Ny bild på CBR1000RR

valmers skrev:
Det är mycket snack om att CBR1000RR är en tourer, vilket är befängt. 99% av jag-måste-ha-rettan-med-180hk-så-jag-kan-slanga-på-trean-med-platt-bakdäck-maffian skulle vara snabbare runt en bana på Hondan.

tror knappast hondan är mer lättkörd än yamahan då det ser bra mycket mer otymplig ut.....
 
Double Bouble


Kan någon förklara igen varför inte en större frontyta är rejsiga än R1ans sorry excuse för a kåpglas?? Sen kan ni titta på Gixxer750/1000 som bevisligen är bäst och förklara var den frontytan är liten.....
Och berätta igen varför folk rejsa med större kåpglas än gatmodellernas....

Skulle inte förvåna alls om Honda gjort sin hemläxa som vanligt och bytt en riktigt racingmaskin.
 
valmers skrev:
Linjerna och siluetten är väldigt lika. Så lika som man kan begära, skulle jag vilja säga. Honda måste givetvis prioritera försäljningsvolym.

Nya CBR 1000 RR gör inte ett bättre jobb än R1 eller ZX-10 att likna RC 211. Jag ser inte vilka linjer och siluetter som liknar RC 211. Vad är det man kan begära av Honda menar du? Vilka hänsyn måste Honda ta som inte gör det det möjligt att bygga en mer sanningsenlig kopia av RC211? Den för Hondafanatiker besvärliga sanningen är att Honda som vanligt lanserar en utseendemässigt medioker 900/1000 cc hoj som är snabb och lättkörd men som saknar både utstrålning och effekt i förhållande till sina konkurrenter.

valmers skrev:
Det är mycket snack om att CBR1000RR är en tourer, vilket är befängt. 99% av jag-måste-ha-rettan-med-180hk-så-jag-kan-slanga-på-trean-med-platt-bakdäck-maffian skulle vara snabbare runt en bana på Hondan.

När någon tycker att den ser ut som en tourer betyder det troligen att den är mindre ball än R1 och ZX-10. Vem vill vara så snabb som möjligt runt en bana när man kan se snabbare ut på en annan hoj?
 
Väcker tyvärr inget allvarligt habegär... Försöket med "diskret kantighet" gör varken att den ser vass eller smäcker ut... Säker krym hoj men inget jag skulle lägga mina surt förvärvade dosh på...
 
Nu diskuterar vi smak. Det kan vi hålla på med tills korna kommer hem. Ingen kommer att ändra uppfattning i alla fall.
 
Hammet skrev:
tror knappast hondan är mer lättkörd än yamahan då det ser bra mycket mer otymplig ut.....

Det har mer med styrvinklar och viktplacering att göra än utseende.
Dessutom, vad som är lättkört beror ju på vad föraren kan, exempelvis tycker jag att cbr929 är en trevligare körupplevelse än r1'an, åtminstone på gatan, på bana vinner r1'an/gsaxr1000 på mer hästar.
Nu är det ju svårt att sia om vilken cykel som blir värst nästa år, även r1'an ryktas bli den värsta cykeln. Sen om det blir den bästa gathojen eller inte återstår väl att se.
Det är så pass små skillnader mellan prestanda på dessa hojar och för den "vanlige" föraren är det oftast inte märkbara skillnader, förutom någon tiondel hit eller dit på kvartsmilen.
Ni som ska åka gata kan köpa den hoj ni tycker är snyggast, det är ingen som åker fortare eller långsammare på grund av vilken 1000-kubikare ni väljer 04'a..
 
Nyteknik skrev:
Nya CBR 1000 RR gör inte ett bättre jobb än R1 eller ZX-10 att likna RC 211. Jag ser inte vilka linjer och siluetter som liknar RC 211. Vad är det man kan begära av Honda menar du? Vilka hänsyn måste Honda ta som inte gör det det möjligt att bygga en mer sanningsenlig kopia av RC211? Den för Hondafanatiker besvärliga sanningen är att Honda som vanligt lanserar en utseendemässigt medioker 900/1000 cc hoj som är snabb och lättkörd men som saknar både utstrålning och effekt i förhållande till sina konkurrenter.

När någon tycker att den ser ut som en tourer betyder det troligen att den är mindre ball än R1 och ZX-10. Vem vill vara så snabb som möjligt runt en bana när man kan se snabbare ut på en annan hoj?

Om du inte ser likheterna så är det inget att diskutera. Smaken är som arschlet.

Honda får inte bygga en kopia av RC211V, eftersom det är en prototyp. Du tycker alltså att man skulle konstruera en helt ny 1000-kubiks V5:a, vilket också skulle innebära en total nykonstruktion av chassiet? Dyrt.

Ditt uttryck "utseendemässigt medioker" rimmar ganska illa med det faktum att Honda som vanligt kommer att sälja mest hojar. Du får gärna ogilla allt vad Honda heter, men "saknar både utstrålning och effekt i förhållande till sina konkurrenter" gör den knappast. En sak som ofta glöms bort är att ingen annan tillverkare kommer i närheten av Hondas kvalitet. Tråkigt med en hoj som håller? Kanske för den som har obegränsat med pengar.
 
oFFkeFF skrev:
Det har mer med styrvinklar och viktplacering att göra än utseende.
Dessutom, vad som är lättkört beror ju på vad föraren kan, exempelvis tycker jag att cbr929 är en trevligare körupplevelse än r1'an, åtminstone på gatan, på bana vinner r1'an/gsaxr1000 på mer hästar.
Nu är det ju svårt att sia om vilken cykel som blir värst nästa år, även r1'an ryktas bli den värsta cykeln. Sen om det blir den bästa gathojen eller inte återstår väl att se.
Det är så pass små skillnader mellan prestanda på dessa hojar och för den "vanlige" föraren är det oftast inte märkbara skillnader, förutom någon tiondel hit eller dit på kvartsmilen.
Ni som ska åka gata kan köpa den hoj ni tycker är snyggast, det är ingen som åker fortare eller långsammare på grund av vilken 1000-kubikare ni väljer 04'a..

*
**
***
****
*****
******
*******
**
**
**
**
**
**
WORD!!!!!
 
Mattias skrev:
Nu diskuterar vi smak. Det kan vi hålla på med tills korna kommer hem. Ingen kommer att ändra uppfattning i alla fall.

Där har du rätt och det enda rimliga skulle vara att den aningslösa skock amatörer som saknar profesionell grund att bedöma motorcyklars utseende förvägras tillgång till de delar av forumet där dessa ämnen diskuteras. :lol
 
...för att fortsätta på vad Valmers skrev... Det är väl ingen som har sett några säkra effektsiffor på Hondan heller? Om dem är lika seriösa som med CBR600RR så lär det ju vara lite pulverz (1 sek + snabbare till 200 änn R6an...), sen tror jag den e mindre änn vad den ser ut på bild (som CBR600RR)

Nu baserar jag detta på det lilla jag vet, så lär mig gärna om jag har fel ;)
 
valmers skrev:
Honda får inte bygga en kopia av RC211V, eftersom det är en prototyp. Du tycker alltså att man skulle konstruera en helt ny 1000-kubiks V5:a, vilket också skulle innebära en total nykonstruktion av chassiet? Dyrt.

Eh, får inte Honda bygga något som ser ut som deras MotoGP-racer? Vad jag tycker är att det vore trevligt om Honda hade haft stake att bygga en hoj som verkligen såg ut som RC 211 V. Möjligen skulle körställningen bli lätt krampaktig med exakt samma avstånd mellan fotpinnar, sadel och styre. Men siluetten och detaljerna hade kunnat kopieras. Vad motorn beträffar hade alla velat se en V-motor och helst en femma. Troligen hade det blivit för dyrt för att tillräckligt många skulle slanta upp och därför fick vi som vanligt en radfyra. Honda har ju byggt fullständigt kompromisslösa sporthojar i stora serier: NSR 250 SP och RVF 400 till exempel. Men den tiden verkar vara förbi.
 
Nyteknik skrev:
Eh, får inte Honda bygga något som ser ut som deras MotoGP-racer? Vad jag tycker är att det vore trevligt om Honda hade haft stake att bygga en hoj som verkligen såg ut som RC 211 V. Möjligen skulle körställningen bli lätt krampaktig med exakt samma avstånd mellan fotpinnar, sadel och styre. Men siluetten och detaljerna hade kunnat kopieras. Vad motorn beträffar hade alla velat se en V-motor och helst en femma. Troligen hade det blivit för dyrt för att tillräckligt många skulle slanta upp och därför fick vi som vanligt en radfyra. Honda har ju byggt fullständigt kompromisslösa sporthojar i stora serier: NSR 250 SP och RVF 400 till exempel. Men den tiden verkar vara förbi.

Jo, man kan beskylla honda för mycket. Att de gjorde lite för mesiga gp-replikor på 80-talet. Men varken Yamaha, suzuki, kawa, eller någon annan gp-tillverkare har ännu gjort någon gp-replika.
Det kan ju dyka upp så småningom, jag tycker att siluetten på både cbr600 och cbr1000 har bra lika drag av rc211v'n.
Precis som med andra gathojar, så bygger man dem så att de kan produceras fort och i större serier, så att priserna blir överkomliga.
 
Nyteknik skrev:
Eh, får inte Honda bygga något som ser ut som deras MotoGP-racer? Vad jag tycker är att det vore trevligt om Honda hade haft stake att bygga en hoj som verkligen såg ut som RC 211 V. Möjligen skulle körställningen bli lätt krampaktig med exakt samma avstånd mellan fotpinnar, sadel och styre. Men siluetten och detaljerna hade kunnat kopieras. Vad motorn beträffar hade alla velat se en V-motor och helst en femma. Troligen hade det blivit för dyrt för att tillräckligt många skulle slanta upp och därför fick vi som vanligt en radfyra. Honda har ju byggt fullständigt kompromisslösa sporthojar i stora serier: NSR 250 SP och RVF 400 till exempel. Men den tiden verkar vara förbi.

Återigen är nyckelordet försäljningsvolym. Vilket är att föredra; bygga "tråkiga" hojar som säljer och genererar vinst, eller bygga "kompromisslösa" svindyra hojar och sätta företagets framtid på spel? Aktieägare kräver vinst. Att det vore förbannat kul om Honda sålde en RVF1000 med 200 hk, som på pricken liknade RC211V, för 130000 kr, är en annan sak.
 
OlleR6 skrev:
...för att fortsätta på vad Valmers skrev... Det är väl ingen som har sett några säkra effektsiffor på Hondan heller?
Njae, men man kan nog anta att de inte får ut så mycket mer vrid ur sin maskin än konkurrenterna och därmed blir toppeffekten lidande (varvar lägre). Men vem vet... Personligen gillar jag tanken på en litermaskin som varvar nästan som en 600 (R1 alltså), men det är ju jag det. Bortsett från det blir hondan blir säkert en fantastisk båge. Den ser förresten väldigt liten ut på denna bild. Liten och lite rund om magen.

Valmers: jag vet inget om den globala försäljningen av motorcyklar, men nog ser man bra många fler R1:or än 952:or på vägarna? Finns heller inga skäl att bry sig om hondas vinst, förlust eller försäljningsvolymer. Det sakerna är deras intresse, inte mitt. De kan motivera sina val som de vill, en rationell konsument är bara intresserad av vad de levererar och hur de står sig mot konkurrenterna.

Edit: när jag tänker efter ser man inga 952or alls på vägarna, men en del 954or däremot.
 
Last edited:
valmers skrev:
Återigen är nyckelordet försäljningsvolym. Vilket är att föredra; bygga "tråkiga" hojar som säljer och genererar vinst, eller bygga "kompromisslösa" svindyra hojar och sätta företagets framtid på spel? Aktieägare kräver vinst. Att det vore förbannat kul om Honda sålde en RVF1000 med 200 hk, som på pricken liknade RC211V, för 130000 kr, är en annan sak.

Det är rörande att se din omtanke om Honda. Personligen skiter jag i deras ekonomi och vet alldeles för lite om den för att tycka något. Jag är intresserad av motorcyklar.

Du slår själv huvudet på spiken: alla skulle tycka att det var förbannant kul om Honda "sålde en RVF1000 med 200 hk, som på pricken liknade RC211V, för 130.000 kr". Ändå väljer Honda att gå i upptrampade fotspår som om utvecklingen stått still sedan -92. Vad har man egentligen tillfört sedan första modellen av CBR 900 RR lanserades för 14 år sedan?
 
Nyteknik skrev:
Du slår själv huvudet på spiken: alla skulle tycka att det var förbannant kul om Honda "sålde en RVF1000 med 200 hk, som på pricken liknade RC211V, för 130.000 kr". Ändå väljer Honda att gå i upptrampade fotspår som om utvecklingen stått still sedan -92. Vad har man egentligen tillfört sedan första modellen av CBR 900 RR lanserades för 14 år sedan?

Som oFFkeFF sa, man kan beskylla Honda för mycket. Vad har övriga tillverkare tillfört under denna tidsperiod, som gör att Honda ska bespottas? Kom inte dragande med YZF R1; låg vikt/kort hjulbas/aggressiva chassivinklar introducerades med CBR899RR -92.
 
oFFkeFF skrev:
Det har mer med styrvinklar och viktplacering att göra än utseende.
Dessutom, vad som är lättkört beror ju på vad föraren kan, exempelvis tycker jag att cbr929 är en trevligare körupplevelse än r1'an, åtminstone på gatan, på bana vinner r1'an/gsaxr1000 på mer hästar.
Nu är det ju svårt att sia om vilken cykel som blir värst nästa år, även r1'an ryktas bli den värsta cykeln. Sen om det blir den bästa gathojen eller inte återstår väl att se.
Det är så pass små skillnader mellan prestanda på dessa hojar och för den "vanlige" föraren är det oftast inte märkbara skillnader, förutom någon tiondel hit eller dit på kvartsmilen.
Ni som ska åka gata kan köpa den hoj ni tycker är snyggast, det är ingen som åker fortare eller långsammare på grund av vilken 1000-kubikare ni väljer 04'a..

nä det är ju klart men jag tycker bara R1an ser mycket smidigare ut än CBRen, sen har väl alltid cbren varit känd som lättkörd.....
 
Nyteknik skrev:
Rejäl effekt och temperament! :whip
:fakta


Honda har ju varit duktiga att höja effekten,...på papperet. Vid mätningar har dom ständigt legat lägre (ibland tom lägre än konkurrenter med 10 mindre uppgivna hk). Honda=Lättkörd och tråkig
 
Var det inte så att Firebladen var snabbare på Jerez banan än R1:an på senaste masterbiketestet? (03:orna alltså)
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top