Nu ska jag vara en riktig kärring angående Kinnekulle

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Om det är som jag har förstått situationen så är inte Kinnekulle godkänd av Svemo för roadracing-träning, men det har nu drivna arrangörer kringått genom att låta folk "delta på egen risk".

Som jag ser det så är dessa körningar ett problem och jag undrar nu helt enkelt: Har jag fel?

Varför problem? Jo för att:

-Vad händer den dagen det ska utbetalas invaliditetsersättning till en skadad förare? Privata försäkringar, Svemoförsäkringar o annat... Gäller någon av dessa den dagen någon av oss sitter med en fraktur på ryggen? Hur går det för arrangören o banägaren?

- Underminerar inte den här verksamheten Svemos säkerhetsarbete? Trubbar vi inte deras vapen i kampen för vår säkerhet när vi deltar i en verksamhet som enligt vårt förbund inte är säkert?

Tänker jag skevt?

Last edited:
Så sant så sant. Men dom bad oss faktiskt ta det lungt i den där högern där räcket står nära. Och vänstern. Och högern innan målrakan. Och...

Det är inte aldeles lyckat att köra där faktiskt. Frågan är väl om det är ok att låta oss förare avgöra om det är farligt nog att låta bli eller inte. Jag vet inte vart jag står, men Chrille har en stor poäng.

Jag tror att dom som ligger risigt till om nåt allvarligt händer är arrangörerna. Ägarna kan nog (?) friskriva sig från ansvar men knappast dom som arrangerar en banåkning, på egen risk eller inte borde kvitta.

Rena licensträningar tycker jag är väldigt tveksamt, har varit där o kört o det är ju en skitkul bana men går man av på fel ställe så kan det gå riktigt illa. Bättre att dom banor som satsar på säkerhet och tar det på allvar får våra pengar.

Chrille skrev:
-Vad händer den dagen det ska utbetalas invaliditetsersättning till en skadad förare? Privata försäkringar, Svemoförsäkringar o annat... Gäller någon av dessa den dagen någon av oss sitter med en fraktur på ryggen? Hur går det för arrangören o banägaren?

När jag ringde & pratade med Folksam ang. min olycksfallsförsäkring fick jag det förklarat så här:
I de fall där inte trafikförsäkringen, eller annan försäkring som är tecknad för det speciella ändamålet gäller(t.ex. svemos försäkring), där går olycksfallsförsäkringen in.

Last edited:
Det kan nog vara sant att det är en farlig bana och att man måste köra med huvudet. Men jag skulle verkligen inte vilja att det skulle bli förbjudet att köra där för den är skit kul!! Kommer definetivt att bli fler tillfällen iår :D Sedan så är det nog ändå passande om kanske arrangören stiger in ibland och påminner folk om att den är farlig.

Du har en point Chrille.. Helt klart.. O Stavgren, själv självklart borde de som tänker på vår säkerhet få våra pengar.. Men då frågar man sig..Vem tänker på vår säkerhet? Ta snacket om airfence som man hör lite då o då. Veidec har tydligen mer skydd än vad andra mc tävlingar har, EM besiktningen på A-torp var med airfence men inte banbesiktningen.. Hur fan resonerar man när man anser att det behövs för vissa o inte för andra. Ta bara den otäcka olyckan i SB på Anderstorp. Nu vet jag inte hur det är med föraren i fråga men jag har fått uppfatningen om att det är inte helt åt helvete i alla fall. Men det kunde lika gärna varit en katastrof. Borde inte allt som det finns en rimlig risk att köra in i vara skyddat av något mjukare än bildäck?? Under mitt race slog jag medvetet av lite i karusellen just för att jag en timme tidigare hade sett en förare hjula in i räcket...

Detta var inget försvar för körning på kullen.. har själv kört där o kommer förmodligen göra det igen.. Bara en reflektion

RR förare är mjuka, räcken är hårda... inte tvärt om som vissa verkar tro.

Last edited:
Borde inte alla banor bygga ut större avåkningszoner? Kan det verkligen vara så dyrt? Det borde ju inte vara nåt problem med utrymme iallafall då alla banor ligger en bra bit ifrån samhällena.

Man ska ju ha tur om man INTE ska slå sig på kinnekulle om man går omkull. Dessutom en teknisk bana, där man lätt "lättar" över krön osv, gör man det vill man inte att räcket är 50cm från bankanten..
Det är privat olycksfallsförsäkring som gäller, som dessutom ska täcka farliga sporter.
Tror iofs inte att sådana bankörningar underminerar svemo på något sätt, och på ett sätt är det väl bra om banägaren får in pengar så han kan förbättra säkerheten. Men som sagt, minst lika farligt som att åka fort på landsvägen.

Frågan om vilken försäkring som täcker eller inte är väldigt viktig. Men det viktigaste borde ju vara, Vad skall vi göra för att slippa hjula in i räcken o behöva lösa ut försäkringar... Det gör lika ont att slå sig oavsätt om du är försäkrad eller inte

Chris Husky skrev:
När jag ringde & pratade med Folksam ang. min olycksfallsförsäkring fick jag det förklarat så här:
I de fall där inte trafikförsäkringen, eller annan försäkring som är tecknad för det speciella ändamålet gäller(t.ex. svemos försäkring), där går olycksfallsförsäkringen in.

I det här fallet kan man inte lita på en röst i telefon. Jag var tvungen att ta hjälp av en försäkringsmäklare bara för att få tag på en olycksfallsförsäkring. jag betalar över 100% tillägg för RR.....i Folksam. Hur skyddad är du?

Det jag oroar mig med ang försäkring är en person i min sits med privat olycksfallsförsäkring, eller ännu hellre, någon som enbart har svemo-försäkringen.

Ett licenspass på Kinnekulle är ju ingen "riktigt" licensträning vilket skapar ett hål för tex det bolag som har svemoförsäkringen och dom använder det. Tror det var 2002 som en kille strök i backen på ett licenspass på en vanlig bandag(typ BE el dyl) på en Svemogodkänd bana och fick allvarliga nerv/ryggskador med resultatet att åtminstonen en av armarna var i stort sett obrukbar.
Senare på hösten får jag höra av den här killen, via MCERR-listan, att han vägrats ersättning för sin ryggskada pga att det inte var ett "riktigt" licenspass. Jag vet inte om det beslutet överklagades men jag fick intrycket att svemo skulle ta tag i det. Någon som vet hur det gick?

Vad tror ni att bolagen skulle göra med ett skadefall på en organiserad körning, med oregistrerade fordon på en av bana som inte är godkänd för sporten ifråga om någon kasserar en nackkota??

Packalén skrev:
....Men det viktigaste borde ju vara, Vad skall vi göra för att slippa hjula in i räcken o behöva lösa ut försäkringar... Det gör lika ont att slå sig oavsätt om du är försäkrad eller inte

Jovisst, men då tycker jag att vi ska:

Vägra köra på banor som inte är godkända av vårt förbund. Det skulle ju visa vår vilja att köra på säkra banor. (Jag har 10 mil till Kinnekulle och 22 till den som är näst närmast)

Pusha för att soft-fence ska köpas in till alla banor med RR-verksamhet och se till att dessa ALLTID är på plats. Vad kan det kosta och kan det inte gå att sälja till lokala företagare. Din logga på varje bal du betalar el dyl.

Men det är jag det.

Chrille skrev:
I det här fallet kan man inte lita på en röst i telefon. Jag var tvungen att ta hjälp av en försäkringsmäklare bara för att få tag på en olycksfallsförsäkring. jag betalar över 100% tillägg för RR.....i Folksam. Hur skyddad är du?

Jag kan ju säga att det snart sitter en handläggare på Folksam som kommer få sin fiskar varma om min försäkring inte gäller! :mad:
Vad jag helt klart gjort fel är att jag inte begärt att få det på papper, vilket genast ska begäras.
Tilläggas kan att jag har min försäkring genom fackavgiften i byggnads, det kan ju vara så att det tillägget finns i min försäkring. Men jag har svårt att tro det med tanke på storleken på ditt tillägg.

Fortsättning följer...

Tackar Chrille som belyst problemet! :tummenupp

Chris Husky skrev:
....
Tilläggas kan att jag har min försäkring genom fackavgiften i byggnads, det kan ju vara så att det tillägget finns i min försäkring. Men jag har svårt att tro det med tanke på storleken på ditt tillägg.

.... :tummenupp

Gratulerar! När du har en olycksfallsförsäkring genom fackavtalet så finns det tydligen inga undantag. Fördelen med att vara solidarisk.

Att däremot teckna en försäkring privat är svårt/dyrt!

Chrille skrev:
Jovisst, men då tycker jag att vi ska:

Vägra köra på banor som inte är godkända av vårt förbund. Det skulle ju visa vår vilja att köra på säkra banor. (Jag har 10 mil till Kinnekulle och 22 till den som är näst närmast)

Pusha för att soft-fence ska köpas in till alla banor med RR-verksamhet och se till att dessa ALLTID är på plats. Vad kan det kosta och kan det inte gå att sälja till lokala företagare. Din logga på varje bal du betalar el dyl.

Men det är jag det.

Jag håller med dig, även om jag inte lever som jag lär.

Men isåfall, vilken bana tycker du är säker i Sverige?

Edit: Det där lät kanske lite dumt... Vad jag var ute efter är väl att vårt förbund godkänner beroende på vem som skall köra...

Last edited:
Packalén skrev:
....

Men isåfall, vilken bana tycker du är säker i Sverige?

Got me! Det är ju en gråzon, men jag lever faktiskt som jag lär. Jag kör tex inte på Rudskogen som ligger närmast hemifrån för att jag anser den vara för farlig.

Jag tycker/tror att de svenska rrgodkända banorna är ok MED airfence/softfence. Problemet är väl, som du säger, de olika säkerhetsvärderingarna vi har. Där är softfence en riktigt hoppfull uppfinning.

Intressant i sammanhanget kan ju vara att enligt SO-ledningen så är det så att "Falkenberg har inte lika många vurpor som en bana på tex Åsen, men med svårare skador". Detta sagt av Mike o Tony som jag, personligen respekterar MYCKET, vilket ju ger en intressant vinkling när det kommer från en arrangör med så pass många banor i CV'n.

Packalén skrev:
....

Edit: Det där lät kanske lite dumt... Vad jag var ute efter är väl att vårt förbund godkänner beroende på vem som skall köra...

Låter inte alls dumt. Håller med fullständigt. ERIKSSON skaffa ett gäng ryggfrakturer på Knutstorp på fredagsträningen inför tävlingarna förra året när han dundrade in i ett naket stålräcke. På lördagen satt det air-/soft-fence på det räcket.....

Last edited:
Chrille skrev:
Gratulerar! När du har en olycksfallsförsäkring genom fackavtalet så finns det tydligen inga undantag. Fördelen med att vara solidarisk.

Japp! När man har olycksfallsförsäkring i Folksam genom facket så får man göra precis vad som helst och den täcker. Se bara till att du har fullständig TFF annars är maxersättningen bara på 3,5 basbelopp, men har du basförsäkringen är det billigt att uppgradera till fullständig= 25 basbelopp.

oFFkeFF skrev:
Man ska ju ha tur om man INTE ska slå sig på kinnekulle om man går omkull. Dessutom en teknisk bana, där man lätt "lättar" över krön osv, gör man det vill man inte att räcket är 50cm från bankanten..
Det är privat olycksfallsförsäkring som gäller, som dessutom ska täcka farliga sporter.
Tror iofs inte att sådana bankörningar underminerar svemo på något sätt, och på ett sätt är det väl bra om banägaren får in pengar så han kan förbättra säkerheten. Men som sagt, minst lika farligt som att åka fort på landsvägen.
Så sant som sagt, bättre att gasa av sig på Kullen än att köra på gata, dock inte som träning inför tävling, tar man det lugnt och kör med goda marginaler så kan man ha roligt på en säker nivå.

Chrille skrev:

Här snackas det hej vilt ser jag...

Jag sitter just nu med luren tryckt mot örat för att teckna försäkringar och såhär är det:

Genom Folksam kan jag som HTF-medlem teckna en olycksfallsföräkring som ger 25 basbelopp (ca 990.000 kr) vid 100% invalididet. Den har inga begränsingar för farliga aktiviteter för den försäkrade. Kostar 32 kr / mån.

Genom Länsförsäkringar kan vem som helst teckna en olycksfallsföräkring som ger 50 basbelopp vid 100% invalididet. Den gäller inte vid kickboxning men vid alla andra aktiviteter inkl. roadracing. Kostar 2.311 kr / år.

Se till att vara ordentligt försäkrade!

Last edited:
Håller med dig om att det inte är bra, å andra sidan så tror jag ändå att det är säkrare att köra på kullen än att åka ut på gatan och gasa som väldigt många gör istället på söndagar....

- Johan

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...