Ny bild på CBR1000RR

oFFkeFF skrev:
Man behöver ju inte jobba på honda för att se likheterna. De kosmetiska bitarna då..

Vad vi inte tycks vara överens om är vad som kvalificerar en hoj som en replika, kopia, efterföljare. Ett av kriterierna brukade vara att motorkonfigurationen och andra tekniska lösningar var samma som på originalet. RG 500, RD 500, GSX-R 750 (Limited Edition), RC30 och NSR 250 SP var i det avseendet trogna originalen i GP- och Endurance VM.

Dagens Yamaha R1, CBR 1000 RR och ZX-10 är från första till sista skruv byggda utifrån egna normer. Att på allvar hävda att en CBR 1000 RR liknar RC 211 V är att blotta sin okunskap om vad en motorcykel är.

Den som menar att en motorcykel är vad den ser ut att vara står på en värderingsgrund som hör hemma i sandlådan.
 
Åsså har vi dom som i sin iver att verka insatta blottar sin okunskap om det mesta.
 
Nyteknik skrev:
Vad vi inte tycks vara överens om är vad som kvalificerar en hoj som en replika, kopia, efterföljare. Ett av kriterierna brukade vara att motorkonfigurationen och andra tekniska lösningar var samma som på originalet. RG 500, RD 500, GSX-R 750 (Limited Edition), RC30 och NSR 250 SP var i det avseendet trogna originalen i GP- och Endurance VM.

Dagens Yamaha R1, CBR 1000 RR och ZX-10 är från första till sista skruv byggda utifrån egna normer. Att på allvar hävda att en CBR 1000 RR liknar RC 211 V är att blotta sin okunskap om vad en motorcykel är.

Den som menar att en motorcykel är vad den ser ut att vara står på en värderingsgrund som hör hemma i sandlådan.

Honda har aldrig hävdat att det är en replika heller. "DNA of the RC211V" heter det i (den ganska fjantiga) reklamen. Fireblade är och förblir en egen modell, ingen replika. Fattar inte att du inte kan släppa detta; du behöver inte ens gå in i Honda-butiken om du inte vill.
 
Nyteknik skrev:
Vad vi inte tycks vara överens om är vad som kvalificerar en hoj som en replika, kopia, efterföljare. Ett av kriterierna brukade vara att motorkonfigurationen och andra tekniska lösningar var samma som på originalet. RG 500, RD 500, GSX-R 750 (Limited Edition), RC30 och NSR 250 SP var i det avseendet trogna originalen i GP- och Endurance VM.

Dagens Yamaha R1, CBR 1000 RR och ZX-10 är från första till sista skruv byggda utifrån egna normer. Att på allvar hävda att en CBR 1000 RR liknar RC 211 V är att blotta sin okunskap om vad en motorcykel är.

Den som menar att en motorcykel är vad den ser ut att vara står på en värderingsgrund som hör hemma i sandlådan.

Nu är ju inte jag den som direkt tycker att rg500, rd500, rc30 osv är tråkiga cyklar. Utan det är något av det ballaste som släppts på gatan.
Men, helt ärligt, så finns det inte mycket på dem som kom direkt från racingen.
Det var brutala gathojar, men fortfarande tillverkade för massproduktion och för att fungera någorlunda.
Precis som valmers skriver, det är ingen som hävdar att det är replikor. Men teknologin som kommer från vm överförs på ett eller annat sätt ändå. Vissa tekniker är det inte ens någon idé att sätta på en gathoj.

Sen när det gäller att definiera vad en motorcykel är???
Nu är du ute och seglar.. Design inbegriper en hel del. Men när det gäller utseendet på både cbr600 och cbr1000 tycker jag m.fl att den har en hel del likheter med rc211v..
 
oFFkeFF skrev:
Nu är ju inte jag den som direkt tycker att rg500, rd500, rc30 osv är tråkiga cyklar. Utan det är något av det ballaste som släppts på gatan.
Men, helt ärligt, så finns det inte mycket på dem som kom direkt från racingen.
Det var brutala gathojar, men fortfarande tillverkade för massproduktion och för att fungera någorlunda.
Precis som valmers skriver, det är ingen som hävdar att det är replikor. Men teknologin som kommer från vm överförs på ett eller annat sätt ändå. Vissa tekniker är det inte ens någon idé att sätta på en gathoj.

Sen när det gäller att definiera vad en motorcykel är???
Nu är du ute och seglar.. Design inbegriper en hel del. Men när det gäller utseendet på både cbr600 och cbr1000 tycker jag m.fl att den har en hel del likheter med rc211v..

Word
Jag har inte sett något inläg där någon sagt att CBR1000RR är rakt upp och ner en RCV med lampor, eller?
Den har vissa likheter i form och utseende, jag är ju helt ute och cyklar enligt NYTEKNIK men jag har studerat RCV: n flera gånger på riktigt nära håll tafsat på varenda detalj, dessutom är jag ganka ensam om att ha suttit på CBR1000RR och det finns mycket likheter! Säg vad ni vill men CBR: n är väldigt liten och smidig i verkligheten!
Det har sagts flera gånger att Honda inte gör något revolutionerande, vad gör konkurenterna som är så speciellt? Är R1 tex. något nytänkande?
Vad är så tråkigt med Hondan? Elektronisk styrdämpare? Startspärr? Listan kan göras lång... Tråkigt?? Säkert! Bra för kunden? Mycket!
Tror inte Honda skulle ha några problem att plocka fram 180-190Hk men det är inte det ända det handlar om (För utom på detta forum) Det skall gå att använda dem oxå...
 
Detta är surhinken vi diskuterar. Slö, tung, ful och tråkig.
 

Bifogat

  • CBR1000RR.jpg
    CBR1000RR.jpg
    42.5 KB · Visningar: 65
valmers skrev:
Detta är surhinken vi diskuterar. Slö, tung, ful och tråkig.
Tycker du ska välja dina ord. :mad: Har du kanske provkört hojen? Nej knappast. Är du kvalificerad att uttrycka SLÖ, då är vi där igen, DU HAR INGEN ERFARENHET AV HOJEN!! OK nog med det. Tycker man ska få tycka om de hojar man vill utan att nån ska förolämpa nån annan. Jag vill åtminstone inte höra av nån annan: Din hoj är så jävla fuul alltså...
 
Motocrosser85 skrev:
Tycker du ska välja dina ord. :mad: Har du kanske provkört hojen? Nej knappast. Är du kvalificerad att uttrycka SLÖ, då är vi där igen, DU HAR INGEN ERFARENHET AV HOJEN!! OK nog med det. Tycker man ska få tycka om de hojar man vill utan att nån ska förolämpa nån annan. Jag vill åtminstone inte höra av nån annan: Din hoj är så jävla fuul alltså...
Återigen har det bevisats att ironi är helt oanvändbart här på SH...
 
sgtpepper skrev:
Återigen har det bevisats att ironi är helt oanvändbart här på SH...

valmers glömde att bifoga stipulerat antal (23) ironismileys i den posten. Se så tokigt det blev.
 
Mattias skrev:
valmers glömde att bifoga stipulerat antal (23) ironismileys i den posten. Se så tokigt det blev.
Måhända bör forumet automatiskt lägga till ironismileys i inlägg gjorda av folk från den ironiska generationen?

För att underlätta ironibefriade generationers läsförståelse?
 
sgtpepper skrev:
Måhända bör forumet automatiskt lägga till ironismileys i inlägg gjorda av folk från den ironiska generationen?

För att underlätta ironibefriade generationers läsförståelse?

App app app. Förvridet personangrepp! :mattias
 
Nyteknik skrev:
Vilka, som inte är generella trender vi ser på alla serietillverkade sporthojar, tänker du på? :confused:

Formerna och stuket, RCV är inte fruktansvärt extrem i sittställning tex.
 
Körställningen skiljer inte jätte mycket på en mod. Supersport CBR600RR så det borde göra att 1000RR i Superbike utförande borde vara ganska lik den med.
Vad är det du tycker är så olikt?
Förutom V5 motorn är det kolfiber bromsar mm som bara hör hemma på banor du tycker CBR1000RR skulle ha standard för att sticka ut?
// Dante
 
en liten bild från GP i Assen
 

Bifogat

  • DCP00944.JPG
    DCP00944.JPG
    69.1 KB · Visningar: 47
Mr. Dante skrev:
Vad är det du tycker är så olikt?

Tankens form och placering i förhållande till ram, säte och bakram.
Att sidokåpa och tank sitter ihop.
Bakramens snygga fäste i ramen.
Luftintagen fram.
Ramens siluett.
Framkåpans och glasets rakt uppstående form.
Den massiva svingen.
Det ena avgasrörets mynning bakom höger fotpinne.

Småsaker bara. :rolleyes:
 
Nyteknik skrev:
Tankens form och placering i förhållande till ram, säte och bakram.
Att sidokåpa och tank sitter ihop.
Bakramens snygga fäste i ramen.
Luftintagen fram.
Ramens siluett.
Framkåpans och glasets rakt uppstående form.
Den massiva svingen.
Det ena avgasrörets mynning bakom höger fotpinne.

Småsaker bara. :rolleyes:

Ja, visst är det underligt att en prototyphoj inte är identisk med en gathoj av samma märke?
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top