tidigare så verkar ju ett x850XT vara enda alternativet..

nu gäller de bara å veta om 7800GT sparkar sönder x850 XT (2000:-) .. för isåfall e de värt de extra 100lapparna.. fanns ju för 2795:- på datorbutiken tror ja de va

tycker de e konstigt att det är ett såpass stort steg mellan ATIs high end å midrange kort :va

vad jag fick ut av denhär: http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=9&skrivelse=377 så är de värt å lägga nåra 100ingar extra på ett 7800GT (även om de tar emot å köpa nvidia:va )
för ett x1600 e ju inte å tänka på ens
å de plockar ju 850XT utan större problem verkar de som

och som grädde på moset finns de naturligtvis inte ett GTkort å få tag i nånstans..

Last edited:
det är ett rejält stort steg från 850XT till 7800 serien, nästan 2 generationer nyare, 850 stödjer endast SM 2 (shader model) medans 7800 tror jag stödjer SM 4. Hade jag varit du så skulle jag köpa 7800 serien.

Om jag frågar så här, om du skulle köpa en brännare i dag till datorn, skulle du då köpa en cd brännare eller dvd brännare???

Har nyligen köpt själv ett 850XT därför det är det värsta som finns till AGP (har ej PCIe)

Men 850XT går lite tungt i dom nya spelen ändå som FEAR, BF2, Call of Duty 2 med mycket bling bling på.

Men det är upp till dig

R1 Uffe skrev:
det är ett rejält stort steg från 850XT till 7800 serien, nästan 2 generationer nyare, 850 stödjer endast SM 2 (shader model) medans 7800 tror jag stödjer SM 4. Hade jag varit du så skulle jag köpa 7800 serien.

Om jag frågar så här, om du skulle köpa en brännare i dag till datorn, skulle du då köpa en cd brännare eller dvd brännare???

Har nyligen köpt själv ett 850XT därför det är det värsta som finns till AGP (har ej PCIe)

Men 850XT går lite tungt i dom nya spelen ändå som FEAR, BF2, Call of Duty 2 med mycket bling bling på.

Men det är upp till dig

jag köpte ett Asrock s939 moderkort.. de har både pci-e å AGP .. å SATA2 å grejer :) de bästa va att de bara kostade 600 spänn :) http://www.datorhandel.com/se/index.php?artnr=939DUAL-SATA2

de får fan bli ett 7800.. även om jag är allmänt allergisk mot Nvidia :)
hängde ju med x1800 korten ganska bra såg de ut som

R1 Uffe skrev:
Återkom gärna om vad du tycker om Nvidia kortet

ska bara få tag på ett :D de e ju inte de lättaste

hittade ett x1800XL .. demoex, för 3400.. beställde det istället, för´de verkar kraftigare än va GT kortet är.. i spel iaf

hoppas att ingen annan hann köpa de före mig bara

Last edited:
Tack för hjälpen allihopa! Så här blev det tillslut.

Låda: Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W

Moderkort: DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX

Propp: AMD Athlon™ 64 X2 Processor 4600+ Socket 939

Minne: 2GB DDR PC3200 (400MHz) Dual Channel (2x1gb) 3-3-3-8 with LED, Corsair TWINX2048-3200PRO

Grafikkort: ATI RADEON X1800XL 256MB PCI Express Video Card

Ljudkort: SOUNDBLASTER X-FI XTREME

HDD: Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

DVD 2 x NEC ND-3550 Dual-Layer DVD

Kylningen blir waterchill watercooling för allt inkl hdd.

Last edited:
Biturbo skrev:
Tack för hjälpen allihopa! Så här blev det tillslut.

Låda: Antec SONATA II Piano Black SmartPower 2.0 450W

Moderkort: DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert nForce4 SLI 4DDR-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket939 ATX

Propp: AMD Athlon™ 64 X2 Processor 4600+ Socket 939

Minne: 2GB DDR PC3200 (400MHz) Dual Channel (2x1gb) 3-3-3-8 with LED, Corsair TWINX2048-3200PRO

Grafikkort: ATI RADEON X1800XL 256MB PCI Express Video Card

Ljudkort: SOUNDBLASTER X-FI XTREME

HDD: Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA

DVD 2 x NEC ND-3550 Dual-Layer DVD

Kylningen blir waterchill watercooling för allt inkl hdd.

hade du en PCI-e kontakt i ditt nätagg? för ja glömde köpa den kabeln märkte jag idag :huvet

Ser ut som ett fint system, rekommenderar dock en annan processor- och grafikkortsfläkt än original som har en tendens att vara grymt högljudda.
Scythe Ninja med en 120mm fläkt eller XP-120 är två bra tysta processorfläktar. Till graffekortet är Zalmans VF-700 ett bra tyst alternativ.

Tänkte också på grafikkortet. Hur mycket får du ge för 1800XL kortet? Tänkte bara tipsa om att 1800XT korten med dubbelt så mycket minne, 512 MB och ganska så mycket bättre prestanda kostar 4200:-, om du är beredd att lägga en femhundring extra på graffekortet!

edit. Tänkte också på Nvidias 7800GT. Det är nog det absoluta bästa kortet för pengarna just nu. Prestandamässigt ligger det mellan ATIs 1800XL och X1800XT, men du får Asus Extreme N7800GT bara 3000:- på datorbutiken.com, ett kap!

Last edited:
heimdal skrev:
hade du en PCI-e kontakt i ditt nätagg? för ja glömde köpa den kabeln märkte jag idag :huvet

Jodå.. Det finns en konverterare med till nätagget.

McFille skrev:
Ser ut som ett fint system, rekommenderar dock en annan processor- och grafikkortsfläkt än original som har en tendens att vara grymt högljudda.
Scythe Ninja med en 120mm fläkt eller XP-120 är två bra tysta processorfläktar. Till graffekortet är Zalmans VF-700 ett bra tyst alternativ.

Tänkte också på grafikkortet. Hur mycket får du ge för 1800XL kortet? Tänkte bara tipsa om att 1800XT korten med dubbelt så mycket minne, 512 MB och ganska så mycket bättre prestanda kostar 4200:-, om du är beredd att lägga en femhundring extra på graffekortet!

Pratar du med mig?

Ifall du gör det så står det längs ner att jag kommer att ha vattenkylning på mina grejer. Ang grafikkortet så kommer den setupen jag har aldrig ens kunna uttnyttja de 256mb som finns idag. Visst. 1900 eller 1800 med 512 är snabbare. Men jag behöver uppgradera mb och propp om jag skall kunna utnyttja det.

Biturbo skrev:
Jodå.. Det finns en konverterare med till nätagget.

Pratar du med mig?

Ifall du gör det så står det längs ner att jag kommer att ha vattenkylning på mina grejer. Ang grafikkortet så kommer den setupen jag har aldrig ens kunna uttnyttja de 256mb som finns idag. Visst. 1900 eller 1800 med 512 är snabbare. Men jag behöver uppgradera mb och propp om jag skall kunna utnyttja det.

Sorry, missade vattenkylningen.
Men ang. prestandan på kortet så är det inga problem att utnyttja prestandan på X1800XT korten för ditt system, tro mig.
Prestandan ÄR ganska så mkt bättre (ca 30-40%) än XL korten, men det beror inte på att de har dubbelt så mycket minne.
Fast om du vill ha bästa möjliga prestanda för pengarna är 7800GT det bästa valet som sagt. Nästan lika bra som X1800XT, men för en tusenlapp mindre.
Menar du att du skulle behöva mer än 2GB arbetsminne för att utnyttja korten? Du hade klarat dig med 1GB om vi enbart snackar spel här. Tester visar att 2GB endast ger marginell prestandaökning i de flesta spelen, men det är aldrig fel med mycket minne när man arbetar med windows och video/bild redigeringsprogram.
Uppgradera propp? :va

McFille skrev:
Sorry, missade vattenkylningen.
Men ang. prestandan på kortet så är det inga problem att utnyttja prestandan på X1800XT korten för ditt system, tro mig.
Prestandan ÄR ganska så mkt bättre (ca 30-40%) än XL korten, men det beror inte på att de har dubbelt så mycket minne.
Fast om du vill ha bästa möjliga prestanda för pengarna är 7800GT det bästa valet som sagt. Nästan lika bra som X1800XT, men för en tusenlapp mindre.
Menar du att du skulle behöva mer än 2GB arbetsminne för att utnyttja korten? Du hade klarat dig med 1GB om vi enbart snackar spel här. Tester visar att 2GB endast ger marginell prestandaökning i de flesta spelen, men det är aldrig fel med mycket minne när man arbetar med windows och video/bild redigeringsprogram.
Uppgradera propp? :va

Propp = Processor

Om jag skall börja tävla så ska jag genast köpa det snabbaste som finns.. Jag tror nog jag klarar mig med mitt kort.

heimdal skrev:

Jo, det skiljer sig en del från spel till spel.
Half-Life 2 är ju ett välkänt "ATI-spel", medan t.ex. Doom 3 är motsvarande "Nvidia-spel".

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=377&page=12
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2649&p=6
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2649&p=7
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2649&p=11
:7peta

Biturbo - Ja du klarar dig säkerligen med ditt XL kort, är ju så gott som dött lopp mellan det och 7800GT kortet. Tänkte bara tipsa dig då det trots allt kostar 500:- mindre för likvärdig prestanda, du behöver inte slänga ur dig spydiga kommentarer. Trodde du ville ha tips iom. att du postade en tråd om hjälp, men visst, nästa gång ska jag ge fan i att tipsa.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg