Nu ska nsren småtrimmas!

De är jag som fixat det åt han... plana topppen glöm de... men vi fick cylindern jävligt fint portad...nu har jag inte gjort det på annat än crossmotorcyklar förr... ingen aning vad de ger på nsr... återstår att se.
 
Farmer skrev:
De är jag som fixat det åt han... plana topppen glöm de... men vi fick cylindern jävligt fint portad...nu har jag inte gjort det på annat än crossmotorcyklar förr... ingen aning vad de ger på nsr... återstår att se.

Du ger inte ut lektioner i portning? :tomten
 
RS "Alex" skrev:
född -89 inget illa med leta mer erfaren instruktör... kan erkänna hellberg verkar kunnig trots sin ynka ålder :hihi

:3freak haha jag kanske inte är nån proffs portare... men efter nåra cylindrar får man lite erfarenhet... har meckat hoj ganska aktivt i ett flertal år nu... ungefär varje dag... en dremel dög i vilket fall bra till denna cylinder... om du vill veta mer så kanske jag kan svara på några frågor ;) å andra sidan har jag läst jääävligt många böcker gällande motor trimmning... teorier och annat...
första åren på mecksidan vare jag som frågade morfar :rolleyes: ... nu är de morfar som frågar mej om sina hojar :P... jag har kört cross i ett och ett halvt år... inte haft nån farsa till hjälp utan fått renovera mina motorer själva... växellådor cylindrar till stötdämpar renovering och svetsning...
 
Last edited:
Farmer skrev:
:3freak haha jag kanske inte är nån proffs portare... men efter nåra cylindrar får man lite erfarenhet... har meckat hoj ganska aktivt i ett flertal år nu... ungefär varje dag... en dremel dög i vilket fall bra till denna cylinder... om du vill veta mer så kanske jag kan svara på några frågor ;) å andra sidan har jag läst jääävligt många böcker gällande motor trimmning... teorier och annat...
första åren på mecksidan vare jag som frågade morfar :rolleyes: ... nu är de morfar som frågar mej om sina hojar :P... jag har kört cross i ett och ett halvt år... inte haft nån farsa till hjälp utan fått renovera mina motorer själva... växellådor cylindrar till stötdämpar renovering och svetsning...

Självlärd! Så man lär sig bäst, även så jag har lärt mig.
 
RS "Alex" skrev:
vad hade han för grader in å ut då?
ledsen du kan jag inte svara på då vi inte hade hojen här så vi kunde kolla det... vi börjar i vilket fall med det jag gjorde... sen får vi se hure blir...
 
Glömde skriva resultat ju :D

Det jag har gjort nu:
Nisse portade cylindern, jag smekte den len =)
Nya kolvringar.
Maximal inställning av avgasportarna..
Sotning av avgassystem.

Det som är kvar att göra:
Konfilter.
Kolfibermembran.
Nya lameller (slirar mycket).
Bestyckning och bänkning på firma.
Lackering.

Resultat hitills:
Tyckte det var en förvånadsvärd stor skillnad efter jag hade kört in den 4-5mil. Testade att gasa på, drog iväg på 1ans växel och han gick upp på bakhjulet utan kopplingen, det hade den aldrig gjort innan.. Körde även 2 på förut och försökte få upp den på bakhjulet me kopplingen innan, de gick inte Men nu går det :D
Testade aldrig maxfarten med 1 förare nu. Men testade med en passagerare och förare, innan gick de väl i 135-140 Med passagerare, nu var vi uppe i 150-155 på 5ans växel utvarvad, den palla inte 6an med 2 på.. Förvånadsvärt bra resultat och jag blev grymt nöjd. Inväntar mer delar så jag kan få ur lite till =)

Edit: ett stort tack till nisse för "bonntrimmet", det gav bra resultat iaf!!
 
Last edited:
spectre skrev:
Kunskap, glädje och så lite tango. Kliv ut ur garderoben för helvete.
ok.. jag får ber om ursäkt. jag är bara sur för att min 250 inte gasreste :rolleyes:
Har aldrig sett en sport 125a som gasreser.. drevning räknas inte förståss men har svårt att tro att det hjälper med 1 kugg fram.
 
philsson skrev:
ok.. jag får ber om ursäkt. jag är bara sur för att min 250 inte gasreste :rolleyes:
Har aldrig sett en sport 125a som gasreser.. drevning räknas inte förståss men har svårt att tro att det hjälper med 1 kugg fram.



okej, men du skrev aldrig nått om sport125.

Jag är också ganska skeptisk till att en sport125a ska gasresa med enbart 1 kugg ner i fram, men om ni säger det så är det väl så.
 
granath_ skrev:
att plana toppen är inte farligt om man vet vad man gör !
huvudsaken är att det blir rakt och att inte kolven slår i. Sen kan för hög kompression leda till spikningar och om inte annat högre slitage. Men sålänge du inte får motorn att spika så får du ju ut högre effekt så du får högre kompressionsförhållande med en lägre squish. som sagt.. gäller att veta vad man gör. Spec hur mycket man kan plana.
 
Fruxo skrev:
Schysst lakering påå hojen hur gjorde du?

Photoshop kallas det =)
Ska lackera den så i vinter men det kommer inte bli så svårt. Ska plocka ner hela hojjen och byta lager i motorn och då passar ja på att lacka ramen och fotpinsfästen. Sedan lackerar jag kåperna som e borttagna. Sedan maskerar jag kåperna så som mitt tribals mönster och sedan drar i lack, annars kan jag gå ner till reklam firman i stan. Be de köra ut 2 st tribals mönster sedan som ja klistrar på med deras bra klisterpapper och drar på klarlack senare över allt så de inte nöts bort, men jag vill helst ha färg till mönsterna =)

Pappa sköter lackandet, han och min morbror är grymma på lackering..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top