Nu ska hojen vaxas = Fråga kolon

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Sist jag vaxa var väl en siosådär 10 år sen på en rödmatt gammal Ascona, den var blank i högst en vecka.

Handlade på mig lite produkter:

Autosmart Polish & Wax

Autosmart Hardwax Protector

+ Diverse verktyg för ändamålet, tanken är dock att jobba för hand.

Tillvägagångsätt:

• Först tvättar jag hojen ordentligt.
  • Jag kommer använda naturavfettning på lackade ytor för att få bort all skit, även fälgar och jag ska akta hjullager etc.
  • Torka hojen med sämskin och se till att åtminstone alla ytor som skall vaxas är ordentligt torra.
  • Maskera med tejp (inte gaffa).

Sen är frågan vad som är bäst? Alltså lacken är i bra skick men iom att jag kör ännu så har den även fått smaka på busväder och för den delen diverse nyasfalterade vägar tydligen. Hittade ingen "ren" polish från dem så det blev denna Polish & Wax men tänkte lägga på Hardwax Protector efter.

När jag har torkat/polerat bort Polish & Wax är det något speciellt att tänka på då innan man lägger på Hardwax Protector eller är det bara att slabba på direkt efter?

Om man ska fylla i lite stenskott med lackstift vid senare tillfälle vad gör man lämpligast rent stenskottet med för att vaxet inte ska strula till det för färgen?

Något annat uppenbart jag verkar glömt? Använder inte högtryck.

Jag känner iofs inte till det polish/wax du använder men är generellt skeptiskt till kombinationsprodukter. Själv brukar jag använda rubbing tills jag fått en blank yta och därefter vaxa med hårdvax för att behålla glansen. Rubbingen tar även bort en del fastsittande smutspartiklar, som asfalt och liknande, som inte lossnar vid vanlig tvätt.

Jag använder Autosmarts Mirror Image. Den tar kemiskt bort oxid , klarar mindre repor o lämnar en fin blank yta. O du slipper maskera nånting.... Den varken dammar ner eller färgar plast/vinyl. Använder samma medel för att fräscha upp svarta plastlister på bilar.
Efter det använder jag Autosmarts Platinum. Ett vax som ger en hållbar o blank yta. Inte heller det dammar/färgar... Du behöver inte torka av Mirror Image innan du lägger på Platinum , du kan vaxa en hel bil/mc innan du torkar av den.... MYCKET bra produkt !

Jag känner iofs inte till det polish/wax du använder men är generellt skeptiskt till kombinationsprodukter. Själv brukar jag använda rubbing tills jag fått en blank yta och därefter vaxa med hårdvax för att behålla glansen. Rubbingen tar även bort en del fastsittande smutspartiklar, som asfalt och liknande, som inte lossnar vid vanlig tvätt.

Jag bara undrar men är det inte rubbing lite för "kraftigt" att bara använda innan han vaxar när han skriver att lacken är i bra skick?

Jag bara undrar men är det inte rubbing lite för "kraftigt" att bara använda innan han vaxar när han skriver att lacken är i bra skick?

Ja, kanske det. Missade det om att lacken var fin. Har dock använt rubbing på fin lack och det är ju inte så att man etsar bort in till grundmaterialet. Bra mot asfaltrester också, som sagt. Men visst, kanske onödigt kraftigt.

Hittade den här på tuben igår efter lite slösurfande.
Killen är sjukt pedant och visar hur man ska tvätta, polera, använda lackstift mm och vilka produkter man ska ha till vad osv.

Klart värt att slänga 25 min på (finns 5 delar)

[YOUTUBE-ID]HREqf4wIukA[/YOUTUBE-ID]

Det där var kanske det jobbigaste jag gjort denna vecka, hur orkar man jobba som rekondare? :va Jag får väl gå mot mina principiper och tvätta pendlarbilen så kan jag öva med maskin på den :tummenupp

Dök väl inte upp några större besvär, hårdvaxet var lite svårare att se så lite lurigare att veta ifall jag applicerat på hela ytan. Rekommenderades att man skulle polare ut medlet under 30 sekunder varav jag läste att man skulle polera av under 30 sekunder så det blev väl kanske inte helt hundra men men blankt blev det och skapligt glatt yta även om jag känt bättre =)

In action

attachment.php

Nu kommer jag synas toppen i trafiken!

attachment.php

Jag använder Autosmarts Mirror Image. MYCKET bra produkt !

Ska kollas upp, tackar för tipset!

Hittade den här på tuben igår efter lite slösurfande.

Kool! Kollade själv som snabbast men hittade bara en som filmade så att man blev åksjuk, då gav jag upp. Ska kollas sen :tummenupp

Bifogat

• P1.JPG
    P1.JPG
    67.6 KB · Visningar: 621
  • P2.jpg
    P2.jpg
    47.4 KB · Visningar: 623
De där youtubeklippen var inte dumma alls men...:

Hur harmlöst är WD-40? Läste lite igår på forumet och då var det någon som tipsa om det just som fälgrengörning, hade några elaka fläckar på lackerade ytor och testa = vips så var det borta. Men är det något negativt med det? Dränkte alltså inte tanken med WD-40 utan sprayade lite på trassel och putsa bort några asfaltsprickar eller vad det var. Även ljuddämparen fick sig en släng och där var jag inte lika sparsam med medlet, riktigt grümt! Bör man tvätta bort WD-40 med något särskilt efteråt? Risk för någon negativ reaktion med lackade ytor?

I slutet av "Clean your Motorcycle" så spraya han på något medel för att skydda metalldelar mot korrosion, framförallt för vinterhalvåret. Vad heter sådant medel här hemma i handeln?

Finns det någon kick ass polermaskin som är modell mindre? Tanken är någon ställbar liten maskin som man kan polera lite lugnt med utan att bränna lacken med tanke på mycket ojämna ytor. Hellre jobba lite längre än fort och fel men ända slippa handgnugga.

Har också kört wd-40, funkar kanon, framförallt på olja å liknande.. gå på med avfettning efter så får du bort den feta ytan som den lämnar efter sig.

Kool! Ja det funkar ju förjäkla bra med WD-40.

Ingen som har stenkoll på polermaskiner? Ute efter en liten rackare som sagt men de enda små jag hittat är tryckluftsmaskiner och det är inte riktigt optimalt.

• Liten och behändig
  • Kvalitet
  • Eldriven
  • Bra intervall på ställbar hastighet

Det går inte att köpa någon bra polertrissa att sätta på en vanlig borrmaskin då? Måste ändå vara det mest optimala?

Ingen som har stenkoll på polermaskiner? Ute efter en liten rackare som sagt men de enda små jag hittat är tryckluftsmaskiner och det är inte riktigt optimalt.

• Liten och behändig
  • Kvalitet
  • Eldriven

• Liten och behändig
  • Kvalitet
  • Eldriven

Skruvdragare + denna + en sån här fungerar bra. Tyvärr är den inte ocilerande. Men vafan.

De där youtubeklippen var inte dumma alls men...:

Hur harmlöst är WD-40? Läste lite igår på forumet och då var det någon som tipsa om det just som fälgrengörning, hade några elaka fläckar på lackerade ytor och testa = vips så var det borta. Men är det något negativt med det? Dränkte alltså inte tanken med WD-40 utan sprayade lite på trassel och putsa bort några asfaltsprickar eller vad det var. Även ljuddämparen fick sig en släng och där var jag inte lika sparsam med medlet, riktigt grümt! Bör man tvätta bort WD-40 med något särskilt efteråt? Risk för någon negativ reaktion med lackade ytor?

I slutet av "Clean your Motorcycle" så spraya han på något medel för att skydda metalldelar mot korrosion, framförallt för vinterhalvåret. Vad heter sådant medel här hemma i handeln?

Finns det någon kick ass polermaskin som är modell mindre? Tanken är någon ställbar liten maskin som man kan polera lite lugnt med utan att bränna lacken med tanke på mycket ojämna ytor. Hellre jobba lite längre än fort och fel men ända slippa handgnugga.

Mekonomen säljer väll auto glym som han använder i youtube klippen?
Bara komma ihåg färgen på flaskan och gå ner köpa :)?

Får kolla upp det, hitta inge Autoglym på deras hemsida dock. Oscillerande är väl något att eftersträva men verkar svårfunnet med liten bra maskin.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka